måndag 26 maj 2014

"Nätlandet" och *Närlandet* ...

Nätlandet, saxat från www.bosseliden.wordpress.com Tack för det!

Jag kan tryggt och glatt erkänna min tillhörighet i det landet.

Där flödar det till. Jag behöver inte än klä om, stajla mig, planera, boka tid. Jag stänger av när hjärnan och hjärtat inte längre vill, orkar eller går på tomgång.

Så umgås jag med en och en i taget. Nära intill, tätt inpå livet, eller flyktigt, men aldrig oengagerad. Får tankepåslag, aha upplevelser, ideér, vidgad vidvinkelsyn, och ibland blir jag tyst inuti och utanpå - det får bara finnas där som en x:a himmel och jorden därtill!

Detta var en Avacadoblomma, intill den blev en Hoya Multiflora, det sattes ner en avacadokärna men upp kom ...


Så tänker du läsarn kanske att: ... men det är ju så platonisk och oäkta, en kontakt öga mot öga och en livlig diskussion, en mellanmänsklig kontakt ..

*Närlandet*  ... Å ja, vet du jag har det också jag! Någon att ringa som ringer, någon att skratta med i stunder som uppstår där och då just i sekundens samspel, dröjer det kvar en minut eller två! Eller när lessenkänslan känns olidlig; Kan det bli bättre än så?

Otextad i lådan ligger


Det är ur dessa land jag reviderar min utgåva ...  och så tar jeg en tur dit Der ingen skulle tru at nokon kunde bu - ...
Svt 1 visar nya avsnitt nu på lördagar. Annars kan du klicka in dig på nrk.no och playa dig fram. Där finns hela serien, uppföljingar och de tar även upp om  de som gått bort. Passa på att leta efter ljuset också om du besväras av mörkret vintertid. Lysleiting heter det programmet.

Det är inte ljus allt som är ljust... Inte heller mörkt.... det kallas skymning, skumring... men skymning är ett vackrare ord ..skumrar lyset liksom...

Jag har blivit mycket för att *bilda* mig, den reviderade utgåvan illustreras ... knäppigt värre

LYSLEITING








6 kommentarer:

  1. Det är det som är så magiskt. Att man kan vara i olika land. Nätlandet har många fördelar. Det är lättare att slingra sig ur, lätt att fly från fula fiskar. Man stannar så länge man vill på varje station. Betydligt svårare är det att fly från personen som dyker upp om man tittar sig i en spegel. Det finns dock ett bra knep där med. Om man ler eller vinkar lite glatt med öronen händer det att spegelmänniskan gör exakt likadant. Eller jag överdrev. Nästan likadant. ;)
    Skymning är ett vackert ord. Kura skymning som min mamma brukade säga.

    SvaraRadera
  2. Så kommenteras inlägg till komplett! Överdriver du Bosse? :) Vinkar med handen :)

    SvaraRadera
  3. Nätlandet så fint sagt!
    Närlandet har vi hemma där vi finner många goa saker också *ler*
    Ha en bra dag/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ena landet kompletterar det andra! :)

      Radera
  4. Så väl beskrivet detta var. Precis så är det, och vilken ynnest vi har idag vi som kan välja mellan dessa länder.
    Kan tycka lite synd om dem som bara har "nätlandet", men de har i alla fall något när det fysiska mötet är för svår att leva i, eller få till. Innan den här möjligheten fanns att kommunicera över nätet så tror jag att socialt handikapp gjorde människan väldigt ensam. Här finns i alla fall en chans även för dem ...

    SvaraRadera
  5. Möjligheternas land - ja visst är det!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...