lördag 11 februari 2017

Tålamod - veckans rubrik

Anki är vår rubrikör i februari.
Övriga i rubrikgruppen finns till höger i menyn.
******************************************
En tålmodig människa var min farmor.
"En får smöre seg med tålmodighet" var hennes råd.
Jag trodde först att det var en tub med salva.
Faktum är det en god tanke när tålamodet tryter. Smörj in runt hjärtat och hjärnan. Gesten blir symbolisk och har en underbar verkningskraft.
Min mormor var mindre tålmodig,  min mamma var otålmodig.
Själv har jag blivit mer tålmodig med åren. Jag tror jag att jag har all världens tålamod när det gäller att ha det tålamodet.
Som yngre ville jag helst ha gjort allt innan det var dags om en säger så.
Jag har ju ett arv att bära :-)
Det kallas sprängd tålamod och uppstår då en ständigt är på språng. (Min tes)
"Tålamod är en dygd" minns jag att min mormor sa, hon som hade mindre tålamod.
Ligger det inte värdering där och flyter? Att inte hänfalla åt okontrollerade känslosvall som tålamodsbrist utgör?
I dag pratas mycket om självkännedom och acceptans, för mig blir då tålamod en del av det.
Att lära känna sig själv och finna en acceptans är en fin liten nyckel till ett gott liv i tålamod.
Att förstå och finnas till. Finna en sammanhang åt sig själv med andras.

Tålamod är då en personlig egenskap ... moralisk eftersträvansvärd, det nämns både i Bibeln och Koranen, enligt min vän Wikipedia. I Bibeln är däremot inte tålamodet en av de fyra kardinaldygderna eller de tre teologiska dygderna.
Kardinaldygderna, de viktigaste inom grekisk filosofi, vishet, mod, måttfullhet och rättrådighet. Sokrates var en spännande man, föddes ca 469 f.Kr.
Han dömdes till döden av Atens folkförsamling 399 f.Kr.
Sokrates sågs som en gåtfull figur, han ansåg att all dygd  utgjorde en enhet och det viktiga var att just -  känna sig själv. 
Senare tillfogade  kristna  filosofer tro, hopp och kärlek.

Personligen tänker jag också på tillit till som en del av tålamodet. Förnuftet är en annan faktor i mina tankar.
Sigrid Undset, (1882 - 1949) som skrev trilogin  om Kristin Lavransdotter har sagt:
"Tålamod är en förtalat dygd, kanske därför att den är svårast att utöva"
Enl. nordspråk.se

Långmod är en synonym till tålamod, tolerans och fördragsamhet  likaså.
Min mormor igen:
"En skal leve i fred och fordraglighet med hverandre"

Men jag tänker också att ha för mycket tålamod till allt  inte är särskilt klokt i det långa loppet. En ska stanna upp och tänka till, gå ut med plakat då och då, skriva insändare, motioner, göra sin röst hörd genom upprop och kämpaglöd. En bra variant på otålamod utlöst av missnöje och eller kritisk granskning.
Befogad missnöje ...

Jag kom i ett ett 'svall av känslor' för rubriken så att.
Nyfiken blev jag på begreppet tålamod :-)
Nästa vecka är rubriken skriver vi just nyfiken, nu flätade jag in det här och således blir det inget från den här kanalen.

28 kommentarer:

  1. Intressant tema och du är som alltid en fena på att leverera blogginlägg som fångar mig.
    Den där salvan skulle funnits på riktigt.
    Lördagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt Bosse att du fångas! Härlig kommentar att få :-) Tack! Om salvan hade funnits skull det vara strykande åtgång :-)
      Söndagskram

      Radera
  2. Så bra om man kunde ha en tub tålamod i sin väska ... bara att ta till vid behov :)
    Härlig läsning som vanligt :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle bli strykande åtgång på den salvan :-)
      Tack Anki!
      Kram

      Radera
  3. Att smörja sig med tålamod! Vilket bra uttryck. Jag tränar på det där hela tiden, eftersom jag egentligen är rätt otålig av mig.

    Min specialträningsgren för närvarande är trafiken. Att släppa fram medtrafikanter, att inte bli upphetsad när någon tränger sig före. Det är så lätt att bli ett otåligt monster bakom ratten, vilket är lika korkat som farligt. Nu försöker jag ta det lite lugnt och konstaterar alltsomoftast att den där otåliga typen som nästan prejade mig av gatan för att komma före mig, well, tre trafikljus senare har han ändå inte kommit längre än jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Specialträningsgren, ja det finns grenar att ägna sig åt i frågan tålamod Karin :-)Du beskriver så bra den situationen. Så gott som ingen kommer fram före ...
      Skulle gå åt mycket tålamodsmörja :-)

      Radera
  4. Bra ord både ifrån din mormor och farmor. Något att verkligen ta efter. Tuben var ju bara så bra. Den skulle jag behöva, för att beskylla mig för att vara tålmodig går inte. Nej, allt ska gå fort.
    Tålamod att vänta har jag inte, det har mysingen fått erfara med besked. Skulle önska att jag hade tålamod.
    Tack för ett intressant och berikande inlägg.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en rask i vändningen typ du då :-)
      Får mycket gjort.
      och Mysingen kommer i linjen nrtålamodet tryter, han kanske har tålamod så det går bra, det tro jag:-)
      Tack till dig!
      Varm kram

      Radera
  5. Du är ju helt underbar i dina fina tolkningar! 💚
    Jag har läst och tror mig ha förstått andemeningen. Och jag tror också att vi kan träna upp tålamodet, om vi har lite dåligt sådant. Likaså att vi måste stanna upp, där håller jag helt med dig, måste göra sig hörd.
    Ha en fortsatt go lördag och så kram 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå tack Gerd för den kommentaren <3, du har förstått :-)
      Skön söndag till dig med kram!

      Radera
  6. Tålamod på tub....det borde du ta patent på. Jag gillar det du skriver att man ska inte ha tålamod med allt. Då blir man en mes. Tålamod till en viss gräns tycker jag räcker. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore kanske en idé ja, tanken har föresvävat mig - symbolisk salva för ökat tålamod - borde nog kontakta någon!!! Mesar är inget för oss :-)
      Kram

      Radera
  7. Väldigt tänkvärt inlägg som vanligt - och originellt. Till och med Sokrates hade du fått in även om han kanske inte hade så mycket tålamod, vad vet jag? Jag har också blivit tålmodigare med åren. Kunde aldrig sitta och vänta tidigare utan att ha något att göra. Men, som du skriver, folk har haft alldeles för mycket tålamod med oförrätter genom historien. Man ska inte finna sig i allt - i synnerhet inte förtryck.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fina kommentaren Ingrid!
      Originellt hihi jag svävar nästan:-)
      Det blir nog bättre med åren det tålamodet ja.
      Kram!

      Radera
  8. Tålamod är en spännande och tänkvärt och du har verkligen fått med så många vinklingar av ordet, alla tänkbara och några till.
    Log extra av det tålamod som kanske kan finnas på tub eller i en burk som man kan ta med sig och ha nära till hands.
    Mitt tålamod har ökat ju äldre jag blivit men i vissa situationer hade jag verkligen behövt ha det i en tub än idag.
    Att stanna upp kan också träna tålamodet och ge nya infallsvinklar.
    Jag tänker ibland på varför jag blir otålmodig och när det händer. Men det är lätt att blanda ihop irriterad med att vara tålmodig.
    Nu har jag fått mycket att fundera på igen.
    Stor kram och tack för fina kluriga och välformulerade tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte för din fina kommentar! Att stanna upp och träna sin tålmodighet går fint, jag tror åldern hjälper oss med det. Irriterad eller otålmodig är en intressant vinkel. Nu gav du mig något att fundera vidare på också, spännande tanke. De kanske hör ihop eller forväxlas? Hm..
      Stor kram fina goa Dittevän!

      Radera
  9. Glömde kommentera din vackra "header". Så fin!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, den fanns där då jag var ute på promenad här om dagen :-)
      Kram!

      Radera
  10. Dina funderingar väcker tankar hos mig.  Alltid lika spännande att titta in här!
    När jag läser dina funderingar och reflexioner runt ordet tålamod tänker jag att det kanske inte all handlar om det här med att klara av eller inte klara av att vänta – utan, helt enkelt, om modet att vänta – att vänta fast det är osäkert och lite obehagligt. Att vänta fast man vill annat. NU.
    Där jag jobbar handlar det ibland om sorg – och om hur svårt det är för människor runt omkring att veta hur man gör i närheten av någon annans sorg. För den sörjande handlar det nästan alltid om att de runt omkring finns där. De behöver varken göra eller säga – bara finnas. Kanske är det vad som är tålamod. Modet av någon att bara finnas och vänta på det som faktiskt inte kan tvingas fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva för tänkvärd kommentar! Du har gett mig en fin vinkel om modet att vänta, vänta fast det är osäkert och obehagligt. NU.
      Din situation att ha tålamod - tåla mod att bara finnas inte behöva säga så mycket i den stunden. Mod att vänta. Jag känner igen den situationen med bemötande i sorg och visst är det mod i nuet!

      Radera
  11. Hej, har kommit att fundera på en annan aspekt, varför heter ordet tålamod? Tål man mod eller? Har ju ingen association med vad ordet betyder...mycket konstigt ord må jag säga. Men nog tycker jag att du får vara lite nyfiken nästa vecka, bara lite, i en strut sådär...
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din roliga vinkling på ordet tålamod - jag kommer nog fundera lite på det där också :-)blev just nyfiken!
      Ha en fin vecka du med!

      Radera
  12. Många tänkvärda vinklingar du fått till på tålamod. Kul intressant och faktiskt lärande också!

    Kram,kram och ha en underbar måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vonne för din kommentar, rubrikerna är ofta lärande och väcker upp både gammal och nytt i oss!
      Kram kram måndagen till ära :-)

      Radera
  13. Inte dumt - smöre seg med tålamod! Den salvan skulle man ha! Vissa saker har jag väldigt mycket tålamod med, andra saker absolut inget alls! Ditt inlägg var jätteintressant att läsa, man kan verkligen fundera över det här med tålamod. Själv har jag inte hunnit formulera något ännu. Men det kommer vad det lider :-)

    SvaraRadera
  14. Då få jag smöre mig med tålamod tills du får i hop formuleringen då :-)Tålamodet kommer och går :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...