tisdag 20 maj 2014

Ålderskontrollen

Det finns saker som är bra med landstingen! Ålderskontrollen. Det är 10 år sedan sist nu! Till skillnad från många andra ting som kommer sent, så ligger den före. Före 60 årsdagen alltså!

I dag var det dags. Hjärtat, lungorna, själen, min sann viktiga parametrar. Det är klart för det kostar ju en del peng sjukdomarna i nämnda organ. Lidande för den drabbade. Ja, en kan ju rent dö! Undrar om det blir billigare? Blodtrycket mitt är som en frisk fläkt. Av och till sjunker det också, då blir jag konstig.
Bilden illustrerar hur en blivande 60 årings hjärna kan jämföras
med en myrstack när en hälsodeklaration fylls i

Och så var det blodsockret då. En smula snopen blev jag allt då fastesockret låg på 6,0 mmol tror jag värdet heter fortfarande - och gränsen går vid 6,1.
- Oj då säger jag.
- Ja, sånt ändras med åldern säger syster, det är bara tänka på kost och motionen.
- Ja visst, det gör jag ju! Men jag ligger 0,1 från gränsvärdet ändå.

Som om inte det var nog så bjuds jag på sockerlösning, 2,5 dl. Sockerbelastning. Under tiden den gör sin verkan för nästa blodsockertagning ska jag fylla i ett 10 sidor långt hälsoformulär.

I väntrummet. På hårda träbänkar, nu satt jag visserligen på bara en då, men korta jag kan inte ha foten i golvet.
Där ska jag sitta i 2 timmar, fylla i min hälsa. En Tv står på, det plingas pling för att anmäla sig, samt för provtagning. Och jammen ropas det upp något namn emellanåt.  Effektivt!

Om det hade funnits en fråga om jag haft det bekvämt under tiden, om mitt sittplats var ergonomisk, hade jag den bästa tänkbara miljö, som främjade min hälsa och påverkade mig till goda svar? Nå, huruvida svaren är goda har mindre betydelse, de skal vara sanna. Och det är väl en slags psykologpedagogisk baktanke i att välja hårda träbänkar, en ska inte sitta så skönt så en ständigt vill tillbaka dit.

Frågorna, som för en med vissa koncentrationssvårigheter, är rena farsen att svara på hur många gånger i året, månaden, veckan eller per dag jag äter rökt, fett, salt kött eller fisk. Hur ofta jag äter oljedressing på min sallad, hur ofta jag steker i olja, i smör, eller margarin. Så var det fil, mjölk o yoghurt produkterna. Antal smörgåsar fanns inte med - tror jag. Allt absolut allt, men inget om nötter! Alkoholen. Rökningen. Men inget om mitt sexliv.

Motionen är ett viktig spår. Hur många timmar de senaste veckorna hade jag suttit, i soffan, på bussen vid TV, vid datorn. Men inget om hur sittningarna på toaletten och resultaten därav heller.  Inget heller om meditation, fotografering eller dylika.

Föreningsliv, hur ofta har jag besök av kollegor, förutom kontakterna här hemma,  - jo,tack, jag kommer för det mesta väldigt gott överens med - ja, mig själv. Även vid besök.

Fanns inga frågor heller om hur ofta skriver du , kladdar med färg, läser en bok, lyssnar på en bok, på musik, ser en god film, dokumentär. Det frågades om körsäng, men inte om hur ofta jag sjunger här hemma.

Det goda med denna kontrollen är att det görs i två omgångar. Lätt att få tid till riktade hälsokontroller som ligger utanför frikortsområdet. Och det är för mig helt OK!


Lars Lerin, den underbara värmlänningen som är sig själv i tal, text och bild; som fann sin kärlek i en man från Brasilien. För dig naken heter dokumentären som handlar om denna kärlek. Han medverkade också i Babel Svt 1 för någon söndag sedan om sin bok Naturlära som snart ska anlända mitt recidens.

I dagarna har jag mottaget ljudboken Det tysta köket. Med CD'n följer ett litet häfte med sköna levande målade tavlor.

Jag citerar de sista raderna i den lilla skrift som  följer:

"Lukten av död stod i dörren. Jag kände inte igen henne. Täcket tecknade den vassa konturen av en avmagrad kropp. Det ända som tycktes mig bekant var ett visst drag över pannan och ena handen. Ja, högerhanden var fortfarande. Arbetshanden, stor och trind, som om den inte hörde ihop med kroppen i övrigt.
Jag satt en stund och höll henne i handen. Sedan gick jag.
Någon vecka senare läste jag dödsannonsen. Hon blev bara 60 år, Astrid Thomasson, min stolliga goda vän."
I Astrids utanförskap kände han sig hemma säger han i början av skriften.

60 år blev hon, som jag snart.

Kanske borde det finnas en fråga om har du någon stollig god vän?





2 kommentarer:

  1. Hälsokontroll - ordet ger visst samvetskval. Kommer en kallelse så går jag. Om inte så låter jag tiden gå ...
    Det är mycket som är upp till var och en. Motion, kost och allmänt välbefinnande kan vi ju själva stå för. Ändå sitter vi. Tack för många bra saker som du skriver om i ditt inlägg. Jag slukar allt med hull och hår!

    Ha en fin dag! Fina bilder du visar också förresten! /Signhild Skrivmoster

    SvaraRadera
  2. Tack för besöket och för din kommentar! Det är heder för mig det! :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...