onsdag 15 mars 2017

Hipp hipp hurra

1) Nu är alla tavlor fotade, de som jag i första urvalet som jag gör själv - fan så svårt att få bra foton - men det får jag lägga till i "beskrivningen" :-)
Det är jätteroligt att få göra dessa förberedelser inför min utställning som har vernissage här i Skellefteå på pingstafton 3 juni. 
Tänk att få ha det så kul i sitt liv!!
Från början, vilket var 2006 då målandet, det  då så kallade färgkludd blev en del av mitt liv :-) tänkte jag inte alls att ställa ut, men så dök det upp att det skulle vara roligt - det är så enkelt när en inte har något att förlora. 
(Mer om detta på min hemsida www.klaraovidia.se så småningom)

En bråkdel av vald och bortvald
Såg ni Skavlan i fredags där Ernst Billgren deltog? Hans svar på vad konst är eller inte är min melodi. Han stärker mitt måleri med stor glädje och inspiration. Frihet i utförandet.
Ofärdig  tavla
Konst är i betraktarens ögon - konstnären dukar upp åt betraktaren

2) Jag har möblerat om - igen
Jisses så mycket grejer jag har här i kompakta Olbergska residenset
Någon minimalist är jag inte - men jag trivs så bra med allt. 
Fast jag svär då och då över att det är så fullt överallt. Det är nästan som ett eget gym för det kräver i bland akrobatiska rörelser och det är ju bara nyttigt.

3) I går träffade jag "min astmasköterska". Hon var lugnet själv, kunnig och jag gick därifrån nöjd och trygg.
Jag ska få nya mediciner att prova. Spirometrin,  där en får testa sin förmåga att blåsa ut luften,  visade ytterligare en liten försämring från den sist gjorda som också visade försämring för två år sedan.
Äldre astmatiker behöver ofta mer medicinering fick jag veta.
Jag fick veta mycket mera också :-)

Livet är underbart!
Att få vara lycklig!
För det är vad jag är - och jag menar det inte som en klyscha utan som en verklighet!
Del av tavla fotat i sol och skugga.
Lyckans liv

31 kommentarer:


  1. Men så kul att du skall ställa ut - 3 juni är ju snart så fort som tiden går.
    Lyckan kommer inifrån och har ingenting med yttre omständigheter att göra. Då partar jag om sann lycka.

    Sista tavlan är så speciell, själv ser jag livets början i den.

    Förnöjd-full kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livets början i sista tavlan :-)
      Spermier på väg i äggsöket för livets tillblivelse!
      Kram

      Radera
  2. Så härligt! Jag har meddelat schemaläggaren att jag vill vara ledig pingsthelgen. Till hösten kan vi försöka åka till Hemavan så du får ännu mera inspiration i färg... om det nu behövs... kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra du lagt in om ledigt :-) Jag följer gärna med dig till Hemavan!!
      Kram

      Radera
  3. Härligt först att du får medicin som hjälper!
    Sen att du är lycklig! ,-)
    Sen dina tavlor!!! Så himla kul att få ställa ut!
    Det måste vara helt underbart, Stort Lycka Till i Juni.
    Kul att få se dom, tyvärr såg jag inte Skavlan men kan ju kolla på nätet.
    Precis konst är vad man själv vill, helt kravlöst, det är därför det är så kul!
    Dina alster gör mig riktigt glad!
    Ha det fortsatt fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gott gott att få bättre medicin!
      Det ska bli så roligt med utställningen :-)
      Tack fina primrose!
      Kram

      Radera
  4. Så skönt att du har fått träffa en kunnig och lugn astmasköterska som får dig att känna dig trygg! Så ska det vara. Att du har din utställning att se fram emot och förbereda måste ge dig mycket glädje men också vara pirrigt, tänker jag. Mycket prylar som ger upphov till akrobatiska övningar, hmm, jag skulle gärna sortera bort massor om jag bara orkade. Men roligt att du trivs med dina, haha! Gillar delen av tavlan som heter Lyckans liv. Det är så du.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, det blev så bra med astmassk besöket :-)
      Än så länge inget sånt där "dåligt pirr" inför utställningen. Tack för att Lyckans liv är du som du säger!
      Ännu en lycklig faktor :-)
      Stor kram

      Radera
  5. Färgrikedom, glädje, inspiration och lycka finns i konsten som du har radat upp för att hänga på utställning. Den ofärdiga ser väldigt spännande ut.
    Skönt att astman får bra hjälp och att du är lycklig!
    Vad kan vara bättre än allt detta?
    Fortsätt så Tove! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack goa färgsystern :-)
      Jag är en privilegierad människa!
      <3

      Radera
  6. Så roligt att du ska ställa ut dina tavlor! Hade jag bott lite närmare så vet jag en som tittat förbi. Man blir glad av dina tavlor och jag gillar verkligen färgrikedomen i dem :D

    Lycka till när det blir så dags.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit kul om du kunde tittat in znogge :-)
      Tack!

      Radera
  7. Det kommer att bli en jättefin utställning. Det ska bli spännande att se bilder därifrån när du har hängt tavlorna.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer det att bli Ingrid!
      Bilder kommer :-)
      Kram

      Radera
  8. Hej, dina tavlor är lika färgsprakande som du själv, jag tror många jättegärna skulle ha en Tove-tavla på sin vägg, i synnerhet när det nu är vita väggar, vita golv, vita tak som gäller i de flesta hem, något som aldrig skulle funka hemma hos mig..Skulle känna mig fullkomligt anemisk. Så spännande det ska bli hos dig, ser att vi är årsbarn också, ja det var ju en synnerligen lyckad årgång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet du så har jag tänkt i bland - att jag interiörmålar :-)Vår årgång är en synnerligen bra årgång!
      Tack!

      Radera
  9. Så roligt att få ställa ut dina verk, det måste kännas otroligt fint. Men så målar du ju också så färgrikt och som jag förstår, hur du känner det. Med inlevelse och inspiration.
    Om jag vore i närheten den 3 juni skulle jag absolut kommit och se det hela i verkligheten.
    Håller med dig om mycket med grejer, likadant här.
    Fint att få bra kontakt med sjukvården, det är viktigt och ännu viktigare detta att du är lycklig. Härligt.
    Tack för att du delar med dig.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns så bra att jag ska ställa ut :-)
      Braroligt!
      Jag delar min lycka med dig
      som skriver så fint till mig :-)
      Vore toppen om du kunde kommit också!!
      Stor kram!

      Radera
  10. Jag ser på den lilla bilden med många av dina tavlor vilken färgglädje det är i dem....lyckliga färger. Det behövs för att vi ska må bra. Ingen blir pigg av en massa gråmurrigt på väggarna. Nej, mera färg åt folket! Vad jag önskar att jag kunde gå på din utställning. Lycka till med den. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mera färg åt folket, jag tackar för det Gunnel!
      Det hade varit så roligt om du också kom :-)
      Kram

      Radera
  11. Tove! Jag instämmer verkligen i ditt "hipp, hipp, hurra" och jag gläder mig så till din utställning den 3/6. Det ska bli så roligt! Fint att du nu har fotograferat dem, men visst är det svårt.
    Har sett Skavlan på SVT play och är väldigt förtjust i Ernst Billgrens tankegångar. Han är verkligen inkludernade i sitt sätt att se på konst och måleri.
    Ommöblering är roligt men man ser också att det är mycket som ska flyttas runt.
    Glädjande att du lämnade astmasköterskan och var nöjd. Hoppas nu den nya och starkare medicinen hjälper dig bättre.
    Och att du är lycklig gör mig också lycklig.
    Stor kram "söstra mi"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Billgren en fin fyr(norska)!!Precis som du säger så inkluderande i sitt sätt att se på konsten!
      Ska bli bra att få testa den nya medicinen!
      Vi delar systerligt på lyckan vi och på utställningens i ordningsställande och utförande!
      Du blir fotografen har jag tänkt :-)
      Stor kram!
      Stor kram!

      Radera
  12. Vad kul med en utställning. Grattis till det och du är ju så härligt kreativ.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul :-))
      Tack för din grattishälsning, det värmer!
      Stor kram!

      Radera
  13. Vilket härligt inlägg. Det andas glädje och det spiller liksom över till läsaren! Jätteroligt med utställningen, men en del jobb och förberedelser förstår jag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack veiken- jag spiller gärna över lite lycka till dig:-)
      Visst är det förberedelser, men roliga och spännande!
      Kram

      Radera
  14. Det här låter spännande och roligt! Utställning :)
    Ska blir spännande att följa. Lycka till!

    Kram Christina

    SvaraRadera
  15. Tack!
    Jättespännande och roligt därtill!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Härligt inlägg! Det sprudlar av färg och positiv klang!!!
    Det man kan se av dina tavlor så tror jag att utställningen blir kanonfin. De är fulla av målarglädje och upptäckarlust :D
    Kram goa Tove :)

    SvaraRadera
  17. Tack Lollo!
    Du satte huvudet på spiken med målarglädje och upptäckarlust :-)
    Kram Lollovän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram tillbaka, Tovevän :) <3

      Radera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...