måndag 15 maj 2017

Gems weekly photochallenge - BLÅ

Månen strålar på tulpanen i den blå natten





Här hos Sanna hittar du ord och deltagare. Om du inte kikat in hos alla än så gör det nu - tolkning av ord med bild är en guldgruva av nya upptäckter!

Skriver BLÅ med stora bokstäver eftersom jag är en blå människa.
Det är inte  med sanningen helt överensstämmande, i mina tavlor så låter jag nog alla färger få vara närvarande. Men det som ger stinget i livet och i tavlor är det blå. Samspelet med färgerna utgår i mitt tycke från blå. Eller kontrasten!
Kanske lever jag lite i det blå :-)
Blo(å)tt en dag ett blått ögonblick i sänder ....


Moln i skålen
(redigerad bild av en blå skål)

Blåöga som kontrast i svart vitt
(min senaste målning)
Närbild av Blåöga i tavlan
Själva ögat blev det av den färg som torkat kring  tuben 

Den här blå älgen formade sig
 då blå färg rann ner från tavlan jag målade

40 kommentarer:

  1. Vacker tolkning av BLÅ. Och vissa människor är en färg. För mig syns du helt klart som blå, i ursprunget.
    Jag själv anser mig som röd.
    BLÅtt en dag... blåaste kramen i grönt 💚som är skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gerd!
      Blå kram till röd!

      Radera
  2. Blau ist eine sehr schöne Farbe.
    Deine Malerei entzückt mich wieder.
    Das blaue Auge und der Elch sind gut gelungen.
    Ich liebe diese Kunst- Art und versuche mich auch darin.
    Liebe Grüße

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vielen dank Jutta, sehr schön :-)
      Liebe grüse

      Radera
  3. Vackert med den intensiva blåa färgen i dina bilder! Kan väl tänka mig att du gillar blått, en färg som jag själv är väldigt försiktig med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Violen! Blått är min älsklingsfärg :-)

      Radera
  4. Blå är en färg som passar i stort set överallt, och används i många uttryck. Lite konstigt att jag valt att ha en temavecka denna veckan med färgen blå. Kram

    SvaraRadera
  5. Så fin din tavla Blåöga är!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Härlig tolkning av ordet BLÅ. Kul bild med älgen i blått, jag gillar när saker "bara blir".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne!
      "Bara blir" använder jag hela tiden då jag målar tavlor :-)

      Radera
  7. Tack Tove för detta blå inlägg. Så fint tolkat! Och visst är det skönt att ibland vara i det blå.
    Din senaste tavla, "Blåöga", talar till mig och på flera sätt.
    Stor kram och jag har börjat nerräkningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så blå är vi Ditte!
      Tack!
      Stor kram!

      Radera
  8. Härlig kreativ tolkning av BLÅ. Det är nära nog min favoritfärg också, svårt att leva i en värld utan att vara i det blå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Barbro!
      Härlig kommentar!

      Radera
  9. En fantastisk tolkning av veckans tema! En riktig "Tovisk" sådan - helt underbar! Blått är min favoritfärg ... klart jag njuter då!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, nog är den "Tovisk" :-) och blå är vi ju vi också Anki!
      Kram

      Radera
  10. Vilken läcker tavla med blåögat ,-))) GILLAR!
    Du får till det med bilder och psalm!
    Fint
    KRAM och ha det fint
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rosa fluga bloggvän!
      Ha det gott! Kram

      Radera
  11. Blå är verkligen en underbar färg, jag kan bara hålla med dig. Vackra bilder har du också fångat till temat.

    SvaraRadera
  12. Blue is wonderful colour. I like your photos as well as paintings very much. Thank you for sharing.

    SvaraRadera
  13. Nydelege blå motiv.
    Eg har det litt som du, likar godt blått.
    Augene trekker seg mot blått i alle former. :)

    SvaraRadera
  14. Takk!
    Ja, öynene trekker seg mot blått, så sant :-)

    SvaraRadera
  15. Du lyckades verkligen med djupt blåa färger, snyggt.

    SvaraRadera
  16. Aha du är blå du... Jag kan då inte min färg... men jag skapar ju inte heller... bara att de ska vara starka typ när jag fotograferar. Blått vill jag ha till en kall färg men det ser jag inte hos dig... Du får det till en varm nyans.

    SvaraRadera
  17. Nog skapar också Åke! Tack för din varma kommentar!
    Trevlig helg :-)

    SvaraRadera
  18. Blått är en av mina favoritfärger för den är så djup, talande och vacker!

    Kram och god helg!

    SvaraRadera
  19. Så blå är känslan :-)
    Kram

    SvaraRadera
  20. Hallå där! Här var det blått och flott!
    Jag är också mest blå. Klär mig ofta i blått och gillar blå himmel och blå speglingar i havet.

    Önskar dig en blå och fin helg!
    Kramar Christina

    SvaraRadera
  21. Hallå Christina! Så kul du tittar in till mig!
    Hoppas du också har en fin blå helg :-)
    Kram

    SvaraRadera
  22. Underbar Tolkning av blå, Tack finaste för att du är med
    Kram

    SvaraRadera
  23. I would say: blue is the ground of all, or the essence.
    Glad, that you are a "blue person" too.
    Have a nice new week

    SvaraRadera
  24. Yes, blue is the essence!
    So blue we are :-)
    Have a nice week!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...