söndag 19 mars 2017

Hörnfilosofi 4 - Peer Gynt ock trumf(p)ens bravader


Fria tankar är ju alltid på drift!

Ett par ligger på stranden i en underbar omfamning:
Han glider ur henne.
Blir nervös och undrar hur han ska lösa detta.
Han väljer fortsätta som om inget hänt.
Efteråt frågar hon:
Kan du inte grusa en gång till?
**********************
Hur nu denna driften kom till vet jag inte riktigt - jo, det vet jag ju, det var  för fortplantningens skull.
Men huruvida fingruset bidrager till bättre fortplantning vet jag inte.
**********************
Bilder ljuger sägs det!
Vik ner din skärm och kolla in min header!
Medge att du  ser mer!
Eller är det bara på min skärm :-))

Har du läst Ibsens Peer Gynt?
Utkom första gången 1868.

Min bild av pocketboken som utkom 2014. Karrikatyren av Ibsen har Olaf Gulbransson gjort.


Den fritänkande optimisten Peer Gynt som ljuger så han tror det själv, rikt utrustat med framtidstro och massor av självförtroende. Om hans självkänsla är lika rikt utrustat är svårt att säga.
Ibsen tillhörde ju skoltidens läsning så det är ett tag sedan jag läste den, skriven i versform av litterär nåd!

Eftersom jag sommaren 2016 tillsammans med min norska kusin vandrade i Peers rutt där han i fullt fyrsprång på en bock for över stock och sten, i djupare dalar och högre fjäll - så köpte jag boken i pocketutgåva.
Efterordet är intressant;
Thomas Hylland Eriksen har skrivit det.
Överskriften lyder:
Verdensborgerdomsforpaktning (Min översättning: Världsmedborgare som förpaktar världens dom)
Noe fra 1867 er også i dag aktuelt, ikke sant? Jeg får en tanke om Trum(f)pens bravader ...

Jeg plukker litt her og der:
Peer Gynt er bygdens eneste EU tillhenger. Han er ikke redd for globaliseringen og er for internasjonell handel.
All den tid han vinner på det selv.
Han finner smutthull  (kryphål i lagen) for å bryte reglene.
Peers skikkelse finnes ikke i tidligere litteratur, men legemligjör (förkroppsligar) det filosofen Nietzsche ett par tiår senere skulle beskrive som "aktiv nihilisme"
Efterordsforfatteren skriver om Likheter med Goethes Faust og noen eventyrskikkelser: I Norge som Askeladden, i Vestafrika som Anansi eller edderkoppen.
*********************
Nästa hörnfilosofi ska jag skriva mer om Askeladden och Anansi  -
åtminstone tror jag det just nu :-):-)

"Världen är så stor så stor
Lasse Lasse liten
mycket  större än du tror Lasse Lasse liten"
Zacharias Topelius.

God söndag från filoso-Fia!

22 kommentarer:

  1. Nej, det har jag inte gjort men borde nog göra det! Så tack för puffen :D

    Kram

    SvaraRadera
  2. Haha, Tove, nu har jag sysselsatt mig en hel kaffemuggsurdrickandetid utan att se det du skriver om.

    Din header är synad uppifrån och ner och tillbaka igen många gånger men fingruset och omfamningen har jag missat tillsvidare. Nu tar jag en mugg kaffe till och fortsätter söka.

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är för härlig du Karin; att få ha dig som läsare är ju en höjdare. Jag ser dig framför mig där du sitter med kaffemuggsurdrickande två och söker efter fingrus och omfamning i headern:-) Kommentarer som denna är underbar att få, en sådan respons :-) :-)Engagerad och lekfull när det gäller filosofiska inlägg.
      ... psst, jag såg heller inget fingrus eller omfamning i haedern - jag såg bara en förändrat bild :-)
      Tack för responsen <3

      Radera
    2. Tack Tove!

      Vet du, jag ser omfamningen nu, den är som en stor heffaklump och fingruset har fixat små härliga hål lite här och där.

      <3

      Radera
    3. Så må jag själv se en gång till :-)Härlig start på dagen :-):-)

      Radera
  3. Filosofi denna dag med hjärnsläpp ,-)))
    Tycker mig dock se mer om jag går till texten ovanför, men det törs jag ju inte skriva..............för vem vet om hjärnsläppet är total!
    ;-)))
    Ha en förhoppningsvis härlig Söndag!
    Tack för dina fina kommentarer om mina bilder Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en härlig läsare!
      Hjärnsläpp eller inte - en fantastisk tolkning du gör när du ser mer i texten :-) :-)
      Träffsäker syn du har!
      Jag såg heller inget mer i header bilden är att den blev förändrad.
      Tack för din tolkning!
      <3

      Radera
  4. Underbara Tove! Du har gjort mig helt förvirrad idag. Jag har varit här inne och läst flera gånger för att kanske komma fram till något.....men....nej. Jag tar nog en titt i kväll också. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skaran av underbara läsare ökar :-)
      Tack för att du återkommer och söker stilla din förvirring! Så härligt och roligt :-)
      Som sagt så såg jag heller inget mera i min header än att den såg annorlunda ut då jag vek ner skärmen :-)
      Tack för din respons <3

      Radera
  5. "Fingruset" roligt ord, men säger en hel del vad det gäller. Du är ju för härlig.
    Det jag skulle få se, kan jag tyvärr inte se.
    Sköt om dig och trevlig söndagseftermiddag.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack wiolettan för din respons!
      Det fanns inte så mycket mer att se än att hederbilden blev annorlunda då jag vek ner skärmen :-) Underbart att ha läsare som engagerar sig!
      Tack <3

      Radera

  6. Finurliga du, läste tidigare men var tvungen att komma tillbaka....

    Stor kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) :-) så härligt att du också kom tillbaka :-)
      Om du nu inte vid tillbakakomsten fann något mera så är det helt i sin ordning det med :-)
      Jag såg inget annat än en förändrat headerbild då jag vek ner skärmen :-
      Tack för responsen <3

      Radera
  7. Bästa "filoso- Fia"! Nu körde det nästa ihop sig i mitt hjärnkontor. Peer Gynt har jag läst, dock icke i en pocketform. Jag har även settt Peer Gynt i Oslo på Nasionalteatre, och det var en upplevelse. Men kanske ska vi på nytt börja ta upp delar av Per Gynts karaktär. Mankan ju annars låtsas att var någon annan. Och visst är världen stor och än större utanför Europa.
    Stor kram! Och jag tänker vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa läsare! Även du ska ha stort tack för din respons :-)
      Det är underbar att ha en engagerad läsare som du. När du skriver att du såg Peer Gynt uppsättningen på Nasjonalteatret så dyker minnen upp att jag var där som barn tillsammans med mormor och morfar, men kan inte minnas vad jag såg.
      Och söstra mi; Det fanns inget mera i headerbilden än att den förändrades så jag vek ner skärmen, jag såg inte heller något mera :-):-)
      Och Peers gestalt ja, det var morsomt å få köpt den boken, jeg leser litt da og da ... Ibsen kunne dette med å skrive verser på rim!
      Tack för responsen <3

      Radera
  8. Nej, jag har inte läst Ibsens Peer Gynt. Kanske man skulle. Men det får mig att tänka på underbar musik. Allra mest tänker jag på en alldeles ljuvlig teaterföreställning, då våra två äldsta barn, när de var små, vad med och satte upp Peer Gynt med norska skolan på stora scenen, the Entertainment Centre, på SHAPE i Belgien. Åh, vad det tar tag om mig när jag tänker på det. Härligt!
    Jag ser sköna färger, skuggbildningar och spännande formationer i din header, men blir förstås rysligt nyfiken på vad det är jag INTE ser! :)
    Ha en fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Anitras dans och Solveigs sång :-) Så kul med dina barns medverkan i en uppsättning av Peer Gynt på norska skolan i Belgien!
    Så liten och stor världen är Mia. Du ser härliga färger och formationer i min header - det du inte såg kära bloggvän det är det inte så många som såg heller!Inte ens inläggaren :-) :-)
    Tack för fin respons också från dig!!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Neej, jag har inte läst Peer Gynt...vet inte om jag sett berättelsen som film eller skådespel heller, inte vad jag kan minnas. Ju äldre jag blir desto mer inser jag hur många luckor min allmänbildning består av. Jag kommer ju aldrig ikapp! Dessutom är jag en motvallskvinna som helst går mna egna vägar och struntar i konventionen. Se där, det blev en lång kommentar från mig också!

    SvaraRadera
  11. Då blir vi två i den luckan Paula :-) Jag upptäcker samma sak rätt så ofta om allmänbildningen - går också min egen väg och konventionen kan en gott gå utanför tänker jag det är ju då en lär sig något och får lite perspektiv :-)
    Så vi kör lite "lucköppning" då vi har tid och lust:-)
    Tack för din respons Paula, glad att du är min läsare också!

    SvaraRadera
  12. Inte heller jag har läst Peer Gynt, men den boken du har på bilden lockar mig. Får se vad det blir av denna lockelse framöver. :-)

    SvaraRadera
  13. Du läser väl norska utan problem kan jag tro :-), men det finns säkert en utgåva på svenska också :-)
    Kul å se dig här igen :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...