onsdag 1 mars 2017

På fyllan

av allt som jag erfar, blir varse och alla de ljuvliga spår och stigar som fyller på.
Jag har en av dessa dagar då jag egentligen inte kommer ur nattens linne. Enda hygieniska åtgärd jag utförd är tandborstningen. Byter sängen mot soffan, drar en filt över bena och datorn i knä.
Jag har läst runt på mina bloggvänners sidor. En fin fylla det där ...
Allt är intakt, men i slowmotion för hjärnan vilar sig. Tror den iallafall.
För jag vet att lura hjärna genom att lyssna på kroppen.
Den talar sitt tydliga språk, kroppen, hjärnan sitt otydliga. Om en nu kan säga det på så sätt :_)
Direkt efter en syndig frukost, så blir det en kopp kaffe och en bit mögelost på en frasig baguette. Smulor i sängen gillar jag inte, men smulor i soffan är något helt annat.
Smulor är också bröd!
Utomhus grått och snön vräker ner och virvlar omkring.
En viss likhet med hjärnan.
Fast hjärnan är ju jämt inomhus. Den finns ju i huvudhuset.
Vad i  består fyllan?
Jo, vid några tillfällen har högt blodtryck konstaterats via mätning senaste tiden.
Woops tänker astmadamen och letar fram sin stjärnprofil från 60 års kontrollen som mitt landsting kostat på oss vid 40 50 och 60. Numera är den indragen, för den blev för kostsam har jag hört.
Lite grinsamt så kan jag tycka att stjärnprofil blir lite barnsligt, så typisk ett översvallande positivt projekt när nya försök ska rädda världen.
Nå ja.
Vikten presenteras numera som bekant i BMI och midjemått. BMI låg 3 över gränsvärdet och likaså midjemåttet.
Blodsockret gjorde en fantastisk vända. Fasteblodsockret låg på 6,0 vilket är 0,1 under gränsvärdet.
Efter en mängd intagen sockerlösning och ett helvetisk bekymmer med alla dessa frågor om vad jag åt på smörgåsen, när jag åt och hur jag motionerade och hur jag kopplade av och på samt alla dessa värdemarkeringar en ska göra så sjönk det efter 2 timmar ner till 5,3 jämfört med gränsvärdet 8,9 - vilket den eminenta distriktssköterskan tyckte var något underlig, men mycket bra.
Mina stresshormoner, kortisolerna ni vet - som egentligen var min fiende på allvar  den tiden, räddade mig.
Dessutom, om en ska vara noga så hade jag inte fyllt 60 än.
Blodtrycksvärdet, som jag letade efter visste jag att fanns i min stjärnprofil för att jag ville få klart för mig att ha koll på trycket.
Möjligen bör jag kontakta min HC även om detta. Inte något jag ser fram emot om jag säger så.
Jag vill för ordningens skull påpeka att jag är spik nykter - med fyllan menar jag de känslor och tankar som fyller en i de olika sammanhangen.
En ny frasig baguette är nu klar och en ny omgång kaffe likaså.
Just nu ringde en mycket trevlig ung man från en bokklubb, som på ett mycket trevligt sätt bemöter mitt: Tack för påringningen, jag är inte intresserad med orden:
Tack Tove då vet jag det :-)

24 kommentarer:

  1. En lite annorlunda och intressant fylla. Ditt förslag om smulor i soffan i stället för sängen tyckte jag var bra. Det ska jag ta till mig. Så glad man blir när så trevliga försäljare ringer. Då skulle man nästan kunnat fortsätta och småprata lite med dem. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alternativ fylla :-)
      Den försäljaren borde jag ha hållit kvar längre :-)
      Kram

      Radera
  2. Annorlunda fylla.
    Det är mycket man ska tänka på med sin hälsa, men ibland fuskar man nog lite också, i alla fall jag.
    Gillar inte tidig frukost och äter den inte förrän sen förmiddag och då är jag ur sängen.
    Ha bra dag denna första dag av första vårmånaden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst fuskar jag också, det är ju skönt :-)
      Hälsofaktorn har sitt, men det går bra det med :-)

      Radera
  3. Du beskriver ditt liv som poesi ,-)
    Får till och med smulorna i soffan att låta som dom bör finnas där varje dag, att en smulfri dag inte är att önska ,-))
    Stjärnprofil har jag aldrig hört talas om, men intressant att stressen räddade dig den gången ,-)
    En bra försäljare som avslutade mycket trevligt.
    Mycket trevligare än de som glatt hojtar det första dom gör HUR är DIN dag IDAG DÅ??!!! Innan man ens vet vem det är.
    Så en mycket trevlig dag hoppas jag du får ,-)
    KRAM från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅ så roligt du tycker det!!Ja, det där våset om hur min dag är gör mig rabiat :-)
      Gladkram för din kommentar du rosa fluga :-)

      Radera
  4. Visst är huvudet fullt med tankar och det var trevligt att få ta del av dina. Smulor i sängen uppskattar jag inte heller och allra värst är knäckebröd. Så här får smulorna också hellre hamna i soffan.

    Tyvärr kan jag bli lite irriterade på telefonförsäljare och speciellt på den sorten som ifrågasätter varför man inte är intresserad. Men den som ringde dig skötte det snyggt.

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudet fullt ja :-) För att inte tala om knäckebrödsmulorna ..
      Denna försöljaren var underbar med sitt sätt.
      Kram

      Radera
  5. Jag älskar dina trevliga formuleringar, jag läser och känner igen mig i mångt och mycket.
    Det lät så bra detta att upp ur sängen och ta datorn i knät i soffan. Det skulle jag vilja, alltså ta datorn i knät i soffan, men det är omöjligt med min gamla dator. Får vara glad så länge den gör lite som jag vill.
    Smulor i soffan i stället, vilket bra förslag, det ska jag verkligen tänka på, för smulor i sängen, inte skönt.
    Hoppas att ditt blodtryck är bra, det är viktigt, kan jag tänka. Har en väninna som åkte in akut till Danderyds sjukhus i förra veckan. Hennes blodtryck, det övre låg på 230. Inte klokt egentligen, låter mycket i mina öron.
    Trevlig försäljare, dom som brukar vara så envisa.
    Var rädd om dig och sköt om dig väl. Krya på dig.
    Varm kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sån underbar kommentar att få!!
      Önskar dig en dator du kan ha i knä också :-)
      Blodtrycket är lite lurigt, jag hat alltid varit låg.
      Försäljaren höjde inte mitt blodtryck :-)
      Varm kram!

      Radera
  6. Att vara på en sådan fylla som du är och var låter väldigt hälsosamt. Mögelost låter lika hälsosamt och smulor i soffan kan man ju stå ut med :)
    För övrigt tror jag att det är hälsosamt att lite ohälsosam också, fastän det inte hör hit just nu.
    Nu hoppas jag bara att du får ordning på trycket om du inte redan har det. Ha det gott Tove-Poetinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, mina fyllor är hälsosamma :-)Ochvisst ska en vara lite ohälsosam .. hihi det stärker självkänslan och lite till.
      Jag ska hålla koll på trycket.
      Poetinnan tackar så mycket för denna utnämning :-)

      Radera
  7. Det finns nog ingen - hm ... det finns ingen som kan beskriva livets fylla som du!
    Och nu blev jag vansinnigt sugen på en bit mögelost!
    Önskar dig allt gott!
    Tack och kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Nog finns det flera, det tror jag ju :-)
      Ta två bitar mögelost kära Ankivän!
      Kram

      Radera
  8. Baguette, möglig ost, kaffe och smulor i sofftid låter härligt! Och sen en skön fylla på det! Myys!
    Krya på trycket nu så att du kan myysa vidare länge!
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trycket håller jag koll på. Jag är nästan på fyllan lite varje dag - så nöjd är jag.
      Kram

      Radera
  9. Du skriver som jag tänker :) snabba associationer!
    Viktigt att lyssna på kroppen - jo - men ibland luras den också och hjärnan vet bättre ... ett evigt gräl!
    Gillar en försäljare som är förståndig och artig - nästan så man ångrar att man inte köpte vad de säljer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där ja - jag skriver som jag tänker som du!
      Vänskapsfaktor :-)
      Kroppsknoppen ja den får en tas med :-)
      och jag hade gärna pratat mer med den försäljaren.

      Radera
  10. Hej, jag får ersätta din mögelost med en minst lika god bit getost, min stora last! Vi hade getter på nittiotalet, inte fler än två, men då fick jag kontakt med större getgårdar som tillverkade världens godaste getost. Jag blev fast direkt. På vägkrogen vi drev serverade vi friterad getost med hjortron till efterrätt och stekt getost med tomatsallad som förrätt. Behöver man något där emellan? Hoppas du får ordning på kroppen, knoppen och trycket, för tryck måste man ha, dock inte alltför hårt tryck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Getost är också gott Paula, så det går för sig :-)
      Så du har ett getliv med dig också du. Min kusin i Norge har grästak och en get varje sommar som sköter det :-)
      Krogdrivarliv har du också ser jag - livet har du fyllt och fyller du med! Nog ska jag få ordning på kroppen.
      Må gott

      Radera
  11. Man kan fylla kropp och knopp med mycket och vuktigt är att fylla på med det som känns bra, gott och trevligt.
    Viktigt att du ser till att fylla din kropp med välmående tillbehör för det fylle rpå energin.
    Se nu upp med blodtryck och annat som kan lura sig in in hos dig och fyll på med glädje.
    Stor kram och många tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samlar energi och trycket ska jag följa upp. Glädjen i livet är stor som du vet och det är en god byggsten vet du :-) Trycket ska följas upp.
      Stor kram till dig!

      Radera
  12. En härligt fylla du har. Man måste ju fylla skallen med något. Jag har också ett blodtryck som ibland lämnar en del övrigt att önska, men just nu håller det sig i schack! Ha det så gott. Mögelost är gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyller -i fyller-a fyller-alla :-)
      Jag ska följa upp mitt tryck;
      Kram

      Radera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...