tisdag 21 mars 2017

Gems weekly photochallenge


 Sanna Susanne ger oss ordet fordon denna vecka för fri tolkning med foto.
På hennes sida hittar du alla som deltar.

Fordon i tvättstugan.
Uppfyller kravet på fast underlag, är en vagn och transporterar gods = tvätt från A > B
Två Dramaten finns i mitt hushåll. Både godkända för transport..
Den matta transporterar jag källsorterade sopor till återvinningsstationen med.
Den glänsande är min Shoppingvagn.
Ibland kopplar jag min Shoppingvagn till min cykel Svalan Shopping. Igångsättande av färden är inte helt enkelt, men när en väl kommer igång så rullar det på.
Jag har sparat barnsadeln efter mina barnbarn, den rymmer nämligen två matkassar på varann och en kan hänga bak.
Styret tar mins två matkassar.
Som framgår av texten är jag alltså bilfri numera :-)

54 kommentarer:


  1. Åh vilken fin shoppingvagn som kan kopplas till cykeln.

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
  2. Oj! Jag är djupt imponerad över den balansakt du genomför med din cykel och släp. Den cykel jag använder flyttar sig inte en meter och det är jag tacksam för. Att balansera är inte riktigt min grej. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Värst är det i början på cykelsäsongen, men å går det bättre :-)
      Kram

      Radera
  3. Ett bra transportmedel för din del! Fiffigt att använda barnsadeln till matkassen. Släpet bak är helt klart en stor fördel, även om den fördelen ligger bakom. :)
    Ja, det fanns tider då jag hade två barn på cykeln, matkassar och ett par hundar. Och bra gick det. Nu vete gudarna om jag skulle våga göra om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prima transportmedel och hur det är med att hålla balansen vet du mycket om :-) Hihi fördelen ligger bakom!
      Hundar skulle jag inte ens komma på tanken att cykla med - tror jag iallafall :-)

      Radera
  4. Vilket fyndigt sätt att använda cykeln för att få hem alla matkassar! Ett transportfordon av rang!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns så skönt att lösa bekymmer, och så ger det ju dessutom bra motion också :-)

      Radera
  5. These are beautiful vehicles, especially on the first picture I find very practical!
    Many greetings, Maje

    SvaraRadera
  6. Du är uppfinningsrik, du Tove! Nog har man transporterat mycket på cykeln förr, med ett barn fram, ett bak, kassar på styret och i knät på barnet bak. Vet katten hur man vågade. Men fiffigt att behålla barnsitsen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visslar på inandningen - jo :-) vi är många cykelfantaster som klarar få hjulen att rulla fullastad :-) Barnsitsen rymmer mer en cykelkorg :-)
      Kram

      Radera
  7. Bara fantasin begränsar som sagt oss! Jag har sett andra som gör på liknande sätt och när de väl är igång så brukar det rulla på :D Själv brukar jag se ut som en packåsna när jag ska till stranden med solstolar och allt. Men det går!

    Kram och ha en bra dag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, znogge du har så rätt i det :-) Ser för mig packåsnan på väg till stranden!
      Nästan allt går :-)
      Kram

      Radera
  8. Men, så smart du är. Och jätteduktig. Att cykla på detta ekipage med släp och kassar både på styret och barnstolen är ju en stor bedrift.
    Så skoj det hade varit om du hade ringt på. Du hade varit så välkommen, behövde inte ha blommor med dig och vi skulle säkert ha hur trevligt som helst.
    Kaffe kan vi ordna och jag har bakat lite som jag har i frysen, bara att tina upp.
    Ha det bra.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En blir uppfinningsrik :-)
      Vad roligt att du tyckte om att jag knackade på ;-)
      Varm kram till dig!

      Radera
  9. Fiffiga du med dina fordon... :-) Snart är cykelsäsongen igång på allvar!

    ÄNTLIGEN har jag hittat tillbaka till din blogg igen, jag har sökt och sökt. Vet inte varför jag får automatiska "tips" om nya inlägg från dig... Nu ska jag spara din bloggadress på väl bevarat hemligställe... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort leende efter upptäckten igår! Så himla kul! Jag vet heller inte varför du får upp om nya inlägg - men det kan ha med G+ att göra kanske? Du finns ju hos mig här och så på G+ så att :-)

      Radera
  10. Så utmärkt att spara barnstolen till kassar. Utmärkta bilder på fordon som du visar också!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt!
      Min fordonspark kan en säga :-)
      Kram

      Radera
  11. Det får plats mycket på den cykeln. Hoppas du inte har för många uppförsbackar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oja :-)Jo, det finns en del uppförs,men från min huvudsdakliga handlingsplats går det nedförs på hemvägen :-)

      Radera
  12. Snacka om att tänka "outside the box" med både tvättkorgarna och de två Dramaten. Otroligt rolig tolkning tycker jag.
    Dessutom skrattade jag gott åt hur du använder din cykel med tillbehör när du veckohandlar. Det skulle jag gärna vilja se irl kan jag säga:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det ja, det är ju så jag har det :-) Och det är så roligt att fixa sin tillvaro. En och annan kommentar får jag ju när jag håller på att packa på cykel,det tar ju tid. En tant sa: Men detta kommer aldrig att gå :-)
      IRL får jag tänka lite på :-)

      Radera
  13. ,-))) Du är smart du, bra tips för de som valt shopping utan bil ,-)))

    Peer Gynt veg har jag ju själv åkt på som turistmål ,-)))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland ramlar poletten ner vet du och jag är nog lösningsfokuserad.
      Vad roligt att du åkt Peer Gyns veg!
      Ha det fint!
      Kram

      Radera
  14. Väldigt praktiska fordon. :)

    SvaraRadera
  15. Så kreativt du løser oppgåva !
    Flott !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det er alltid morsomt å löse problem på denne måten, klare seg selv du vet :-)

      Radera
  16. Ha, ha, these are nice and so funny choices for vehicles. Very creative.

    SvaraRadera
  17. Hej, två Dra-maten står också på min farstubro, den ena har små hjul, den andra stora. Eftersom jag bor vid grusväg är det den med stora som gäller, mest för att transportera tvätt till tvättstugan, för någon maskin finns inte i mitt hem,.. varför göra det enkelt för sig. De små smidiga vagnarna du visar från tvättstugan, önskar vi hade såna, men våra är nog från typ femtiotalet, man får använda kvinnokraft för att rubba dem...
    Cykel, ja jag har en, trehjuling! Där får plats hur mycket byk som helst, eller matvaror eller vad som helst. Problemet är att den är tungtrampad! Nå, det är snart dags att träna igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det smart med DraMaten :-)Stora hjul är bäst på grusväg, ja. Trehjuling är ett bra alternativ, där får du med dig "allt" Du har kvinnokraft så du reder dig säkerligen tänker jag :-) Cykel på två- eller trehjul ger fin träning. GIllar din inte göra det lätt för sig :-)

      Radera
  18. Härliga fordon hos dig Tove! Din cykel med tillhörande attiraljer är helt underbar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag reder mig :-)Halva livsnöjet nästan :-)
      kram

      Radera
  19. Finfina lösningar på temat :) Gillar också alla dina trix för storhandlande utan bil! Allt är möjligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt är möjligt och som sagt är själv genomförandet en livskvalitet :-)

      Radera
  20. Ja tänk så mycket man kan få med på en cykel :) Kommer ihåg hur kul barnen tyckte det var att skjutsa varandra i såna tvättvagnar i tvättstugan när de var små :)

    SvaraRadera
  21. Sehr gute Auswahl und sehr originell und kreativ !
    Liebe Grüße aus Deutschland

    SvaraRadera
  22. Vielen Dank Jutta!
    Liebe aus Sweden :-)

    SvaraRadera
  23. Ja, inte behöver en bil när det finns så många andra fordon som kan hjälpa till- (Vi är ju också bilfria)
    En härlig tolkning finaste Tove, men jag blir lite orolig när jag ser fordonet cykel med kärra. Vill till att ha bar balans där.
    Men det har du ju. Och kretaiv så det förslår.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  24. Bilfritt går fint för mig och för er :-)
    När en behöver kommer lösningarna för det mesta.
    Det vinglar mest i början på säsongen så går det lättare:-)
    Tack kära Ditte!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  25. Vilken fiffig lösning! Kan tänka att folk kommenterar när det ser dig komma farande med dina kassar överallt :-) Bor alldeles för långt ut på landet för att vara billös annars hade jag gärna varit det....

    SvaraRadera
  26. Jodå, det finns en och annan kommentar och några bara stirrar :-)Jag hejar och ler :-)
    På landet är det svårt att vara billös.

    SvaraRadera
  27. Vilka fiffiga fordonskombos!!!
    Jag är inte bilfri än, men använder cykeln väldigt mycket. Dock inte fullt ut som du ;) suveränt.
    Kram 💗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet en må ha goda lösningar :-)
      Bilfritt är skönt och spar pengar också :-)
      Kram

      Radera
  28. Både välkända, praktiska och lite mer ovanliga fordon.
    Kul med alla olika tolkningar i den här utmaningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) utmaningen är jättekul :-)

      Radera
  29. Härligt att kunna leva bilfri, det går inte för mig- pendelvägen till jobbet är lång och det finns så gott som ingen kollektivtrafik här.

    SvaraRadera
  30. Ja, det är härlig att kunna göra det :-)
    Jag bor bra till och är inte längre i arbete. Jag har bott som du och haft pendelväg också.

    SvaraRadera
  31. Alltid lika underbara bilder på veckans tema :)
    Tack fina Tove för att du är med och visar dina tolkningar och finurliga lösningar
    KRAM

    SvaraRadera
  32. Tack Sanna :-)
    Det här är så roligt - och att se allas tolkningar likaså!
    Kram

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...