onsdag 8 mars 2017

Kvinnokraft - Veckans rubrik

Inför denna rubrik tänkte jag att jag skulle skriva om någon av alla de kvinnor jag läst om och beundrar. Norska Marte Svennerud, Honorine Hermelin, Sigrid Hjertén, norska Oda Krog. Norska Hönse-Lovisa i Oskar Bråtens Ungen. Mor Åse i Ibsens Peer Gynt, Ingrid Betancourt  m.fl.
Men inte ...
Alltså skriver jag med kvinnokraften i mitt hjärta om det som jag tänker :
Jag tänker på alla kvinnor i full frihet, i mindre full frihet och i ingen frihet alls.
Vi som redan är i full frihet, har rösträtt, tack ni som kämpade för oss!
Vi som inte föder barn om vi inte vill det, har utbildningsrätt och egen inkomst. Vill vi inte ha en man men bara barn så går det hur fint som helst.
Vi som jämfört gnäller om att vi är för lite jämställda, har för liten lön också vidare, vi går omkring i nästan samma värld som de som stolt bär sin börda på huvudet och går vackrare än mannekänger nånsin kommer att göra.
Kvinnokrafter består av så många krafter, Även manliga krafter av manlig art.
Den narkomaniska   kvinnan som får prostituera sig för att få ihop till  drogen.
Vi avfärdar så lätt med att kan hon göra det så kunde hon väl för fan sluta med drogerna också. Att dagen och natten går åt till att få  till en kort stunds vila från eländets krafter som plågar.
Jag är nu inne på förspilld kvinnokraft, men det är också en kraft. En okraft.
Om det vore så lätt att sluta med något destruktivt så skulle vi inte ha något destruktivt.

I alla världens hörn
där några många får en törn
Mer av det än andra
hur vi på samma vägen vandra
 - och ingen bör vi klandra

Kvinnor kan
vi skaldade och vann
Men själva kraften
 - går så lätt av skaften

Ta tag i dagen i det lilla
gör din insats stilla
Ge en hand en blick
 - kanske är det den ända kärleken den människan  fick

K som i kvinno och kraft och kan
V som i vinna,vilja, veta
I som i inlevelse
N som i naturlig
N som i nästan
O som i ofått ogått ohaft orientera
K som i kniksa, kalla, knega
R som i rar, rationell, rädd, rättfärdig
A som i alla för alla
F som i fantasi, förmåga, friska tag
T som i tänka, tiga, tala

Säg, min syster var är du?
Låt oss leta upp vår bror ....


Moa, min 15 åriga ögonsten och jag i ansiktsmask
två kvinnogenerationer
vi ger varan kraften under masken ...
Tack
matfreaket
för din rubrik
övriga skribenter hittar du till höger i menyn

30 kommentarer:

  1. Härligt om kvinnokraft ,-))
    Du har en skarp hjärna, min har somnat om ,-)
    Jag blir snurrig när jag läser, får tänka både 2 o 3 gånger.
    Underbara bild på er två kvinnor ,-))))
    Ha en härlig dag.
    KRAM från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3
      Min hjärna är inte SÅ skarp den heller :-)
      Kram

      Radera
  2. Mycket tänkvärt. Kvinnokamp kan var så mycket både stort och litet. Inget får förringas. Du tog upp många saker som gav mig en rejäl tankeställare. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så att det finns så olika vinklar på kraftens kamp!
      Tack!
      Kram

      Radera
  3. Ett tänkvärt inlägg om kvinnokraft - dina ord får mina tankar att snurra - som så ofta. Måste ibland tänka efter och när jag gjort det så inser jag att dina tankar är såå sanna. Tack Tove!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack Tove!
    Så fint du har skrivit och många tänkvärda tankar har kommit på pränt.
    Nu ska jag läsa, njuta, suga på varje ord igen.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack självpettas <3
      för första och andra läsningen :-)

      Radera
  5. Du har verkligen skrivandes gåva plus att det du skriver går rakt till hjärtat och får mig att verkligen tänka till.
    Tack för ett tankeväckande inlägg och du är så duktig med att skriva poesi också.
    Varm kram till dig och trevlig onsdagseftermiddag.

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig text om kvinnokraft! Vi är så många, så starka och kan så mycket. Ändå har kvinnor inte alls samma rättigheter som män vilket är väldigt illa.

    Kram

    SvaraRadera
  7. God internationell kvinnodag på dig orddlekande kvinna!

    SvaraRadera
  8. En stor eloge Tove för denna fantastiska text och hyllning till alla oss kvinnor. Vi har kraft och vi kan. Mycket har hänt under åren och mycket ska fortfarande ske. Vi ger oss inte.
    Stor och varm kram och många tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3
      Just så *alla oss' kvinnor.
      Stor kram!

      Radera
  9. Du är så klok, Tove, påminner oss om att vi har så mycket redan genom att andra har kämpat för oss. Jag tänker onekligen på min lilla späda mamma som var den första kvinnliga truckföraren på LKAB, hon skulle ha blivit 90 dagen före kvinnornas dag.

    Vilken oerhört charmig bild av dig med ögonstenen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3 heja din lilla spröda mamma - *first truckdriving women!
      Kram

      Radera
  10. Där fick du till det på flera sätt som den ordkonstnär du är. Vilken söt morotsmikrofon du har i den nya tuffa header. :)
    Fredagskram Bodil

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack <3 Bodil vi kvinnor får hålla ihop :-)
      Kram

      Radera
  11. Väldigt tänkvärt, det där med att "välja" är inte så enkelt som det låter. Det finns väldigt mycket sånt tänk idag, att det är så enkelt att påverka sitt liv i en särskild riktning. Jag tror att det många gånger ökar känslan av belastning och skuld. Klokt inlägg som alltid! Klokt som i kvinnokraft!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3
      Mycket av det tänket att "bara välja" har ett djupare innehåll än att bara välja ...
      Klok kvinnokram till dig!

      Radera
  12. Bokstavsversen var finurlig, precis som du!" Tur du inte började berätta om alla kvinns du nämnde, det var inte många där som jag kände igen...luckor i allmänbildningen uppenbarligen. Men vad gör det om hundra år, kvinnokraft har jag ändå...
    Tack söta du för inlägget och ha en trevlig helg, med massor av inspiration

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Paula! Luckor i allmänbildningen är du inte ensam om :-)
      Om 100 år så ....
      kvinnokraft har du det är jag säker på!
      Trevlig helg!

      Radera
  13. Härligt fantastiskt inlägg. Du träffar mitt i prick och med sorg i hjärtat tänker även jag på de kvinnor som inte har det så lätt och bra som vi i detta land. Ändå plägar vi hitta något att gnälla över som vi anser är fel, suck. Tänkvärt inlägg av dig Tove och kvinnokraftversen var Topp!

    SvaraRadera
  14. Tack vonne!
    Ja, många har det svårt!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Vilket härligt inlägg!!
    Tack Tove!
    <3

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Vacker

Vad skiljer vacker från andra superlativer? När en människa ser något vackert samspelar känselspröten i alla sinnen, hela kroppen tar in de...