fredag 17 mars 2017

Mars - Veckans rubrik

Till höger i menyn finner du de skrivande i Veckans rubrik.
matfreaket är Mars månads rubrikerinna
- och hon har  gett oss just MARS som veckans rubrik:

Islossning som jag satte lite färg på
Mars är mars, det är den tiden då det ljusa livet återvänder, jordens gröda börjar flöda, växa till sig  och växa upp med solens och vattnets hjälp.
Vi kan börja förbereda oss för att klä av oss, få liv i skrotten och knoppar brister - snart.
Våra medmänniskor blir synliga igen och minsann hälsar flera nu än under vintern. Vädret är ett samtalsämne- Människan är ett med vädret!
Vårbäckarna fylls och kluckar glatt. En och annan översvämning i gathörn och annorstädes  eftersom - åtminstone här uppe  - fryser brunnarna igen under vintern - och ja, det är liksom samma problem varje år. Som om inte tekniska kontorets mannar vill förebygga detta utan åtgärdar för dyra pengar då det uppstår.
Varje år!
Så årstidsmänniska jag är, de ger ju möjligheter till   fyra sorters liv på ett år.
Varje år!


Marsglädjen är att få komma hem efter en långpromenad med blöta fötter i skorna :-)
Katterna jamar och lusten pockar på för så gott som allt levande.
Första vårmånaden för södern på kartan och norr på kartan vårvinterns månad.
Mars är också tiden då vinterns päronrumpor gärna vill  bli  äppelhäck.
Jag tror det det är den begynnande tjällossningen  som ger sig till känna.
Det är frösåartid :-)

32 kommentarer:

  1. Så vackert med färgglad islossning! Du kan du Tove!
    Både bildmässigt och ordmässigt.
    Päronrumpor som vill bli äppelhäck! :)
    Ja, det är frösåartid. Livet vill igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt nöje var stort också när detta pågick :-)Hade nästan glömt bort hela härligheten - men som du vet så söker en ju i arkivet inför en rubrik :-) Den som spar den har hela livet!
      kram

      Radera
  2. Ja konstigt att allt blir överraskningar för de som fixar samma med vintern!
    Härligt med färgglad is, undrar hur det skulle se ut ute,-))
    Härligt med 4 årstider tycker jag med, precis det blir ju 4 liv som du skriver ,-))
    Våta fötter, tack glömt bort att jag måste köpa gummistövlar.
    Ha en härlig Fredag
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Min första tanke var faktisk att gå ut igen med isklumparna - men där gick gränse :-)
      Köp gummistövlar och bli lycklig :-)
      Stor kram!

      Radera

  3. Blöta fötter är bara skönt i badet, på stranden eller typ något ditåt... Färgstärk is, fin....

    Kram på dig finaste du ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var sin lust och fötterna går sin gång :-)
      Färgglad varm kram!

      Radera
  4. Så otroligt fint det blev med den färgade islossningen! Insåg efter ditt inlägg att även jag måste köpa nya gummistövlar så tack för den puffen!

    Kram och trevlig fredag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blev den!
      Ännu en med gummistövelköp på G!
      Kram

      Radera
  5. Jag har också märkt att människor blir gladare och mer pratglada när våren är på ingång. Det är precis som om den säger åt oss att nu är det dags att vara social.....fast det borde vi vara alla årstider. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut hela året borde vi det :-)
      Kram

      Radera
  6. Så vacker den blev den färgade isen! Du har så rätt ... visst blir människor gladare så här i vårens tid!
    Önskar dig en fin marshelg i vårens tecken!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Marshelgen är nu inne på söndagsnjut :-)
      Kram

      Radera
  7. Mars känns verkligen som hoppets månad i Sverige. Våren är på intåg och allt blir lättare.
    Härligt färgad is!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppets månad ja, verkligen!
      Tack!
      :-) Fin söndag till dig!

      Radera
  8. Underbar "ny" header och Tove den går ju i blått. Och så vackra de frgade isbitarna blev. Vem annan är du hade kommit på denna tanke. De blev konstverik i sig. Vilken härlig betraktelse du gjort över mars. Jag stänmmer så gärna i i dina lovord. Och mars "is a new beginning".
    Stor kram från mig och vårkänslorna i huvudstaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja. kanske är jag ensam on såna projekt :-)
      Såg konstverket framför mig innan fotandet och kände att naturen i samarbete med en av alla människor fick blomma ut:-) En stund av njut!
      A new beginning :-)
      Stor kram!

      Radera
  9. Hej, första gången jag ser färgglad och vacker is! Snyggt blev det, säkert läckert även när det tinade...
    Jag har ibland ändå lätt att förstå att människor hamnar i vårdepression, trots alla positiva tecken i skyn, för samtidigt kanske livet känns mer krävande. Nå, här ska inte deppas i onödan, fördelen med att bo i en by på landet är att man hälsar på alla och gärna byter några ord när man möts. Sånt gillar jag!
    Trevlig marshelg på dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den var vacker hela vägen från isen som is, färgsättningen och det rinnande bort - har nog en bild på det också kanske :-)
      Många lider av vårdepression, så sant.
      Det gör ont när kroppar brister - varför skulle våren annars tveka ...
      Må gott

      Radera
  10. Jättevackert, färgglatt och vårskrattigt!
    En gång i tiden skrev jag en dikt om Islossning.
    Förunderligt så det berör människan.
    Marskram 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Inte svårt att tro att du fick till en dikt :-)
      Marskram denna söndag!

      Radera
  11. Inspirerande och vackert! Så mycket mars på en och samma gång. Mars är en underbar månad det har du alldeles rätt i :)
    Jag blev uppiggad av att läsa allt fint om månaden Mars!
    Tack!

    Ha nu en fin söndag och kommande vecka i mars!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack Christina!
      Glad att kunna pigga upp :-) Nu är du ju så uppiggande själv :-)
      Söndagskram

      Radera
  12. Så klart man hellre vill ha äppehäck än päronrumpa 😂 Och blöta strumpor står man ut med när det handlar om snöslask! Det andas verkligen vår i ditt mars-sjungande inlägg Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack du bloggvän - tänkte på din bok Familjen is i kris då jag letat upp bilderna :-) Kanske satte du noter till mitt inlägg i ditt inre :-)
      Marssångskram

      Radera
  13. Å kära nån vilket sprittande inlägg du fått till! Ja allt stämmer ju och det där med att vi ser fler av våra grannar ute och "minsann" hälsar och pratar de en stund. Vid värsta vintern fryser vi ju så att det blir inte stort mer än Hej.
    Summa summarum, jag njöt av att läsa om din månad mars!
    Kram och finer söndagskväll till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mars är sprittermånaden :-)både på is och människor!
      Tack Vonne!
      Kram

      Radera
  14. Fina bilder på färgad is!
    Ja nog är mars både vår och vinter men ljuset...
    Härligt!
    kram<3

    SvaraRadera
  15. Så härligt färgad is, den gula tänkte du förstås sälja som bärnsten, haha! Mars är mars, skriver vi båda och så är det, mycket händer i naturen,själen gläds och så blir det lite bakslag igen. Stövlar på, säger jag till dig som blir blöt om skorna!
    Kram

    SvaraRadera
  16. ja, du den där gula den är fin, vore kanske en ide att föra över den på canvas så det blir en fototavla :-)
    Mars är mars och stövlar är stövlar ...
    Själen är vår gemensamma vän i vått och torrt!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Vad konstigt? Jag vet att jag har kommenterat det här inlägget, men det finns inte här :(

    SvaraRadera
  18. Underligt, jag hittar den inte :-( Men vet att det kan vara så ibland, kommentarer jag själv svarar på försvinner också ibland!
    Tack ändå :-)

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge

Denna veckan är ordet frukt som  Sanna  ger oss. Solen sken och C-vitaminerna flödade över paradiset Det var ett svenskt äpple ...