söndag 23 april 2017

Tillfälligt avbrott i pausen

Känner varmt filosofisk för att skriva ett inlägg i dag.
Allt är lugnt, sansat skönt och ändå är allt kaos.
Det är två av filosofins hörnstenar om filosofin är fyrkantig, men det är den ju inte.
Den är verkligen rund och jag undrar om den också är spiralisk?

Apropå kaos så hörde jag för länge sedan att den som hade ordning på sitt skrivbord hade ett inre kaos.
Av detta kan en slutsats dras: Att det råder inre ro om skrivbordet är kaotisk.
Vi människor skapar oss sanningar efter behov. En slags konstruktion som vi egentligen vet är svaga, men ger oss den styrka vi kan behöva. Därför ändrar sig sanningar hela tiden.
På en arbetsplats såg jag ett  uppslag:
Här går teori och praktik hand i hand -
men ingen förstår varför.

Praktisk filosofi.
Filosofi i praktiken;
Hm, alltså den som beskriver människans handlande per definition. Här har vi alla våra värderingar - värdeteorier och etik enligt. en definition.
Aristoteles stod för denna indelning.
Den andra filosofiska inrättningen - eller är det en anrättning? - är den teoretiska filosofin. Det finner jag mycket praktisk.
Teoretisk filosofi och den praktiska är alltså två sidor av samma ämne.
Det styrker min teori om lugn och kaos.

Enkelt är det inte.
I de antika grekiska stadsstaterna - en stad i staten? - det som jag kallar fiolsofiska (inte stavfel) hagen där Sokrates, Demokritos, Platon och Aristoteles anses som viktiga praktiska filosofer.
Men, se den sats som är hela sanningen - det fanns ju ett romersk rike också och där kommer en ciceron - filosofen Cicero in och blir en av dom mest framträdande praktiska filosoferna.
Någonstans fann jag att efter kristendomens genomslag har kyrkan dominerat  den praktiska filosofin.

I praktiken ska jag nu fortsätta min årliga vårliga storstädning - trappstegen som tar mig upp och ner, gott grönsåpavatten, med trasa och eftertorktrasa ska nu uppe på ovan-på-skåpen avklaras.

Städningens första bud:
Välj ut vilken grad du vill städa i;
Den ordentliga eller Den slarviga.
Om städningen utförs ofta kan Den slarviga vara att föredra.
Således blir mitt val:
Den ordentliga eftersom jag storstädar sällan.
I mitt hem råder teori och praktik:
Rena fiolsofiska reflektioner ...

Ha det fortsatt bra bloggvänner!
<3

14 kommentarer:

  1. Uttrycket: Var och en blir salig på sin tro kan lite förklara varför det finns olika uppfattningar om samma saker. Det viktigaste är helt klart att jag själv är nöjd med den förklaring jag kommit fram till. När det kommer till städning är jag nog också ordentlig.....kanske t.o.m. extraordentlig eftersom jag avskyr att städa. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du Gunnel, du har några sanningskorn i det om salighet!
      Extraordentlig varianten gillar jag, då blir det rent :-)
      Kram

      Radera
  2. För min del blir det också ordentlig städning när det väl blir :) Resten låter jag vara osagt vad gäller städandet.

    Jag har hört ett uttryck om detta med skrivbordet: Visa mig ditt skrivbord så ska jag berätta hur din hjärna ser ut, typ. Så med tanke på det så är jag rätt glad över mitt kaos på skrivbordet, för vem vill ha ett tomt huvud? ;)
    Jag håller med Gunnel, var och en blir salig på sin tro. Jag är också nöjd med min egen förklaring/sanning och känner mig lycklig med det!
    Så skönt att du tog paus med pausandet ett tag.
    Saknar ju dig, fattar du väl! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordentlig städning då det görs och kaos på skrivbordet låter bra Karin!
      Lycklig i sin förklaring/sanning, så sant :-)
      Att ha någon att sakna är också en "godbit" tänker jag <3

      Radera
  3. Det var mycket att ta ställning till. Undrar bara vad du lägger in i betydelsen fiol-sofisk?

    Mitt skrivbord är som mitt hem för övrigt. Ibland får jag för mig att städa där. Oftast lite lagom. Inte så att jag tvättar väggar och tak. Det får mina efterlevande göra när den dagen kommer.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiolsträngarna frambringar ju så många toner och jag tänker lite så om filosofiens olika riktningar också :-) Fiol är dessutom ett vackert instrument. Filosofien kanske inte är vacker, men toner ger den :-)Roligt att du frågade om det Ingrid.
      Att ta ställning är ett spännande förehavande, ibland hoppar jag över, ibland gör jag det.
      Kram
      .

      Radera
  4. Hej där!
    Härligt med ditt avbrott som gör att vi får ta del av din finurliga och filosofiska ord och tankar.
    Jag tror att :)
    Min egen tanke kring filosofi är att den skiftar form, mellan människor och även över tid hos enskilda individer. Det är fascinerande hur vi kan göra en bild av en känsla eller ett ord :D
    För mig har filosofi en ständigt föränderlig form. Allt från ett nära nog rakt streck, genom alla dem former som du beskriver, till ytterligare fler. Ibland tänker jag på filosofi som en stjärnhimmel med miljarder av flämtande ljus, och det är nog när jag är extra förvirrad ;)
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hej; så roligt du dök upp igen och delar med dig av dina tankar:
      Ja, filosofin skiftar i det mellanmänskliga och tiden spelar roll.
      Din bild av filosofin som en stjärnhimmel tycker jag faktisk är lite romantisk och tilltalande - det en behöver i förvirringen :-)
      Filosoferna är många många över tid och rum - vi själva också fast vi inte har någon examen i ämnet!
      Kram

      Radera
  5. Trevligt med et litet livstecken från dig :) Många kloka tankar och funderingar. Funderar lite - om man som jag inte har något skrivbord ... hur ser det ut i mitt huvud då?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt Anki - jag har heller inget skrivbord numera :-) Men kaoset finner sin plats ändå har jag märkt ;-)
      Kram

      Radera
  6. Tacl Tove fär härlig läsning som ger mig många funderingar. Ofta funderar jag över just ordet "kaos" och det var det ju i Kambodja under Pol Pot tiden, I Ruanda och är det på många platser idag runt om i ävrlden så jag säger för min del att det är "roddigt". Och ibland är det"roddigt" i mitt huvud innan tankar sorterats, tänkts färdigt och hamnat i sina fack -för att nästa dag tas upp och omprövas igen. Och ur det hela kommer så småningom ett lugn. I alla fall för en tid. Skrivbord har jag inget numer utan har det mer portabelt och det fungerar bra det också.
    Att filosofera är för mig att vara föränderlig, att pröva och ompröva...Jag gör det gärna och ofta.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Jag bjuder så gärna, och tack för att du delar med dig dina tankar också. Läget på flera ställen är just kaos. ordet "roddigt" lägger jag till hos mig; en nyord för rörigt/kaos :-)och det kommer lugn efter storm!Inget skrivbord här heller.
    Filosofi är ett roddigt och portabelt ämna :-)
    Stor kram min vän!

    SvaraRadera
  8. Det låter energiskt med storstädning. Jag städar ordentligt, ett rum i taget, sedan får det vara tills en annan gång. Då tar jag ett annat utrymme! Inte så välorganiserat här, minsann... :-)

    Önskar dig allt gott i ditt städande!

    SvaraRadera
  9. När storstädning är aktuell då är det roligt :-)Ett rum i taget är smart, jag bor ju i ett stort rum med öppen planlösning så jag tar en del av rummet i taget :-)
    Må gott Mia!

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...