tisdag 4 april 2017

Gems weekly photochallenge - Blomma Mystica

Sanna ger oss ord varje vecka ...
Wow - nu blir det Blomma av :-)
 I mars 2005 lade jag och mitt barnbarn en avokadokärna i en kruka med jord. Krukan stod ute hela sommaren och en bit in på hösten då jag tog in den så den inte skulle frysa. Dock inget livstecken var synligt så i september. Någon månad senare då jag skulle höststäda så tänkte jag att nu slänger jag denna krukan.
Då uppenbarar sig för min syn en liten pytte spira av grönt!
Sedan växte den  sig stor och frodig, med de vackraste blommor, den blommade mer och mer. Blommar nästan hela tiden hela året. Blommorna är vassa som spjut och ser ut som det också.
I veckans rubrik, på den tiden Lördagstema, skrev jag om och hade bild av min Avokadoblomma.
Det visade sig att det inte var en Avokadoblomma - det var en Hoia Multiflora!!!!
Ett litet mysterium - och blomman har smeknamnet Mystica :-)

Blomklase i knopp
Klase knopp och blomma

Blommande klase

När blommorna har blommat klart faller de av och jag
dekorerar bordet med de tills de vissnar  helt.
Moder Mystica mäter idag dryga 80 centimetrar, 12 år och är omplanterat 2 gånger.
Barn Mystica mäter 20 centimetrar och fler står i vatten för utväxt
 av rottrådar ...
.

28 kommentarer:

  1. Det var en vacker variant på porslinsblomma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Porslinsblommorna i alla Varianter är fina :-)

      Radera
  2. Vilken skönhet du har i din närhet!
    Mystica...passar rätt bra med dig, du talangfulla personlighet!

    SvaraRadera
  3. Underbart härlig blomsterfångst! 💚

    SvaraRadera
  4. Som en saga! Att det är lite mystik i det hela, gör ju proveniensen ännu bättre. Underbara foton!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  5. Häftig blomma! Jag minns när du skrev om den - nästan som en saga :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det häftigt;det var olgakatt som gjorde mig uppmärksam på det :-)
      Kram

      Radera
  6. Vilken fantastisk blomma! Roligt att höra dess historia och se de fina bilderna. Vilket vackert bidrag till fotoutmaningen denna vecka.Tack för detta!
    Och mystiken tätnar....Måste googla för att få veta mer.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Du får se den live när du kommer :-)
    Tack kära du!
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. For ei flott historie med eit fantastisk resultat !!
    Eitt er sikkert, du har grøne fingrar, ingen tvil om det.
    Vakre blomster og flotte grøne blad.

    Takk for kommentar om vårblomster hos meg.
    Blåveis veks ikkje her på våre kantar dessverre så
    den må eg få sjå bilde av hos bloggarane :)
    Fin onsdag frå Anne-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takk Anne-Mari! Blåveis og hvitveis fant jeg först efter flere år her oppe, da jeg gikk i andre områder lengere bort i området - og gleden ble stor då jeg fant en hel hvitsippeskråning. Etter en kort forflyttnig dukket det opp blåveis også. Hade bare sett de i haver.
      Årlig tur dit med kaffe i termosen og kamera :-)
      Fin torsdag fra Tove

      Radera
  9. Kan inte låta bli att skratta här. Tänk vilken metamorfos från avokado till porslinblomma:-)))))
    Å vilken vacker sak det är. Imponerande att den har vuxit sig stor också, bra jobbat där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skratta du; det gör jag också över detta :-)och njuter varje blomklase :-)

      Radera
  10. Häftig blomma och en söt liten historia runt den! Perfekt namn på växten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Mystica är min ögonsten :-)

      Radera
  11. Verkligen en mystisk blomma. De små blommorna ser ut som insekter som kommer farande. Deras "ögon" ser arga ut, tycker jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du rätt i - de är ju som pilspetsar. Härlig tolkning!
      Kram

      Radera
  12. Tycker namnet stämmer, ser mystisk ut. Jag har aldrig hört talas om den.

    SvaraRadera
  13. Men så vacker!
    Otrolig.
    Ja då passar namnet bra ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den vacker min Mystica porslin :-)
      Kram

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Tillfälligt avbrott i pausen

Känner varmt filosofisk för att skriva ett inlägg i dag. Allt är lugnt, sansat skönt och ändå är allt kaos. Det är två av filosofins hör...