tisdag 24 juni 2014

Rak i ryggen

Doktorn kommer in. Jag är ombedd att sitta avklädd på överkroppen med ryggen mot dörren.
- Med den där ryggen kan du inte jobba i vården! Hans röst är som ett mindre åskväder.
- Den är sned din ryggrad . Han trycker hårt med pekfingret längst med. Jag hinner inte observera snedheten.
Bild från nätet
- Det kallas skolios det där.  
- Det är ju inte så kul bli sjukpensionär tidigt.

Först nu kommer han fram så jag kan se honom. Namnlös hittills. 
Det obligatoriska lyssnandet på hjärta och lungor. 
- Annars är du frisk nog att jobba. 

Han lämnar rummet lika fort som han kom in. Namnlös.

Där satt jag på väg att bli utbildat vårdgivare. Ekonomien ordnat, jag beredd och glatt hågad att ta itu med det! En av få gånger jag inte följde någons råd.

Ansåg mig rak i ryggen. Om det hade varit idag hade jag stuckit in mitt pekfinger i hans tjocka mage och sagt: -  Piiip doktorn, med den där magen kan det gå illa för dig. 
Detta är inte den doktorns mage ... från magnätet



Värre en sjukpension!
Det hade varit rakryggad av mig!

Visst är det småtrevligt att tänka tillbaka på alla händelser som inte gick som det borde enligt planerna, den tidens gängse uppfattningar och kunskap. 

Jag lärde mig senare på vårdutbildningen något i stil med att hjärnan den liksom lägger av vid 25 års ålder - några sade att redan vid födseln slutar återbildning av celler!
Bild från nätet
Kanske hade denna doktorn drabbats av det? 

Min hjärna vilar sig oftare, men ibland visar den sig från sitt bästa - 

Vårdjobbet höll i 37 år, aldrig ryggbesvär eller andra fysiske besvär drabbade mig. 

Allt är relativt! Den som lever får se vad som händer  ...händelsen ägde rum 1978.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...