fredag 8 september 2017

Veckans rubrik - Vägmärken av Dag Hammarskjöld

Det är mina rubriker som Veckans rubrik skriver denna månad.
T.h i menyn finner du de övriga som deltar.  Inte helt uppdaterad kanske. 
VI skriver när vi skriver :-)

Jag läste biografin över Dag Hammarskjöld, skriven av  Henrik  Berggren förra året.
Jag hade hört talas om Dag Hammarskjölds Vägmärken och blev efter biografin än mer intresserad och köpte boken Vägmärken, utgåva 2017 nu i juni.
Första utgåvan kom 1963.

All dessa år som gått, allt vatten som runnit under broarna, alla översvämningar, torka och alla krig och flyktingströmmarnas fasor.
Från 1953 - till sin död 1961 var Dag Hammarskjöld generalsekreterare för FN. Medlem av Svenska akademin och fick postumt Nobels Fredspris.
FN har sin roll idag också ... så som fredspriset  och Svenska akademin.
Han föddes 29 juli 1905, dog i en flygolycka nära Ndola i Zambia 18 september 1961.
Att läsa hans Vägmärken satte en personlighet på världsmannen. Han var troende och hans tro var nog hans bästa följeslagare är min personliga tanke.

Jag har valt ut följande ur boken Vägmärken
" -snart stundar natten."
"Mot det förgångna: tack,
till det kommande: ja!"
 S. 71 i boken från år 1953
"Du tar pennan - och linjerna dansar. Du tar flöjten och tonerna skimrar,
Du tar penseln och färgerna sjunger.
Så blir allt meningsfullt och skönt i det rum som är du.
Hur kan jag då något hålla tillbaka från dig"

S 91 i boken  daterat 25.12.55

"Det säger: Här är allting kvar
här vänta dig i gott förvar
tusende vackra sånger:
hvar har du hvarit, hvar?"

S.118 i boken daterat 1.10.57

På sidan 119 samma datum skriver han:
"Se dig inte om. Och dröm ej om framtiden: den skall ej återskänka dig det förgångna
eller tillfredsställa andra lyckodrömmar.
Din plikt och din belöning
- ditt öde är här och nu."

Varför just dessa vägmärken bland alla?
Jag tycker de är aktuella än idag och känner att tiden är tidlös även om tiden går. Vi som traskar runt i de förenade nationerna - och de oförenade ...vi får lägga till det gamla i det nya och det blir ju här och nu och historien finns inom oss. 
  
Det första citatet är det finaste jag vet .... 
och så vet vi ju att det finaste stundtals gäckar oss och är mindre fint
når vi inte får det till det ....

26 kommentarer:

  1. Det låter som en intressant bok men en bok som jag helt har missat. Ska se om den finns på vårt bibliotek. Alla citaten är mycket tänkvärda så jag kan inte bestämma mig för vilket jag tycker mest om.

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är intressant och fin den boken, en får lära känna denna mannen och hur han levde sitt liv i sitt gärning.
      Kram o fin söndag!

      Radera
  2. Hej! Ja det var ju också vägmärken, lyfter på ögonbrynet, jag hade ju tänkt mig märken som står längs vägarna, man tolkar så olika. Dessutom bor jag nästan i väglöst land så att hitta vägmärken här är inte lätt....Har ingen relation till Hammarskjöld, vet just inget om honom, ännu en lucka i allmänbildningen. Jag försöker komma lite ikapp, läste nyss Väinö Linna som jag inte heller var så bekant med. Biografier är yppersta läsning. Sanningen är oftast mer fascinerande än fabeln. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är tolkningarna olika, det är ju det som är roligt med rubrikerna :-)
      Biografier är underbar läsning. Sanning och fabel går omlott och vem vet?
      Önskar dig också en skön helg!

      Radera
  3. Vilken spännande tolkning av Vägmärken. Tusen tack för den. Och vilken intressant bok! Jag har inte hört talas om den, men ska försöka få tag i den. Har läst ett par andra böcker av Dag Hammarskjöld som jag tyckte mycket om så jag vill gärna läsa denna. Fastnade extra för första och sista citatet.
    Stor kram!
    Tiderna har förändrats och FN likaså. Känns idag som det är en hel del "pampvälde" fjärran från det som Hammarskjöld stod för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Boken är jättefin och intressant att uppleva DH hur han tänkte och var som person.
      Ja, tiden förändras och dagens kan en ifrågasätta.
      Stor kram!

      Radera
  4. Instämmer i att det är en intressant tolkning av vägmärken. Det är inte första gången du överraskar mig i ditt sätt att tänka... klurigt, fyndigt och dessutom är du en mästare att sätta det på pränt!

    Trevlig helg till dig Tove! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia! Det är så roligt med tolkningar och tankar om rubriker ....
      Sköna söndag!

      Radera
  5. Den boken känner jag inte alls till. Den slags vägmärken jag läser om hos dig har jag aldrig tänkt på. Härligt med nya infallsvinklar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, visst är nya infallsvinklar roliga :-) och ger en tankar åt ett annat håll än det en först tänkte.
      Kram

      Radera
  6. Vägmärken av DH var faktiskt det första jag tänkte på när jag såg rubriken i listan. Jag har inte läst boken men hört talas mycket om den. Fina citat du har skrivit ner.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  7. Dag Hammarskjöld har jag läst mycket om och hört en hel del om. En mycket enkel, ödmjuk och sympatisk person, är uppfattningen jag har om honom.
    Han gjorde så mycket gott för världen och kämpade för det han trodde på.
    Boken känner jag väl till och brukar ibland ha citat ifrån den i min blogg.
    Tack för ett intressant inlägg.
    Kram och trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han var en fin person! Att läsa biografin och så Vägmärken var en fin upplevelse som sitter kvar. Då kan jag ha läst något citat hos dig också :-)
      Tack för din fina kommentar!
      Kram o trevlig söndag!

      Radera
  8. Kloka ord både från dig och Dag. Jag läste biografin i våras. Intressant och med många foton. Ska bli spännande när hans sommarhus öppnar igen nästa år. Det ser jag fram emot. Där är så vackert i de trakterna. Helst på våren.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å dit skulle jag vilja komma till sommarhuset hans ....
      Ja, då delar vi läsningen av biografin och Vägmärken, det är bra!
      Tack för kommentaren
      <3

      Radera
  9. Ja, vägmärken kan ju vara så många olika saker: i trafiken och inför svåra livsval. En del kanske tycker Bibeln. Boken Vägmärken känner jag till, men har aldrig läst den. Nu skall det bli av! Litet synd att så få nappat på dina rubriker, men de är litet kluriga. Får se om jag kan bättra mig. Har i alla fall klarat av en. Trevlig helg.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta! Ja, vi är få denna månad som skriver, det är så det är, ibland blir rubrikerna så de inte lockar alla till tolkning och så har en ju ett liv utanför bloggen också tänker jag. Mycket nöje med DH's Vägmärken!
      Hälsningar Tove

      Radera
  10. Känner inte till boken och när jag läser vägmärken så inser jag "överkurs" för min utbrända hjärna ,-))
    Vet inte vilken jag skulle välja............
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!
      Glad at du skriver vad du tycker, det gillar jag :-)
      Ibland behöver en inte välja heller ..
      Stor kram!

      Radera
    2. Din hjärna fungerar bättre än min, .-)))

      Radera
    3. Våra hjärnor fungerar på olika tider och min är också stängd då och då :-))

      Radera
  11. Dag Hammarskjöld ja. Det var fruktansvärt när "olyckan" hände. det var allas läppar länge efter! Tyvärr har jag inte hört talas om boken, men att han var en mångsidig man med en knivskarp hjärna,visste jag! Kram

    SvaraRadera
  12. Det var en fruktansvärd händelse och det finns väl flera funderingar kring den om jag förstått det rätt.
    Mångsidig klarsynt och skarp, ja det var han verkligen!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vägmärken är en bok att komma tillbaka till åter och åter. Där finns många guldkorn - och det känns alltid som om jag hittar något nytt där, något jag inte fann sist jag tittade :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...