söndag 19 februari 2017

Vem är jag och hur det är

Jag är så skrivsugen. Tror minsann jag blivit beroende.
Ute snöar det och är grått fast det är vitt.
I fredags såg jag Skavland. Han är en fena på att ta in spännande män. Denna gången "ett med naturen" norrmannen Lars Monsen.
Han har tillbringat 45OO  dygn ute i tält, gående, paddlande på vatten över stock och sten och ner i dalen och upp på fjälltopparna. Han har hundar i fläng och kör hundspann. Ibland har han en hund med sig på tur!
Jag har varit med på många av dessa turerna, en av mina bästa vänner i media är NRK play.
En skön kvinna var också med, i Skavland alltså. Hon kunde mycket om huden hon.
I den sammanhangen framkom att det inte är så hälsosamt att duscha titt som tätt.
Där ligger Monsen gott an, han har haft 60 dagar i samma kläder i sträck utan dusch, bara en kall avrivning i fjällbäckar, hav och tjärn.
Det var inte alls farligt tyckte hudvänliga damen.
Jag kom att tänka på några fall inom vården, där personerna dog ganska snart efter att de blivit regelbundet badade eller duschade.
Ett minne jag har är koskit mellan tårna. Naturbarn på sitt sätt.

Monsen bytte ut tänderna också. Tandvärk med akut infektion är inte överlevnadsbar när han är på tur. Det är att leka med döden på allvar.
Tänker också på den uppsjö av produkter för dusch. Så helt i onödan då.
Själv är jag en tvättlappsfantast.

En liten rapport om tillståndet" tavla in mig".
Ja, jag har att göra och ja .... jag hinner. Det kommer hjälpare till residenset då tiden är inne, så det löser sig.
Utan de skulle det inte gå ihop för mig!
Jag har gott om tid, mentalt behöver jag det. Nästan dubbelt upp.

Resten lämnar jag åt slumpens tillfälligheter, den metoden tillhör den lösningsfokuserade gruppen.
Två problem har jag: Signatur och åt vilket håll tavlorna ska vara.
Abstraktheter har ju flera sidor och inget är rätt eller fel. Signaturbekymret är av en nära intill-liggande personlighetsklyvande faktor.
Jag har ju numera en Klara Ovidia också i mig. Och så den gamla vanliga Tove då.
Efter samråd med min väninna Elaine på Ekerö, som är konstnär på riktigt sedan många år, så skriver jag det jag för tillfället är ....
Så är det och det är underbart att ha utrymme inom sig.

Besök av mig kommer att bli oregelbundna.
Ni är varken gömda eller glömda :-)
Klara Ovida, min hemsida är öppen igen.
Må gott gott!

20 kommentarer:

  1. Härligt Tove. Ditt positiva sätt är en energikälla för mig. Jag blir alltid glad av att läsa dina ord. Jag tror det är för att din "positivism" är saklig och jordnära. Inte sprudlande och överdådig, vilket istället kan "ta min energi" ibland ... har jag märkt (går inte alltid att förklara varför).

    Bra idé med signaturerna :D
    När ska du ha utställningen?

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag, vet precis vilken positivitet du tänker på; jag är allergisk mot den :-)
      Så gott att min sort blir en källa till det goda för dig. Det blir ett utbyte där mellan oss :-)
      Utställningen blir till pingst.
      Kram

      Radera
  2. Skönt att läsa dina funderingar :) Visst vet vi att du "tavlat in dig" - och att det är bra :) Men dina funderingar fattas mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också ett utbyte Eva med våra funderingar; det känns så gott :-)
      Kram på dig för det!

      Radera
  3. Häftigt! Spännande och jag blir också glad av att läsa dina texter. Du är välkommen varje gång du kommer på besök... :-) Förstår att du är upptagen emellanåt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia, då är vi med på tåget - skal vi reise til Norge kanskje?

      Radera
  4. Jag blir hel(are) av att titta in hos dig Tove och läsa dina underfundiga ord och tankar. De känns rätt.
    Också jag har följt med Monsens resor och njutit stort, nästan önskat att jag hade kunnat vara med. Ibland i alla fall. Lycka till med tavlandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj oj - hel(are) ... då blir det ännu ett utbyte då ju :-)
      Jag blir varse att jag samlar på utbyten, så härligt!

      Radera
  5. Missar mycket som så sällan tittar på TV 😕 Tur att svtplay finns för såna som jag, men det är svårt att hinna ikapp. Blir ryckvis. Tror inte heller att det är nödvändigt m duch varje dag. Hos min barndomsvän fick pappan i familjen gå ner och elda när vi skulle på disco och ville ducha. Det var inte bara att vrida på kranen! Lycka till med in-tavlandet! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är något med tiden kära aktiva bloggvän. Så var det en gång i tiden för mig också.
      Det du berättar om att elda upp inför duschnig får det mig att tänka på varmvattensbehållaren som rymde så lite. Naturlig vattenbesparing båda sorterna.
      Kram :-)

      Radera
  6. Såg nästan hela Skavlan missade alltså nåt viktigt ,-)
    Han verkar helt otrolig Monsen.
    Intressant person .
    Har du haft utställning? hoppas det gick eller går jättebra!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om Monsen skulle bjuda mig på middag ja, då skulle jag inte säga nej tack!
      Utställningen blir till pingst :-)
      Kram

      Radera
  7. Det är härligt med personer att hämta inspiration ifrån. Många möten bjuder på det om man bara "rätt" tar till vara dem.
    Kul att det löper på med projektet. Att/om det stöter på patrull en aning är kanske ofrånkomligt. Men kan ju faktiskt vara angenäma bestyr. :)
    Ha de! Vi snackes!
    Varm kram!

    SvaraRadera
  8. Så är det i inspirerande möten, även tvledes :-)
    Projektet är så angenämt, en riktig process att vara i och i processer är det ju hinder, riktiga eller inbillade. Min första av det här slaget.
    Ha det, vi snackes!
    Varm kram

    SvaraRadera
  9. Jag brukar titta på Skavlans program men detta missade jag. Monsen har jag däremot sett tidigare. Spännande att följa med personer som gör saker man själv aldrig skulle vågat eller klarat av. Man känner sig lite "medmodig" då eller vad man ska kalla det. Jag gick en målarkurs för evigheters evigheter sen och då sa vår lärare som var konstnär (Jordan) att det var viktigt var man placerade sin signatur. Du verkar också tänka i de banorna. Kram

    SvaraRadera
  10. Medmodig var ett bra ord - precis så är det!
    Ja, jag har också för mig detta med signatur, men tydligen är det också fritt fram där, kanske beroende på hur seriös en är?
    Kram

    SvaraRadera
  11. Takk for hyggelig kommentar på min blogg, www.fargeneforteller.blogspot.com. Det var overraskende.
    Jeg har en venninne som har samme navn som deg, så først trodde jeg det var henne, men bildet viste noe annet.
    Det er første gangen jeg besøker deg. En god og fargerik dag ønskes av Tove

    SvaraRadera
  12. Selv takk for besök og kommentar Tove!
    Fargerik dag også till deg :-)

    SvaraRadera
  13. Skavlan tittar vi gärna på och jag tycker att hans mix av gäster är så bra och givande. Många fina möten blir det verkligen. Och tavlorna förstår jag upptar en hel del rolig tid. Så spännande det ska bli och roligt. Fint att du kan prata med Elaine och det estetiska. Och viktigt att du hinner fundera i olika banor.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  14. Skavlans mix är underbart tycker jag med! Det är roligt hålla på med dessa förberedelser. Såå glad är jag ju för Elaine och att du ska komma upp, hoppas Annukka kan komma också. Verkligen spännande och roligt ska detta bli :-)
    Stor kram!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...