fredag 6 juni 2014

*Tre vise män*

Detta inlägg  "härstammar" från min andra blogg, den som i god tro hos mig försvann. Så här skriver jag om inlägget.
Det är en smula trist det där att bli av med något, i synnerhet då en själv mest rår för det.
Vad betyder skrivande för mig? Vad skrivande betyder för mig fick jag svar på då!

Men till de tre vise män nu.

 Lyssnade till norska kungens nyårstal 2013. Han berättar om besök som norska slottet har haft under året. Ett antal äldre, och då är det kring 100 år, imponerade på honom. De var livsglada, fulla av optimism och tyckte det var spännande att få följa med och se hur det går!

En annan grupp besökare var eldsjälar, ni vet de där som driver Sverige  ... jag menar ju Norge framåt. Vi har dom ju även här Sverige. De som behövs, men som när de inte orkar längre kanske glöms bort.

2010 hade kung Harald också besök, denna gång  från tidningen =Oslo för att göra en intervju med högheten.  =Oslo är norska motsvarigheten till Situation Stockholm. Många missbrukares möjlighet till bättre liv, främst att minska kriminaliteten.  De blir säljare av gatumagasinet och tjänar alltså pengar på ett ärligt sätt. Tidningen har gott innehåll.

För något år sedan hörde jag att en heroinist's dagsbehov kunde köpas för 800 kronor.
Denna unge man som blev inbjuden att följa med för att "representera" de som har sitt tillhåll på annat sätt. Han är 41 då.

Samma morgon som han ska i väg till slottet så dör en av hans vänner i en överdos. Själv har han överlevd flera stycken. Undrens tid är inte förbi.

Taxichauffören var tveksam om adressen
- Jaha du ... dit är det månge som vill,
- Men jag ska ju dit.,säger 41 åringen!
Kör mig då så nära du kan.

När kungen och den unge mannen står vid fönstret på slottet och ser ut over Karl Johan säger den unge mannen:
- Det er lite skillnad på din och min utsikt från våra arbetsplatser! Kungen höll med. Om detta besök berättade kungen i sitt nyårstal det året.

Alex Schulman hade sin show 2013 Älska Mig!
Han tar upp om behovet av att bli sedd, bekräftad - och älskad! I de konstellationer och former som uppstår.
En show med många bottnar av hur livet ter sig, om sociala mediers möjlighet och mycket mera ...

Dessa  män utgör trion Tre *Vise Män*

Och ja ,. jag är intresserad av kungligheter,  jag är intresserad av de som lever utsatt och annorlunda, och faktisk av Alex Schulmans tema. Livets villkor för var och en av oss i ett samhälle.

Den unga mannen har jag träffat, han var 1,5 år första gången.Nu är han 45, mot alla odds.

Har tidvis telefonkontakt med honom. Hans bitska ironi då han svarar på min fråga hur han har det  är omistligt eldskälsfängd, han håller på att säcka ihop egentligen, men vill inte dö! 2011 tillkom njursvikt, med dialys som livsnödvändighet.
- Jo, jag lever är svaret.

Med norska kungen och Alex S har jag inte telefonkontakt.



6 kommentarer:

  1. Hej Tove!
    Vilket fantastiskt inlägg. Vi är ju lite bortskämda med intresseväckande och smått kluriga inlägg här hos dig. Jag såg ett tv program om Alex S och blev djupt imponerad av hans tankar om allt möjligt.

    Ha en riktigt fin Nationaldag och Pingsthelg. Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så glad jag blir över de orden! Minns du Alex S farsa? Hoppas du haft det fint! :) kram

      Radera
  2. Djupt och tankeväckande. Som vanligt får ditt inlägg igång något inombords.

    Hur blir det med din andra blogg? Har du lämnat den för gott?

    Nationaldagen är över. Hoppas att den varit till belåtenhet. Önskar dig en fin pingsthelg på den ...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du också tycker det är bra! ÅÅÅ så glad jag blir!
      Min andra blogg ja, den finns kvar och fast jag inget skrivet på länge och det finns inte mycket att läsa där, men jag många besökare vilket är en gåta i sig. Den har tills idec. .. och vet inte hur jag ska göra om jag ska göra något av den :) kram

      Radera
  3. Ännu ett fint och tankeväckande inlägg... tack för det Tove :)
    Ja, vi har nog en gemensam känsla för fönster och dörrar... de väcker min nyfikenhet...
    Nu tror jag jag hunnit ifatt - du är en flitig skribent på din blogg.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för de orden! Flitig då inspiration och lust flödar till då skriver jag. är på dörr och fönsterstigen för foto ... :)
      kram och hoppas din helg varit finefinfint!

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...