söndag 6 juli 2014

Konsten och jag 2

Konsten må vara vad var och en uppfattar och upplever som konst. Skolad. Vetskap om konstens faser och perioder. Teknik. Fantasi. Förmåga  eller mer begåvad oförmåga? Eller glädje - ren skär skaparglädje, kreativit nyttjande av glädjen?  En viss färgton, en formation, ett stråk av realitet, nära eller längre bort. Konst är personligt. Speglar samhälle och nutid, det förgångna. Fint och dyrbart, eller bara enkelt nog för vackerhet?


Två ögon ser, en hjärna sänder signaler - 
ett hjärta vet

I Bonnstan Skellefteå träffade jag konstnärer som under tälttaken bjöd på vackra tavlor att njuta av.
(Inlägg 1 2/7)



Bo Sundström

Atelje Brödrahemsgatan
 0910 328 38
Ring före besök!

Porträtt, djur, landskap, collage - och fantasier

Tillval bild under grundskolelärarutibldning, några kurser i akvarell och färglära
- i övrigt autodidakt


Jag är amatörfotograf. Kanske gör jag konstnären orättvisa med att publicera de "live", men upplevelsen är min. Den jag vill förmedla.




Carina Söderlund

070 356 46 11
carina.nyhamn@telia.com

Carina är självlärd och målar trots sin sjukdom.
Hon skriver också berättade hon för mig.

 Den vackra bilden som hon håller i sina händer - den är tillsynes grå - men så varm, livfull och ger motiv i fantasin.
Fontän, islossning, en ö, ett tjärn i skogen, liten stugby, svansjön ...

Tyvärr blev bilderna av hennes övriga tavlor inte med i kameran som jag tänkte det.

Iris Bergström  

iris.bergstom@live.se
070 375 50 28

Iris är autodidakt, skissar först sitt motiv

Två bilder av hennes tavlor hittar jag i kameran.
(Jag har lite att jobba med vad gäller kamerahantering & foto)




                                                                                 




Mjölkhämtare, mjölkspan, på norska melkepode vekker min barndoms bilder av mjölkpallen.

Iris beblomstrar den på ett sommarskönt sett.








En bild av att jag passerar i bilden



Arne Forsberg
olja, akvareller, träslöjd
073 053 76
arneforsberg.com 
Matte och fysiklärare, gått på Edelvik Folkhögskola, konstlinjen.
Vid samtalet bestämde vi att om jag vann mycket pengar så skulle jag öppna galleri där seendet och upplevelsen kom i första hand.


                                              Alhems kyrka, om jag dör här i Skellefteå ska jag
                                               finnas i asklunden.

Se färgerna och linjerna
  Herr Arne ville egentligen måla mer abstrakt diffust, men upplevde sig bäst på det konkreta -

Så till mitt drömgalleri har jag redan tavlor många att hänga ...



Detta är Karin , hon är inte målarkonstnär, utan en glad levnadskonstnär - vi pratade om pengars betydelse.
Hon var min chef en gång, nu är hon diakonissa.
Hennes man var med - men ville inte vara med på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...