fredag 10 mars 2017

Nischa in sig

På bussturen mellan Karlstad och Västerås förra sommaren satt jag bredvid en kvinna. Hon satt med en platta eller om det en padda kanske. Efter en stund tog hon en paus och tittade på mig:
- Jag läser bloggar förstår du.
- Så roligt svarar jag.
- Läser du bloggar?
- Jag läser och skriver också blogg.
-Ja, ha, du har väl nischat in dig?
Annars får man inga läsare!
Jag blir lite konfunderat - har jag nischat in mig??
- Jo, jag skriver mest vardagliga reflektioner och så hittar jag på berättelser ibland och gör en dikt då och då.
- Det låter trist, sa kvinnan och så växlade vi inga fler ord.
Hon dök ner i sin platta padda och ja, så är blogglivet och bussresor.
Växla ett ord eller två ....

34 kommentarer:

  1. Nischa in sig gör bloggare i karriären som tjänar pengar på sitt bloggande. Vi är i en annan livssituation och behöver inte följa dessa influencers eftersom vi inte lever på att ha många följare och läsare. Är det inte skönt!!!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tack och lov är den onischade bloggen av fri glädje skriven för att få just sätta ord på det som en ligger en fritt om hjärtat och se det i perspektiv efteråt SÅ skönt :-)

      Radera
  2. Ska man tjäna stora pengar på sin blogg kanske man måste nischa sig - annars, om man bara vill ha det lite trevligt och utbyta tankar med likasinnade så är det inte nödvändigt :)
    Nischade bloggar blir gärna långtråkiga. ... tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det och som sagt ovan här så är det ju för glädjen att byta tankar med varann, få en input och en vidgad vy av andra - du har en poäng där att nischade nog blir tråkiga i längtan ...

      Radera
  3. Jag tycker som Eva att nischade bloggar kan vara ganska tråkiga. Man vet nästan precis vad man får. Tacka vet jag onischade bloggar där det alltid är lika spännande att kika in. Ena dagen skrattar man så tårarna rinner, nästa dag blir man så sorgsen så tårarna rinner igen och ibland kan man verkligen få sig en tankeställare som kan förändra mycket. Sån är din blogg och det gillar jag. Kram från en onischad Pantertant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack onischad pantertant! Vi kär på glädjens skriv och lite annat som rör sig i oss :-)
      Kram

      Radera
  4. Oh, Tove! Så glad jag är att du är onischad! Jag är så förtjust i att läsa din blogg och den ger mig så mycket. Om den nu vore nicshad så vore du nog i flera kategorier där skapande och glädjespridande ordkonstnär kanske kunde vara en.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte, skapande glädjen går före nischen :-)
      Stor kram!

      Radera
  5. Gillar onischade bloggar bäst! Sådana bloggar som din som ofta ger mig ett stort leende :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!:-)
      Har det gott i min onisch.
      Kram

      Radera
  6. Inte hjälper det att tjäna pengar på att nischa sin blogg. Det betyder ju bara reklam och det hatar jag.
    Jag läser så gärna din blogg precis som den är!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriv blogg för pengar skulle ta bort min spontana skrivarglädje :-)
      Tack!
      Kram

      Radera
  7. Haha, måste man "nischa" in sig för att få läsare. Det visste jag inte. Fast det är klart, de som bara skriver om mat, bebisar, smink, mode eller inredning har väldigt många läsare. Jag bryr mig inte, jag skriver mest för att jag tycker det är kul att skriva.

    Senaste gången jag åkte upp till Stockholm med Swebus satt jag bredvid en dam som jag pratade oavtrutet med hela vägen till Stockholm. Det började med att hon läste en bok som jag just hört författaren prata om på i Sankt Ragnhilds gille där jag är med. Det var jag ju förstås tvungen att berätta om och sen var vi inte tysta en minut. Vilken otur du hade.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onischad är bästa formen för mig :-) De som nischar sig får göra det :-)
      Spontan skrivarglädje är för mig ett stort nöje.
      När jag åker buss, tåg, eller flyg kan det gott vara tyst också, jag behöver inte ha någon att prata med hela tiden.
      Att den nischade kvinnan inte var intresserad i att prata gjorde inget, det var "nischen som jag ville berätta om :-)
      Flera fina samtal har också förekommit på min resor.
      Trevlig samtal du fick!
      Kram

      Radera
  8. Hihi ... ännu en som tror att allt handlar om att tjäna pengar. Jag är definitivt inte på jakt efter läsare. Därför har jag inte min blogg kopplad till sökmotorer. Den funktionen har jag stängt av. Det är bara hemsidan som jag satt som tillgänglig att söka på. Men den har ju ett helt annat syfte.
    Jag är sååå nöjd med några få trogna bloggvänner som man kan utbyta tankar med. Mer vill jag absolut inte ha ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrivarglädjen och skaparnöje går först :-)
      Liten skara glädjer också stort!

      Radera
  9. Tråkig tant! Hon kunde väl ha frågat vad din blogg hette, tittat in och fått se allt fint du skriver.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var sin lust, Birgitta :-)
      Tack!

      Radera
  10. Nu blir jag lite nyfiken. Undrar om hennes blogg är lika trevlig som din....tveksamt!
    Själv bloggar jag för att det är kul och ger så mycket! Jag har nog kanske lite väl många inlägg om resor, men det är så det är i mitt liv! Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet faktisk inte om hon skrev, hon så hon läste - skrev hon så var den säkert nischad!
      Samma sak för mig med att skriva blogg - det är så himla roligt. Långt eller kort det är ju en själv som bestämmer det, och oftast hör det ju till inlägget så då är det om det ska.
      Leva onischade bloggar :-)
      Tack!
      Kram

      Radera
  11. :). Vi har alla våra funderingar på hur blogglivet ska se ut. Spräckligt får det gärna vara för min del och gärna får det handla om vars och ens vardag och alla omöjliga och möjliga saker. Nischade bloggar undviker jag, ofta handlar det om att sälja, sälja och åter sälja. Reklam i kubik. Tur att man kan välja!
    Och jag väljer gärna din Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har vi det. Spräckligt var det ja - det var ett bra ord!
      Som sagt här ovan på flera ställen så är den fri glädjen att skriva den största faktorn att per ord meddela sig och få utbyte med andra bloggare.
      Tack!

      Radera
  12. Da lærte jeg noe nytt. Hadde ikke hørt dette ordet tidligere.
    Et vakkert bilde! God helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hyggelig du titter inn igjen hos mig!
      Hele tiden lärer vi noe nytt - det er fint med bloggingen - vi lärer oss noe ved siden av gleden å skrive :-)
      God söndag önsker jeg deg!

      Radera
  13. Vilken märklig kvinna! Inte speciellt finkänslig men smaken är ju delad och var och en har ju sin privata åsikt om vad som är spännande.
    Det jag gillar med bloggsfären är det finns något för oss alla och att man söker upp de bloggar man gillar. Skulle ju vara trist om alla bloggar var lika. Jag gillar det unika att vi alla har våra egna sätt att uttrycka oss på och din blogg tycker jag ju förstås om eftersom jag återvänder hit.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är så olika och privata åsikter är ens egen.
      I blogglandia är det något för alla, vår uttrycksform i och och bilder är helt fria, från oss själva för att dela med andra. Att läsa runt är en "litterär livsupplevlse" eftersom vi är just olika, men möts ändå!
      Det tillför så mycket både det lika och olika.
      Tack!
      Kram

      Radera
  14. En underlig dam! Hon måste leva i en väldigt trist och innesluten värld. Man orkar inte ens tycka synd om henne.
    Gillar din blogg!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  15. Haha, vilken kvinna! När jag började blogga var det inte för att samla på mig en massa läsare, utan för att roa mig själv med en dagbok på nätet samt att utveckla mitt fotande. Efter tio års bloggande har jag en trogen läseskara men jag har inte nischat in mig ett dugg. Däremot har jag lärt känna många otroliga kvinnor, träffat några i verkligheten o skulle gärna vilja träffa många fler. För de är precis så trevliga som jag trodde. Det gäller dig också även om vi inte känt varandra så länge...ännu.
    Trevlig fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Paula! Att få skriva är ju det främsta - om ditt och datt och lite till som en vill. Att få bloggvänner är så roligt och fint, och så får en sig en och annan ny insikt också ...
      Vi är ju nybekanta - men på trevlig G :-)

      Radera
  16. Hon hade inte hört talas om ödmjukhet där inte... Om jag suttit sådär så hade jag naturligtvis frågat om den andres adress... om jag sedan inte gillat temat hade varit en annan sak... Men hav tröst: Alla sörlänningar är inte sånna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haver tröster :-)
      Kram på dig

      Radera
  17. Nischat in sig ,-))))
    Det kan man ha delad uppfattning om ,-)
    Jag gillar som du bloggar!
    Själv har jag nog snöat in mig ,-))))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  18. Ja, det kan en ha delat uppfattning om :-)
    Tack du prima ros!
    Kram

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...