torsdag 23 februari 2017

Retro - veckans rubrik

Ankis  sista rubrik denna månad. Tror att matfreaket på jordgubbar och bubbel kan tänka sig ta mars.
Till höger i menyn hittar du alla skrivande.

Retro var det ja.
Det är att ta fram det som varit förr av trender inom kläder, inredning, arkitektur, musik, litteratur, och konst också kanske.
Men det ska ha gått en viss tid om jag fattat rätt.
Kanske kan en säga om de som hoppande över trenden, då den gällde, att de nu retroaktivt göra det. Retrolön fick jag alltid då löneavtalet var förhandlat och klart.
Finns något som heter retrospektivt också.
Då är frågan:
Ska jag kolla fakta eller ska jag .... det ska jag inte....
Finns det något retro i tanker? Ja, det gör det ju, vi tror vi tänker nytt, men se, när vi tänker efter själv eller bli påminda av andra - visar det sig att tanken inte alls är så ny - det kan ju det vara retro - om det gått en viss tid vill säga. Viss tid har alltid gått.
För en viss tid sedan, närmare bestämt i slutet på 80-talet fick jag en soffa, ett bord och en golvlampa från 40-talet.
Retro.
Månne passar retrospektiv in här??

Tack Anki för din rubriker; du har gett mig ännu en månad av rubrisk skrivglädje!
Svaret på frågan  från rubriken nyfikenhet:
En avskuren amaryllisstjälk som jag vände upp och ner i vasen.

18 kommentarer:

  1. Rubrisk skrivglädje lyser alltid om dig på din blogg Tove! Det luriga med retro är att det är någonting nyskapat som ser ut som det var förr. Dåtiden inspirerar nutiden att göra någonting liknande...men jag tror att de flesta tänker retro bara för att det är gammalt. Men det mesta är vintage när det kommer till kritan. Troligen dina möbler från 40 talet också, för de är skapade då och lever än utan att ha skapats igen, i nytappning. Så har jag fått för mig men det spelar ju ingen som helst roll,egentligen. Huvudsaken är att man tycker om det man har, gammalt, återskapat i gammal stil eller helt nytt.
    Ha det gott i snösvängen, om du har en sådan.
    Jag har, för en gångs skull :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrivglädjen, å ja den funkar - men retro hade jag inte så mycket koll på :-) Nu har du gett mig ordning i begreppen och så finbra det blev då! Möblerna fick jag av en kollega :-)Visst är det så att det viktiga att jag tycker om det jag har - och på den vägen är det ovavsedd trend eller retro.
      kram

      Radera
  2. Jag tycker det kan vara lite förvillande med begreppet retro. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer förvillande än jag förstod, men nu vet jag mer :-)
      Kram

      Radera
  3. Tack själv Tove - tack för dina fina inlägg på rubrikerna :)
    Tack nu vet jag - en amaryllisstjälk uppochner i vasen! Klurigt!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upp amarylllis vakna min lilla :-)
      Kram

      Radera
  4. "Retro" - det associerar jag med allt nytillverkat som får mig att tänka på en speciell tidsanda. Det kan kännas kul att ha fyndat ett och annat original från då det begav sig. Nu blir jag plötsligt lite glad över mina små fynd. :)
    Ha en fin dag!
    Varm kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det Mia! Glada fynd gör glad människa!
      Varm kram!

      Radera
  5. Vilket härligt inlägg och dina tankar om retro delar jag. Retro känns som något gammalt som kommit tillbaka och på nytt blivit populärt.
    Men retroaktivt är ju något annat. Tänker mest på det i form äv just retroaktiv lön eller något som jag får i efterskott som jag skulle haft tidigare.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Tack Ditte! Ja, det begreppet har flera sidor :-) av betydelse!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Själv hade jag förirrat mig totalt i skillnaden mellan vintage och retro...se där. Men mycket lär man sig, genom att inte bara läsa rubriker, utan det som står under...hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt som en plätt att förirra sig :-) det som står under är också lärorikt - kommentarer kompletterar inläggen ibland :-)

      Radera
  8. Ja inte lätt hålla ordning på vad som är retro. Är nog inget särskilt eget utan vintage, nostalgi, gammalmodigt etc kan nog aspirera på begreppet Retro. Hur som helst, gamla saker väcker många minnen och inläggen denna vecka har fått mig att le igenkännande många gånger. Kram och ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så!
      Minnen och nya insikter gör gott!
      Kram

      Radera
  9. Glasklart! Retro är halvgammalt, vintage är också halvgammalt med med visst status av designklassiker. Äsch, jag skojar bara. jag är lika förvirrad som alla andra, men det tycker jag är helt OK. Retro för en fyrtioåring är något helt annat än retro för en åttioåring!

    SvaraRadera
  10. Inte lätt det här med retro...riktigt gamla saker kalas ju inte retro mig veterligt, då heter det allmoge, och gammal musik typ Mozart och Beethoven är ju inte heller särskilt retro. De tycks alltid vara aktuella, inte ens allmoge! Klurigt med amaryllisskälken Tove, hade jag aldrig kunnat gissa!

    SvaraRadera
  11. Ett härligt begrepp att fundera på - här fanns varianter och hur var det nu igen då :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...