tisdag 12 september 2017

Gems weekly photochallenge - Händer


Sannas Ord&foto fri tolkning denna vecka är just händer. För de övriga som deltar händer det ju också något, så ta en sväng i de olika tolkningar så händer det kanske något för dig också läsarn :-)

Efter en terapiform kan jag lägga mina händer på hästen
och känna lugnet - minsann  gjorde hästen det också :-)

De finaste minnen jag har av mina barnbarn som små är då vi gick hand i hand i skog och mark och det bara hände saker. Ni vet barr och jord och sånt där. För att inte tala om att göra sånger ..
Mina händer, då en farmors händer.

Min farmors händer, de gamla av år och slit, men varliga och mjuka. Blodådrorna låg utanpå och jag tycker att det var själva livet i hennes händer.
Jag såg de vid symaskinen, matlagning och korvstoppning.
Och så när hon strök mig över kinden och höll mig i handen i skog och mark. Hon hade ett milt sinnelag min farmor, det märktes i hennes händer.

I mitt yrke inom sjukvård och  äldreomsorg var händerna mitt bästa redskap.
Stilla oro, tvätta bort, ge en fin frisyr om så önskades, föra en sked med mat till munnen.
Massera en fot eller två så sömnen kom.
Händer är oändliga, ger, tar, smeker, skapar fina hantverk och gör slag i saken så vi berör och berörs.
Nu föll jag verkligen in i minnen här och blir smått nostalgiskt och jamen gör det gott i själen - som händerna springer ut ifrån ... via en sväng genom hjärna och hjärta.
Tack för ordet :-)

41 kommentarer:

  1. Den där lilla handen i min ... hur många gånger jag tänkt att jag vill bevara minnet.
    En hand lagd i någons hand kan säga så oerhört mycket. En hand mot en kind kan vara så helande. Allt detta mitt i livet som händer.
    Fina tankar du delat Tove - tack.
    Varm kram från Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, dessa små händer .... allt detta mitt i livet som händer ... så fint sagt Mia!
      Fint å dela tankarna med dig :-)
      Varm kram

      Radera
  2. Handen är ett redskap som vi nyttjar till mycket! Din beskrivning går rakt in i hjärtat! Fin bild, den förmedlar lugn och ro och passar bra till temat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint Violen, att händer hamnar i hjärtat!
      Tack!

      Radera
  3. Tove vad gör du med gubben Bosse. Vad är det som händer? När jag kom till stycket om din farmor var det som en värme spred sig i mitt bröst. En behaglig värme av de vackra orden från norr. Mycket vackert inlägg. De andra bloggarna har också varit duktiga. Tack från söder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så fint du skriver BOsse, ja min farmor var en pärla med sina händer och väsen! Tack!
      Ord&bild gruppen är en tjusig grupp att tillhöra, de olika tolkningarna är det något viss med!
      Kram

      Radera
  4. Händer är magiska på nåt vis. De kan förmedla mycket. Kram

    SvaraRadera
  5. Som vanligt ett fint och lite ovanligt inlägg om händer - både de fysiska och det som händer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du får mig att fundera över det där ovanliga :-)
      Kram

      Radera
  6. Fint tolka.
    Hendene som behandler og viser omsorg.

    SvaraRadera
  7. Så finstämt och vackert du tolkar veckans tema.
    Och händer så viktiga och i många olika sammanhang. Minns när jag höll pappas hand strax innan han dog. Våra händer möttes och förenades där ord inte kunde göra det.
    Stor kram och många tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte!
      Händer möttes där inte orden kommer fram,så fint och berörande sagt!
      Stor varm kram till "söstra mi"

      Radera
  8. Så varligt och fint du skriver och beskriver ... minns min farmors trygga hand som alltid fanns där för mig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! Vi delar minnet av våra farmödrars trygga händer!
      Varm kram

      Radera
  9. Det händer med händer, man berörs. Berördes, gjorde också jag.
    Varligt händigt skrivet, fina Tove.
    Jag fick nu en förnimmelse av min mans händer, som strök mig över ryggen. Jag saknar dem. Och honom.
    Stor varm handkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gerd!
      Din saknad av din mans händer berör också mig bloggsyster <3
      Varm kram

      Radera
  10. Mmmm - läser och ler igenkännande....
    Fint inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Beppan!
      Igenkännandet ger gemenskap :-)

      Radera
  11. Vilken rörande och otroligt fin text om dig och dina minnen. Du kunde inte ha tolkat temat på et bättre sätt.

    Även bilden är fin, men då jag är rädd för hästar så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack BP!
      Hästrädsla känner jag igen, så när jag jobbat med den så den minskade betydligt så blev upplevelserna med hästar riktigt händelserika :-)

      Radera
  12. Så fin bild på dig och häst ,-)
    Hästar känner ju verkligen av känslor så du måste ha varit lugn.
    Vackert skrivet om händer ,-)
    Ömt och vackert, händer är vackra ,allt från en liten baby till en åldrande person, trist så finns ju händer som inte smeker men agar.
    En smekande hand är väl ett av det vackraste, du beskriver så fint!
    KRAM på dig
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rosa du för fina ord!Fint att bli läst av dig :-)
      Hästupplevelsen blev som sagt en av flera väldigt betydelsefulla för min ångest!
      Varm kram

      Radera
  13. Fin bild och en tänkvärd text, händer betyder mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kajsa Lisa, händer betyder mycket!

      Radera
  14. Good hands petting horse with care... <3

    SvaraRadera
  15. Blev rörd av din farmors händer. Tankarna gick till min kära mamma och jag blir alltmer lik henne till utseendet, även händerna.
    Fint beskrivit av dej!

    SvaraRadera
  16. Nu blev jag nostalgisk och jag tänkte på min mormors händer. Tänk vad de kan berätta om ägaren. Min mormors händer var nog väldigt lika din farmors! Verkligen en fin och kärleksfull beskrivning! Kram

    SvaraRadera
  17. Ja, vad gjorde vi utan våra händer!?

    SvaraRadera
  18. Jeg har mange opplevelser med hva hender kan gi/gjøre. Veldig viktig med berøring! Hilsen Tove.
    PS. Takk for hyggelig kommentar på bloggen min fargeneforteller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Koselig å lese deg her Tove!
      Tusen takk for besöket - men hendene skrev du :-)

      Radera
  19. Jag inser att du varit igång här rätt länge, utan att jag haft tid att uppmärksamma det. Men nu vill jag tacka för ditt senaste besök hos mig och hittade detta inlägg bland dem jag missat.
    Jag är verkligen en "lågbloggare" för tillfället, även om det inte ligger nere helt. Ett inlägg då och då gör jag, och jag försöker hinna med att återgälda dem som besöker mig med ett återbesök hos dem. I övrigt hinner jag inte med några större "bloggvandringar" för tillfället. Det finns så mycket som är viktigare ...

    Så fint skrivet om händer. Själv är jag väldigt fascinerad av händer, och äldre människors händer fångar mitt intresse på ett alldeles speciellt sätt. Ditt inlägg fick mig att tänka på min mammas händer. Långa, smala, ådriga och seniga. Starka i sin envishet, och så ömma när det behövdes. Jag tyckte om hennes händer, och den trygghet dem gav mig.
    Jag ser numera att mina egna händer mer och mer liknar hennes, fast utan den där seniga och ådriga styrkan. Mina händer är vekare på något sätt, och då syftar jag på det i andlig mening. I fysisk mening har jag alltid varit starkare än min mamma, vilket också säkert kan synas på händerna, men när det kommer till händerna fanns det ändå någon slags urkraft hos mamma. Svårt att förklara egentligen.
    Att händer talar och berättar, på många olika sätt, det är i alla fall säkert :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, råkade lägga in kommentaren med fel konto. Men du förstår nog att det är jag ;)

      Radera
    2. Tack för besöket och att du tog dig tid Lollo!
      Det sitter i händerna <3
      Du kommer när du kommer. Livet har faser också utan bloggläs och skriv
      Jag läser din kommentar som är fyllig och finstämd.
      Känner igen dig på stilen, Lollostilen :-)
      Kram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...