söndag 3 september 2017

Ja, jisses du Gud är vare i himlen och fred på jorden

Så satte jag rubriken där ovan ...
Just nu så undrar jag hur jag ska få ihop detta inlägg.
Så jag skriver  under tiden jag undrar, och om ni undrar så kan jag lugna er med att undrens tid icke är förbi.Undringens alltså.
Gudrun Sjöden's kläder gillar jag. Tänk att tältmodellerna skulle bli en favorit på äldre dar.
Lager på lager principen precis som i mina målningar - "känner mig hemma" är nog den främsta driften.
Ernst Billgren's bok Vad är konst II gillar jag också; hans frågor är aktuella och jag är lite förtjust i funderingar, sånt jag kan undra över.
En får bonus i båda hans böcker Vad är konst?
Det står också: 100 andra jätteviktiga frågor. I första boken ges 116 frågor svar.
Alltså +16.
I andra boken ges 105 frågor svar.
Alltså + 5.
= 21 fler svar än jag förväntat mig.
Typ som att gå med i Gudruns klubb och få 10 % på ny kollektion,
Samt Ica procenten för pensionärer på tisdagar.
Kapp-Ahl o andra klädeskedjor lockar med ta tre och betala för två.
För se kläder och konst har också en gemensam nämnare.
Duken utan färg är naken.
och kroppen utan kläder likaså.

Billgrens korta svar och längre svar attraherar mig.
Det ger en insikt i hur paradoxal är inte världen vi lever i.
Komplexiteten har långa svar - men kan kortas ner.
Vad tror du Gud om allt detta?
Anar att du också har korta och långa svar...
Upplever att Billgren är tillåtande och då tycker jag, Gud att ni har något gemensamt...
Så även Sjöden, Kapp-Ahl samt Ica.

Så kan det gå om inte haspen är på -
nu var haspen på
men jag tog den å ..

Denna figuren  - två i en
köpte jag på Myrorna för att den är vacker, vit och ren
de står på en spegel och ser uppåt himlen
Jag  gav den en ros vid fötterna
och en höstkvist att dela på
Fred på jorden

22 kommentarer:

  1. Gudrun Sjödens kläder brukar vara färgstarka och personliga vilket gillas. Vilken vacker figur du fyndade på Myrorna.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgstarkt är ordet om Gudruns kläder!är verkligen förtjust i denna figuren :-)
      Kram

      Radera
  2. Jag gillar när du inte har haspen på :) Så där brukar mina tankar också gå, ordningslösa på något sätt , men ändå med någon visshet att det finns en ordning i det hela, i allt det ordningslösa.
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haspfritt har sin tjusning och den delar vi på :-)

      Radera
  3. Härligt när tankarna släpps lösa för vinden. När de samlas in igen gäller det att få nån sorts ordning på dem...i varje fall så man själv begriper dem. Ibland lyckas det. Tankarna ska inte hållas fångna utan de ska vara fria som fåglarna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fri som fåglarna är tanken, genast när jag samlar ihop dom får jag ordning men nya tankar dyker genast upp och så rullar oordningen på :-)
      Rullande kram!

      Radera
  4. Dagens text i kyrkan var just Frihet. Och symbolen Örnen. Så du passar bra in i temat.

    Skyltsöndagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så passande då :-))
      Frihetskramar!

      Radera
  5. Här fick jag fundera ,-))))) du skriver och får till det ,-)))
    Min utbrända hjärna får jobba för högtryck ,-)))
    Du lyckas alltid få ihop det ,-))
    De kläderna har jag inte sett men blev såklart nu nyfiken får kolla på nätet ,-)
    Härlig figur ,-) Den gillade jag med.
    Ha det nu fint KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi jo det kan jag förstå :-) Har problem själv ibland jag när jag efterläser - så blir det när en tänker högt! Kolla in Gudruns kläder .. en vacker inspirationskälla är hennes kataloger - jag har sparat de i flera år! Figuren är min favorit just nu :-)
      Stor kram1

      Radera
  6. Du tog av haspen, härligt. Du skriver så jag får tänka till både en och två gånger, det är bra.
    Jag tycker om figuren som du köpte. Den har så mycket och ger så mycket.
    Höstkvist och ros, pricken över i:et.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart att du tar dig tid att läsa och tänka till!
      Figuren är som sagt underbar!
      Höstkvist och roskram till dig!

      Radera
  7. Här var det färg och form, frågor och svar, funderingar av skilda slag - Tillåta, bejaka och vem sätter gränserna.
    Vem ger svaren? Kanske kan de finnas i din fina figur.
    Stor kram och många tankar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den stilrena figuren finns nog svaren :-)
      Tankekramar i stora mått!

      Radera
  8. Har också läst Billgrens bok och uppskattade den, kommer jag ihåg. Jag gillade inte Gudrun Sjödéns senaste kollektion. Det räcker med ett lager kläder för mig, man blir ju inte smalare med flera lager av kläder på sig. Annars har jag faktiskt två klänningar av Gudrun Sjödén.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billgrens båda böcker om vad är konst har jag stor glädje av. Något att identifiera sig med som konstnär ... och få input av nya tankegånger...
      Jag har sparat Gudrun alla kataloger som inspirationskälla. Tycker det är en konst hon utövar i sina kollektioner, dessutom är hon också miljövänlig numera.
      Nej, det är klart om en vill se smal ut så är det inget alternativ. jag tycker att just är också en fin grej vad gäller det smala skönhetsidealet så går hon lite emot, det behövs i dag.
      Kram

      Radera
  9. Många tankar och funderingar - nu snurrar det lite i mitt arma huvud :)
    Fint fynd på Myrorna!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Kom att tänka på la det svinge ... la det snurre Anki om du inte kommer rätt så släpp det :-)Fyndet blev ett verkligt fynd!
    kram

    SvaraRadera
  11. Ja fred på jorden ja... ser väl inte så bra ut på många delar av jordens hörn... profeterna har tyvär många rätt nu... men vi får ljusa upp det ��

    SvaraRadera
  12. Hur kunde någon skiljas från den figuren??? Verkligen tur för dig! Den är läcker!
    Kläder med lager på lager gillas. Kylan kryper allt närmare Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, figuren bor nu hos mig och ibland står de för sig själv och ibland får de en passande omgivning med blommor och så:-)Det blir höst nu ja och lager på lager är en god idé!
      Kram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...