fredag 24 februari 2017

Så gick det

Äntligen kom dagen då jag ska träffa "min astmasköterska". Inplanerad som bokade besök som jag läste i min journal.
Lite fundersam att jag inte fått en personlig kallelse i posten, eller via smsavisering i min inkorg på 1177.

Väl förberedd går jag den korta biten över till HC. Receptionisten blir fundersam, letar och letar i datorn.
Men, hm ... var har du fått veta att du ska hit i dag?
Via min journal på 1177 - men jag har inte fått en kallelse och undrade lite över det. Kollade strax innan jag gick hit.
- Nu, ser jag du är ombokad idag, så du får en kallelse.
14 mars är din nya tid!
Jag: Men nu blir jag inte så glad - hur kan det komma sig att detta varit synligt i min journal sedan mitten januari och inget hört av sig?

Receptionisten är av den goda sorten, hon har inte hunnit bli överarbetat än tänker jag.
Hon ringer på sköterskan som förklarar hastigt.
Jag ger mig inte, hinner tänka att är det rätt, väntrummet är fullt och det osar lite kaos ...
Vi kan inte förstå och acceptera allt blir min nästa tanke - iallafall inte utan en förklaring.
Det som upplevs fel kan en ta med sig och påtala inför de "styrande".
På så sätt hjälper en ju sig själv, medpatienter och faktisk också den överarbetade personalen.
Det kallas solidaritet i vardagen.
Det blir ett samtal på stående fot i korridoren utanför astmasköterskans kontor med henne.
Förklaringen blev följande:
Hon har varit sjuk sedan hon antecknade in det planerade besöket i min journal.
När hon då kom åter idag så gjorde hon ombokningen eftersom hon inte kunde ta sig an mitt ärende.
Men eftersom det saknades smsavisering eller telefonnummer så ämnade hon skicka de nya tiden  via posten.
Jag: Vad säger du - har ni inte mitt telefonummer?
Att du må omboka hastigt är en grej, men du kunde ha ringt eller skickad via mina sidor så jag hade fått veta.
Ja men och ja men och ja men...
Troligen så kommer inte mitt telenummer upp i just denna del i datorprogrammet och hon hann inte söka upp det  ..?? Snabbare för henne?
Nåja, så efter lite förklaringar och bortförklaringar så går jag hem och har fått en ny tid för mötet och så ska en ny spirometri göras också!!! Wow så bra!
Om jag förstått det hela rätt nu då så blir alltså allt liggande när en personal blir sjuk och ingen annan tar över.
En sak är ju stafettläkarna- men jag trodde inte det gällde de som permanent var verksamma på HC.
Vi har lite att jobba med vi som är patienter, att hålla koll på de sjukvårdande instanser vi behöver.
Mycket är bra vård, riktigt bra vård när en är inne i systemet och rullarna fungear, men det är själva grejen att få en tid på HC som är kruxet.
Jag söker vård för att jag vill kunna utöva så mycket egenvård  som det bara går.
Ju mindre jag behöver "belasta" sjukvårdens sköra system ju bättre är det ju.
Dock betalar jag ju skatt
så att.

18 kommentarer:

  1. Ja, mycket är bra när man väl är inne i rullorna. Så sant som det är både sagt och skrivet. Men sen när man är utanför så får man kämpa för att överhuvudtaget synas.
    Jag känner väl igen detta, inte för egen del ännu, men för Uffes. Man blir ledsen, jätteledsen. Det känns ju respektlöst att inte uppdatera tider med patienter...mitt i allt så har du annat inbokat den tid du fick istället.
    Vet du, ibland skulle det sitta bra och kännas skönt att skaka om ordentligt.
    Ha en fin helg Tove! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan lätt tänka att för Uffes del är det bökigt. Visst blir en ledsen. Det bör skakas om ordentligt, du har så rätt.
      Den dagen torde komma :-)
      Kram

      Radera
  2. Trots innebörden och det du fick utstå kunde jag inte hålla mig ifrån att le, först försiktigt men sedan mer och mer.
    Igenkänning och så att du skriver ner så bra det som har hänt och dina tankar.
    Blev också full i skratt eftersom jag skrev ett inlägg i onsdags "ändrade rutiner", också ett litet klagomål på sjukvården.
    Jag blir överlycklig varje gång som jag har besökt sjukvården och "det är över".
    Märkligt att om en i personalen är sjuk så är det ingen annan som ser till att patienterna får den information som behövs.
    Trevlig helg och varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt wiolettan! Jag ska komma förbi och läsa hos dig :-)
      Det är inte som det borde inom sjukvården!
      Varm kram!

      Radera
  3. Det borde väl finnas någon som ser till att det fungerar även om en i personalen blir sjuk. Allt får inte ramla ihop som ett korthus bara för det. Här finns mycket att jobba med. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dålig funktion kan en tryggt säga!
      Kram

      Radera
  4. Vilket (svor nästan) eländigt system!
    Tycker att du hade bra med tålamod där..!
    Hoppas att du får de undersökningar som du skall ha nästa gång.
    Kram och TREVLIG HELG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under all kritik!Nog . har jag vissttålamod, men brister det då :-)
      Kram

      Radera
  5. Ja, så att.
    Helt rätt.
    De som jobbar ser det inte alls ur patientens synvinkel, tänker inte på besparingar, tänker inte alls. Men nu är du på G, så det blir bra! Kram och trevligt veckoslut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så att :-)
      Jo, det löser sig ..
      Kram

      Radera
  6. Skönt att du fått en ny tid i alla fall.
    Men för att orka med att vara sjuk idag krävs det att man är frisk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så sant som det är sagt att om en ska orka med så ....
      Kul å se dig här igen :-)
      kram

      Radera
  7. Hm ... verkligen ett konstigt system att om en sköterska är sjuk så kan ingen annan skicka en annan tid... knasigt tycker jag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket konstigt system.
      Knas knas.
      Kram

      Radera
  8. Bra att du inte gav dig utan att få någon form av förklaring. Och den förklaring du fick var helt klart icke godtagbar. Var är patientsäkerheten. Verkar helt borttappad. Och om det är så här slarvigt känns det som om förtroendet sviktar för vem vet om de kan hålla reda på ens prover. Lätt hänt att de också blandas om.
    Märkligt system som borde utvecklas och förbättras.
    Skönt med en ny tid, men du borde fått komma den dag du var bokad. Finns det inte övertid här?
    Stor kram!

    SvaraRadera
  9. Ja, det är under all kritik. Jag kommer inte att ge mig med detta känns det som, det har hänt lite för mycket under denna omgången med astman. Glad jag har mål i mun!
    "Min Hc" är inte så bra.
    Stor kram!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...