måndag 11 september 2017

Måndagsröra eller skrivklåda

Rör i hop något, sa gumman, som gjorde allt på en höft och lät det slumpa sig till.
Misslyckades det någon gång så höftade hon till på nytt.
Nu ska jag göra som gumman: Röra ihop orden på en slump å se vad det blir ...

Att misslyckas:
Dagens melodi är att vi inte kan misslyckas, vi kan se det som en erfarenhet, resa oss igen om vi ramlar omkull för det är det är vi värda.  Klart vi kan misslyckas - eller som någon gör -  byter ut misslyckas med att det blev fel. Inte fel det heller.
Att höfta till:
Måtta på känn och gehör. Och anta att resultatet blir bra. Ge slumpen en chans.
Att anta:
Tro på eller lita på att det en tar sig an blir bra.
Kan ses som överdriven självkänsla eller helt enkelt en sund självkänsla för vetskapen om att misslyckas egentligen inte skaver så mycket.
Lämnar mycket åt slumpen..
Att slumpa:
Slumpens vägar är likt som kärlekens outsägliga, orannsakliga/uransakelig (norsk ord tror jag) och den som vågar får slumpvis så det slumpar sig ...
Om slumpen är som ett öde så ligger det troligen öde till och bli först när det slår till en slump.
Att göra ett misstag:
Misstag eller missa ett tag, ja det är frågan det.

När gummor med rumpa
höftar och slumpa
åka på väg som humpa (norskt igen)
och dumpa
Ända-mål
mycket de tål
av snål
-a mått
ty livet de fått
och vägen de gått
är långt i från på smått
- vis
i sig ingen kris

9 kommentarer:

  1. Haha! Så underbart skrivet om misstag, höftningar, slumpar och antaganden. Det är ju precis så som det är de flesta dagarna i ens liv. Att plocka ner det i småbitar som du gör när du skriver gör att misstagen inte känns så stora, höftningarna riktigt genomtänkta, slumparna nästan planerade och antaganden blir som dagens sanning. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj oj.. stort tack för den kommentaren Gunnel - minsann minsann:-)Du gjorde inlägget än bättre!
      KRAM

      Radera
  2. Tusen tack Tove! Nu kan jag känna mig lugn. Härliga tolkningar av vad osm kan hända och inte hända. Och ändå händer det. Misstag, slumpar höftningar och annat - det blir bra till sist. Eller?
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det blir bra till sist Ditte :-)
      Jag bjuder så gärna!
      Stor kram!

      Radera
  3. Du får alltid till det, härlig vers!,-)))
    Ja misstag hör livet till, det är mycket av misstagen vi lär oss ,-)
    Höfta till, det gör jag ibland och mamma höftade alltid med matlagning, så receptet, lite av det och lite sånt osv.....
    Slumpa, ja livet blir ofta som det slumpar sig ,-)
    Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack du rosa med vingar! Ja, se så slumpen går sig till :-)
      Men kramen du får är ingen slump vetja ..

      Radera
  4. Men du, nu börjar du snart låta som Hasse o Tage! Och den gode Hasse finns inte mer. Jag har ju inte samma förhållningssätt som infödda svenskar har till alla gamla artister som nu faller ifrån en efter en. Var ju inte här i landet på deras storhetstid. Men, Hasse o Tage kände även jag väl till och gillade, mycket! Kommer nog aldrig några arvtagare till dem. Inga som håller den höga klass och kan vara både underhållande, roande och intelligenta. Nä nä, inget blir som förr i tiden.
    Nu ska jag vagga mig till sömns! Gonatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hasse&Tage ja, de är goda vänner till mig i ordriket - de inspirerar och gläder även i in frånvaro. Har en bok om dessa två och jag har en cd med flera Lindemans.
      Jag såg som barn/ungsom Hylands Hörna hemma i Norge där de medverkade och sedan så blev jag ju svensk så då kom de in i mitt hjärta kan en säga.
      Vi som lever får bevara godsakerna de lämnade
      efter sig :-)
      Tack för kommnetaren, hoppas du sovit gott!

      Radera

Sambulansen - en del av resebranchen

Full buss. Någon reser utan skor, andra har skorna i handen. Gipsade, lindade och amputerade. Flera omplåstrade, några nystrålade, nyopere...