tisdag 7 mars 2017

Gems weekly photochallenge - Siffror

Jag har alltid varit övertygad om att jag inte är en siffror -människa.
Tack vare denna ordleken jag gett mig in i som Sanna gett oss så står det helt klart att jag visst är siffrig också.
Siffrorna anger min längd:
159 cm - 2 cm = 157cm. De två är den förkortning som inträffar i det naturliga åldrandet.
Vikten har också ändrar sig, ++.
Detta förklaras ofta som hormonobalans hos kvinnor, mäns kallas något annat ...
Intakt är antal ben i kroppen som är konstant 206 så länge ingen kapning sker.
Massor av hjärnceller. Förr sades det att de började dö vid 25 års ålder.
Vårt innehåll av vatten anges i procent och ligger på  60 % .
Tänk på "pocenten" Helge :-)
Jag har ofta undrar över varför vi har 2 lungor och två njuren, men bara ett hjärta.
För att inte tala om den blodmängd som anges uppgå till 5 - 6 liter.
Antalet tarmmetrar är höga också.
Siffrorna kan användas till mycket. De anger vår ålder, vår inkomst,  och vad vi har på kontot, vår adress för att inte tala om personnummer, telefonnummer och koder.
Siffror kan en mixtra mycket med; Räntan är ett  bra exempel på det samt skattesatsen och den summa i siffror som jag tjänar under mitt yrkesliv och ger underlag för min pension. Andras också.
Amor-tera är ett vackert ord, summan är inte så vacker kanske :-(

Ekonomi är viktigt: Min tes för att den ska hålla sig god är:
2 + 2 = 5
2 + 2 = 4
2 + 2  =3
Detta är den enklaste formen för balansräkningen som är det viktiga i bokföringen och i den ekonomiska livsföringen.
Om
2+2 = 2
eller
2 + 2 = 1
2 + 2 = 0
hela tiden bör en uppsöka en ekonomisk rådgivare.
BNP  - bruttonationalprodukten = summan av alla varor och tjänster som produceras i ett land.
Vi ingår alla där och det är en måttstock på hur vi står oss ekonomisk i världssammanhang.








Ett vykortstryck  av en oljemålning som min vän Elaine Olsson på Ekerö har målat.

Hur många ansikten ser du?
Räkna in påbörjade delar av ansikten också.

48 kommentarer:

  1. Mycket intressant kommentar om siffror - du har fått med nästan allt som är viktigt. Utom sudoki som ständigt är någonting helt oförståeligt för mig. Jag klara inte av ens dem som det står "lätt" på.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soduki tog jag inte med därför att jag inte gillar det. Konstigt nog är jag ingen korsordslösare heller:-)
      Kram

      Radera
  2. Intressanta diskussioner om siffror, vill jag lova. Jag gillar sånt.
    Och just nu är jag samma cm som du, men jag har varit 165. Först 2 cm förkortning, sen tog "ryggen" resten, bu.

    SIFFRORnas kram 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du såg det som en diskussion :-)
      Siffrig kram

      Radera
  3. Se där helt plötsligt tyckte jag att siffror blev intressant.
    Tavlan var ju jättefin ,-)
    Nu har jag tittat efter ansikten, 7 ser jag alla fall.
    Om inte den vita i helfigur är början på en ny person. Jag garderar mig lite där ,-)))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi så du blev lite siffrig du med :-)
      Gillar ditt ansiktsseende!
      Stor kram

      Radera
  4. Tack för ännu ett härligt inlägg! Inspirerande och tankeväckande och sådant gillas här. Mycket!
    Och med siffror precis som med ord och bokstäve kan man leka och få till det mest fantastiska resultat. Du har verkligen lyckats finaste Tove.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommentaren sitter gott!!
      Stor kram!

      Radera
  5. Kjempeflott tolkning av tema.
    Interessant å lese ditt kreative innlegg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hyggelig at du fant det kreative i mitt innlegg!

      Radera
  6. Toppen!
    En mycket bra sammanfattning och förklaring av mycket vad gäller siffror. Intressant, jag läste ett par gånger, men allt sitter inte i mitt huvud i alla fall.
    Helt klart, två hjärtan skulle jag behöva nu då mitt börjar att krångla.
    Jag tycker mig se 6 ansikten.
    Tack och kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. wiolettan jag tackar dig
      för att du skrev så fint till mig :-)
      Om jag hade mera makt över siffrorna skulle jag ge dig ett extra hjärta!
      Bra syn har du :-)du ser sex ansikten ...
      God kram!

      Radera

  7. 165 cm kram kram till dig. ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte jag det inte och har förstått efter en tid i bloggkontakten att du har en viss omtankeunderton som ibland kallas humor - och är det också!
      Den kramen varar nog länge som är så lång :-) Det blir + 7 cm :-)

      Radera
  8. Ett spännande inlägg på temat! Fin oljemålning med många ansikten ... sex ansikten ser jag ... hm ... sju kanske :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kära Anki du ser bra du också!
      Kram

      Radera
  9. Du fick mig att tappa räkningen. :) Men du fick mig också att bli glad över härliga, kluriga tankar och funderingar.
    Jag ser i alla fall fyra ansikten. Med lite fantasi ser jag sju stycken. Kanske hindrar den efterlängtade förmågan att se utanför ramarna mig att se flera?
    Härlig tisdag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Skaparglädjen är stor :-)
      Du ser också bra!
      Den efterlängtade förmågen att se utanför ramarna, jag noterar mig det sättet att säga det på, och i detta fall inget hinder för dig min vän!
      Kram!

      Radera
  10. Vilken fyndig tolkning! Jag är ingen siffermänniska men njöt av din framställning!
    Ha en din vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack så mycket, det kändes fint att du njöt :-)

      Radera
  11. Jag känner mig inte heller som en matematiker, men siffror finns överallt :-)
    Kul tolkning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör de - som bokstäverna :-)

      Radera
  12. Intressanta sifferfunderingar. Jag gillar ditt sätt att avdela ordet amortera. Jag har läst nånstans att vi har bara ett hjärta för att vi ska leta efter den som har det andra som passar till. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag glömde skriva att jag ser fem ansikten.

      Radera
    2. Din tanke om varför vi har ett hjärta är helt underbar!
      Jag har noterad det!
      Kram!

      Radera
    3. Du ser också bra Gunnel :-)

      Radera
  13. Härligt Tove! Varför vi bara har ett hjärta? Det är för att vi bara ska älska en partner - åt gången!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅ ännu ett svar på varför vi har bara ett hjärta,det är noterad. Så klokt och roligt med ditt tillägg efter tankstrecket!
      Kram!

      Radera
  14. Svar
    1. Du ser också bra ser jag :-)

      Radera
  15. Ser 7 ansikten. Siffror är bra....men ibland önskar jag att de inte fanns. Då skulle vi inte behöva bekymra oss över vikten, tiden, ekonomi m.m. Men trots urdåligt sifferminne så är jag en fena på att ha koll på vår ekonomi. Ha nu en fortsatt bra vecka.Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt syn!
      Du är i min klass kan en säga när det gäller siffror!
      Kul att du tittar in; glad blir jag över det och att du har koll på ekonmin :-)
      Kramens kram!

      Radera
  16. Helt klart veckans vassaste bidrag till "Siffror". Love it! Helt underbart!
    Å det är då en himla tur att jag troligen bara krympt två centimeter från 1,66 m, men vikten har jag hållit sedan jag var 17. Problemet är bara att den har en hemskt förmåga att omfördela sig - bara sådär alltså;-)

    Ett helt underbart inlägg:-) Jag ser sju ansikten i tavlan. Roligt förresten att du också hade en tavla med till temat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj oj så det tycker du jaja - det är inte alls så dumt med en sån kommentar- den glädjer och skapar kreativitet!! Wow -iska gruppen :-) Bra jobbat där med vikten, om du äns har jobbat, en del kvinnor och män för den delen håller sin "jämna vikt" hela livet.
      Din syn är god BP!

      Radera
  17. Ett genomtänkt bidrag till temat den här veckan :) gillar det hos dig - att du låter oss följa med i dina tankegångar allt som oftast!
    Ska nu tillbaka till bilden och räkna ansikten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad att du gillar följa mina tankar som du gör, det är så jag skriver - som jag tänker :-)

      Radera
    2. God syn har du också :-)

      Radera
  18. Oj, oj, jag är heller ingen siffermänniska, men detta fick mej att tänka till, även om jag troligen inte alltid kom riktigt rätt.
    Men visst är siffror viktiga i vissa sammanhang.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  19. Hi hi - att inte komma riktigt rätt är ingen nackdel här Lena!
    ;:-))

    SvaraRadera
  20. Greetings from Germany, Lena

    SvaraRadera
  21. Som vanligt ett rent nöje att se hur du tolkat veckans ord.
    Jag ser sju ansikten i tavlan och är 170 cm lång så plus 1 och 0 då alltså ;-)

    SvaraRadera
  22. Tack! God syn och fin längd - + 1 och O :-)

    SvaraRadera
  23. Ja nu har du gett begreppet siffermänniska nytt innehåll. Väldigt kul att även jag efter ditt lysande resonemang kan kalla mig siffriga, vem kunde ha anat. Javisst ansiktens ja, ja jag ser sju - det är en fin magisk siffra det.

    SvaraRadera
  24. Så roligt att du också kommer med i gänget siffermänniska :-)
    7 är det fin magi i :-)
    Tack!

    SvaraRadera
  25. Underbar tolkning TACK siffror är magiska ;)
    Jag blev chockad när jag mätte mig sist då jag fallit hela 1 cm mot jorden så mitt blir 176-1 = 175 över mark, nog för att jag alltid beundrat alla små korta tjejer då dom flesta män i övreTonåren var lika långa och att man alltid kände sig som en Amazonas kvinna mot alla vänninor ;)
    Tack för bilden där jag ser hela 7 ansikten
    KRAMISAR

    SvaraRadera
  26. Tack!Så du är också på väg "neråt" :-) och jag beundrade de som var långa :-) Du ser bra!
    Kram ordmor!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Vacker

Vad skiljer vacker från andra superlativer? När en människa ser något vackert samspelar känselspröten i alla sinnen, hela kroppen tar in de...