fredag 13 juni 2014

Tango o Torparrock


Skönt att det blåser --- då blir vädringen av sängkläderna högst kvalitativ!

Trappstegen ska fram, böckerna på sin högt uppsatta hylla ska plockas ner och dammas av!
vrid lite på huvudet så kommer du se den riktiga vinkeln 

När jag har framme trappstegen så spelar jag gärna en Arja Tango, det ger sånt härligt sväng och spänst i steg på stegen, det går som en dans, sista tangon i Paris.

Vissa dagar är jag rationell och effektiv. Motion upp och ner på stegen, svänga ut benen lite hit och dit, inte samtidigt, men ändå  - liksom. Upp och ner!

Den av hyllorna här på Happy Street som ska dammas i dag är av det upplysta slaget, filosofisk, psykologisk, synonomisk, vardagsjuridik, anatomisk atlas, böcker om omvårdnad, och en nästan en antik bok, utkom året efter mig.

Hur den kom i min ägo? Jag fick den av min gode manlige vän som fyller 95 år i år!
Om du nu får för dig att jag har en beundrare så har jag det, men hans favorit är hans egen dam 80 år.!! En kan inte få allt. Den mannen är så grann, har *det* och sting i sina meningar. Varit elitidrottare och har ett magnifikt ursinne över sina idag dåliga ben som inte gör som han vill!

Jag har fått en idé att skaffa en dammvippa, det har aldrig funnits i min rengöringsarsenal, det dammar för mycket helt enkelt. Men nu ska jag bära ut böckerna på terrassen  - bra för motionen - och vippa loss.
Sven Ingvars torparrock ägnar sig till det! Jag ska testa en annan sak också ... höja volymen på musikanläggningen till MAX och se om någon granne klaga på mig ... jag har nämligen aldrig blivit klagad på   - i denna sammanhang vill säga!

Så jag ska hoppa på cykeln och köpa en! Dammvippa alltså.
Då får jag inlagt en trappa upp och ner. Nu kom jag på att jag ska boka tvättstugan, då får jag en trappa till. Att ta två steg i taget - uppåt, neråt är riskan för stor att jag kantrar framåt - är mycket lämpligt i en trappa, tunggumpen, lårmusklerna och knän får sig en omgång. Bara sunt!

Till det låter jag min egen stämma ljuda: På melodien gå över daggstänkts berg...

Nuu ska jag uppför trappaaan gå
två steg i taaget jag tänkte mig då
så ta i med gumpen och lät upp ett vrål
snart är du uppe du  kvinna och skål

Inte helt 100 på att jag har rätt melodi faktisk, men du kan ju pröva dig fram, hittar du något bättre så lämna en kommentar.
Det där med rim utan att tänka rim det har flyt nu för tiden ser jag.


Hade jag varit på Skansen i dag kunde jag droppat in och gift mig! Droppar det in en brudgum med?
Det är att krångla till det, att droppa hit och dit med en man, då ska väl den gubben envisas med att hålla i trappstegen. Kommer inte på frågan att frivilligt ha sånt tjafs. Säkert skulle han sänka volymen också.

 För det ska en väl inte tro att han kan dansa tango på riktigt?





4 kommentarer:

  1. Hej fina vän
    Vilket roligt och upplyftande inlägg. Riktigt fredagsmys ;) Ingen dum idé att skaffa en dammvippa och spela hög musik underlättar städningen. Jag är i rensningstagen igen och nu har jag rensat bort massor av böcker. Mindre att damma för mig och böckerna ger jag till en kille på Biblioteket som gärna tar dem till Bokbytardagen. Win win kan man säga. Ha en fin helg och fredagskramen :)

    SvaraRadera
  2. Det där med win win var ju smartbra! 4 lådor i mitt förråd - de kom inte längre då jag rensade senast ... det känns som en kan rensa titt som tätt faktisk. Men jag köper mindre böcker nu, för tiden. Glad att du kände dig "lyft" av inlägget. Ha det bra i helgenkram

    SvaraRadera
  3. Men, så festligt att se bokryggarna av de där gamla uppslagsverken. Det är nämligen så att min mamma reste runt och sålde de där böckerna när hon var ung ... bl.a. i Finland ... Jag tror i alla fall att det är rätt böcker, för inte kan väl "olika" uppslagsverk vara så "lika" ... ;)
    De exemplar som hon hade själv hemma i bokhyllan blev rejält misshandlade av mig när jag var barn. Jag ritade i dem ... på blad efter blad ... :P
    När jag inte ritade i dem så tittade jag på bilderna, och jag minns att det fanns en del förfärliga bilder. Har ett vagt minne av bilder på kvinnobröst med "kräfta", som jag har för mig att det kallades då ... Huvaligen, vad jag tyckte att bilderna var hemska. Och då var de ändå svartvita, som jag minns dem ... eller ... ?

    Passar på att önska dig en fin midsommar ... Kram

    SvaraRadera
  4. Det är samma bok! Vilket sammanträffande att din mor sålde dessa! Så du "dekorerade" redan då?
    Har varit hos dig och önskat glad midsommar i Gästboken! ...kram

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...