torsdag 22 maj 2014

En svordom och övriga ord

Har en dåligt ordförråd svär en sades det förr. Förr ja, när f-n var det det? Synd var det också att missbruka Guds namn.

Mitt ordförråd är välfylld, dock försvinner de ur mitt minne av åldersskäl, distraktion, för att jag letar efter passande,.... h-e vad hette det nu då?... Eller för att hjärnan är mätt för tillfället. Det kan också bli stopp just för ordrikedomen, de står där i kö för att brukas"typ".

Ord för mig är dansande bokstäver som finner vägen till en mening. Står där och bildar sig! Avläsbara och tolkningsbara. Berör eller upprör. Ibland bara rör.

Fenomenalt, rikligt starkt och fullt av nyanser i färgernas paradisiska hjärnvindlingar, närmare bestämt mellan Hippocampus och Amygdala. Sinnena brinner, glöder och värmer!

En svordom jag hörde i min barndom minns jag: "Nu jävlar i helvete Gud, får du få ordning på fanskapen och låt det ske med detsamma"!

Som 4 åring tyckte jag de vuxna inte såg eller hörde mig, så jag upprepade flera gånger Fan.
Ingen brydde sig. Jag höjer rösten och fortsätter.
Efter antalet upprepningar vände sig min oldemor Klara Ovidia sig om och säger: "Om du tycker det är fint att svära, så får du göra det, men vi andra vi tycker inte om det".

Var hade jag då lärt mig *fanskapen* - jo i mitt hem. Som motvikt hade jag  farmor Selma som under ingen omständighet svor, och invigde mig i hemligen att låta bli.

Och alla de övriga orden de kom ju genom att läsa, med åren har jag även gjort *mina egna* i all avspråkslöshet ... och jag har inte stavat fel ... helt anspråkslöst....

Illustrerande bild


Det svarta är svorisk, de andra färgerna är nyanserna. Målat i akryl av skrivaren.

3 kommentarer:

  1. Roligt och fyndigt inlägg med ordvändningar så jag knappt hänger med. Ha en fin fredag. Kram till dig:)

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg! Tack för det Tove!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Mina damer; Gunilla och Anki: Tack för det!! Fredagskram åt er med önskan om en blommig och vacker helg!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...