lördag 17 maj 2014

Lördagstema Utflyktstips i sommar

Olgakatt ger oss temat.

Mina utflykter tenderar småskaligheten. En tur runt husknuten. Ibland blir det fler husknutar med måttet större skalighet.

Här om dagen gjorde jag en utflykt från mitt hem och till ett café och kök beläget i Skellefteå på Nygatan 63. För att fota något av det som satt sig hos mig. Bilderna har amatörkvalitet, men håll tillgodo.

Här hittar du "allt":
www.olanderscafe.dinstudio.se



Kompani & jag lunchar o fikar här ibland, och i mina ögon är det det där speciella i atmosfären i rummet förutom mat o dryck som tilltalar.
Lyft blicken i denna oas
Jag frågade Sten Sture Olander om jag fick fota o skriva om hans speciella Café o kök. I Sten Stures ögon är det inte speciellt, utan normalt.

 
 Utflyktens kärna inträder.

Sten Sture har sinne och blick för själ i sitt caférum,  jag gläds åt detta i denna stad.
Nu är det vår på Olanders
Årstiderna följes innomhus. På den snö- och kylfria tiden sitter en utomhus.
Ljuvlig lugn musik som bakgrund. (se hemsidan jag länkat till)Vid mitt besök då jag fotade, träffade jag två herrar, de ville inte förekomma på bild, men de trivdes!
Konst finns det, över pianot målat av



Harry Martinssons väg går åt vänster.





Trädsnidaren Kjell Gustafssons alster, en mästare med kniven med Atelje och Utställningshall i Abraur,
- smaka på den bokstavskombinationen du - i  Moskosel 
Det finns lite av varje som sker här, bl.a:
Utställningar.
Hockeykvällar. Att se hockey i den här miljön kanske till och med jag skulle gilla?
Skellefteå Donationsförening berättade om organdonation en kväll.

 Brickorn hos Sten Sture är sin bästa ålder dryga 30 år, de diskas i maskin, jojo men och patinan är  ja, det är den verkligen!
Fika

"Bryta" ett utomordentligt  mellanmål

Made in Sweden .SILVA, Water Wine Spirit and Heat Proof
nr. 4333  17x13"

Så det bästa till slut. Tidningspapper som förr förbrukades till ändatork har här fått "upphängd" status.
Ha inte bråttom, för dassförfarandet är av största betydelse för ens liv!





Lägg till bildtext


6 kommentarer:

  1. Trevligt ni har det i era trakter!

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen en blandning av både smått och gott. De där sniderierna gillar jag skarpt. Men kan du översätta den sista raden i tavlan om "Två Kågebor", jag lyckades förstå allt utom sista raden ... hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul du kunde läsa den; sista meningen:Gör det inte ont? Alltså en liten typ ekivok under bältet.. :)
      Trädsnidarn är suverän!

      Radera
  3. Närmar jag mig Skellefteå nån dag så är det här stället obligatoriskt, förstås! Jag hojtar till så ses vi där på en fika.

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...