fredag 3 februari 2017

Längtan - veckans rubrik

 Anki på bildbloggen är vår rubrikvärdinna i februari. Tacksamt tickar skrivet hos mig!
Först ut är längtan.
Några längtor är så att säga allmänna, som att längta till våren, sommaren och ljuset, advent mm.

Längtar vi för att leva? Eller lever vi för att längta?
Längtans längtan längta.
Min längtan är på det viset att jag befinner mig väl i själva längtan, det lilla i vardagen. Som att få gå och lägga mig, ligger där och längta till morgonen, men inte är det så bråttom, så till tekoppen. Det som vidare ska ske under dagen.
Då är längtan stilla och jag kan vara i nuet.
Visst inträffar det att en längtan blir olidlig, förknippad med svårigheter, kommer att dröja innan den blir tillfredsställd. Så kan tillfredsställelsen innebära svåra konsekvenser som ger ännu mera längtan efter att det ska vara över.
Jag har skrivit några inlägg om en påhittad Parterapeut som träffar ett par som är förälskade i förälskelsen.
Då är längtan knuten till ett sökandet efter något, och det sökandet kan så lätt ge fler sökningar.
(Du hittar de parterapeutinläggen i arkivet om du så önskar, det var i det första vill jag minnas)

Längtans blå blomma
förgätmigej
*******************************************
Khalil Gibran, född i Libanon  1883, dog i New Yourk  1931, skriver i sin dikt:
Ert barn är inte erat barn
De är söner och döttrar av själva livets längtan efter sig själv ..
                                     
Han var också konstnär, det finns mycket längtan i hans tavlor tycker jag.
Du hittar på google om du vill se.
                                             **********************************

Varje torsdag om normalitet råder besöker jag min goda vän Gösta 97 år; igår var jag där och nu längtar jag tills nästa torsdag ...
Och så var det det där med barnbarnen då
jag längtar alltid så
visst kunde listan bli lång
men jag ska sluta nu med en gång

Du hittar de skrivande  till höger i menyn.

28 kommentarer:

  1. Det finns mycket man kan längta efter eller till. Det bästa är de små längtorna som uppfylls inom en inte för lång framtid. Då fylls man med glädje och orkar ta en längtan som dröjer lite längre. Men jag vill inte bara längta utan vara nöjd med det som finns nära också. Det är i och för sig en längtan....längtan efter att ha det som det är just nu. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så, de små längtorna :-)Inte bara längta utan vara nöjd i det som finns nära - den är bäst!
      Kram

      Radera
  2. Längtan är något som många har och bär inom sig. Jag tror att barn längtar kanske lite mera än vissa vuxna, men jag kanske är mer som ett barn.
    Jag kan längta till frukosten, lunchen, utepromenaden, samtalen till mina nära och kära för att nämna några vanliga vardagliga små "längtor".
    Förstår att du längtar till att besöka din gode vän Gösta. Många som har nått en mycket hög ålder har så mycket att berätta och så mycket med visdom.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har barnasinnet inom dig du också wiolettan! och de där vardagliga längtorna - de små de är mest värda :-) Gösta-besöken är underbara .. min visdom går upp ett snäpp när jag varit där :-)
      Varm Kram!

      Radera
  3. Fint inlägg om längtan som du har fått ihop. Jag längtar egentligen inte efter något utom efter barnbarnen numera. Trivs med vardagen som den är och tar en dag i sänder. Det var skillnad när jag var lärare och kunde längta väldigt efter loven!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då har vi en gemensamt punkt i vardagens goda :-)
      Längta efter loven ja, det är det nog många som gör, lärare i synnerhet kanske :-)
      Kram

      Radera
  4. Längtan, ja vem känner inte längtan...
    Längtan efter nära, kära, och allt det i livet som är fint.
    Längtan...massor av längtan!
    Men ändå,
    en stund här och nu
    närvarande i nuet <3

    Tack för dina fina tankar om längtan!
    Kram Christina
    Må väl och ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtan är en del av livet och i nuet <3
      Kram

      Radera
  5. Vad fint! Barn - livets längtan efter sig självt! Ja nog kan man fundera över det här med längtan. Längta för att leva eller leva för att längta? Det kanske är nån sorts nödvändig rundgång, som ying och yang ungefär. Ja det är väl dags att sätta tänderna i det egna inlägget nu! Ha en fin helg Tove! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fint? Ying och Yang är en fin tanketråd, en rundgång ja det med :-)
      Kram

      Radera
  6. Så fint du sättter och skriver dina ord på ordet längtan. Och det ordet är för mig så viktigt och starkt. En inre längtan finns alltid och som det ibland är svårt att sätta ord på och sedan en yttre där orden ibland ger sig själva. Man kan längta efter något påtagligt; sommar, vår , en vän eller vad som. Men den ordlösa, tysta inre längtan som bara finns där- alldelses tyst och ordlös- den är speciell.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtan har upptaget mig mycket genom åren, så jag har längtat efter att längtan ska bli så god och närvarande som möjligt utan alltför mycket av den. Då kom vardagsglädjen i nuet in i längtanslivet på ett gott sätt.
      Tack för fin kommentar som ger mig ytterligare goda ting om längtan!
      Speciell är ordet :-)
      Stor kram!

      Radera
  7. Längtan är en stark drivkraft i oss människor och det finns mycket vi kan längta till eller efter. Kanske längtar vi efter att uppnå ett tillstånd eller en känsla men det kan också vara efter personer eller saker...

    Önskar dig en fin lördagskväll!

    Kram

    SvaraRadera
  8. För mej finns det två olika längtan.
    Den tragiska längtan efter något man aldrig kan uppnå. Jag har ingen sådan.
    Men positiva längtan till något man ser fram emot, t ex att täffa en när och kär och man vet att man ska få göra det snart.
    Ha en fin helg! Något vi kanske positivt längtat efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se fram emot är en del av längtan. Då mår en gott två gånger - se fram emot och när det inträffar :-)

      Radera
  9. Så underbart att läsa om längtan efter Gösta! Visst är längtan ett vackert ord, jag tycker det...Att längta är oftast också vackert, kanske lite vemodigt till och med. Fast om man är barn är det jobbigt att längta, för allt ska ju hända nu, med en gång, man vill inte gå o längta, trots att det förmodligen är halva nöjet.
    Hav en trevlig söndag när väl längtan efter morgondagen sätter in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtan är ett vackert ord och visst kan längtan vara vemodig också. Nu längtar jag till att ta första klunken te .... Sen får vi se :-)

      Radera
  10. Jag har sällan eller aldrig längtan efter något. Lever i nuet och försöker göra det bästa av det. Om jag ser fram emot något trevligt som ska hända - kallas det också längtan? I så fall längtar jag till att dottern och hennes yngste ska komma på besök om några dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, se fram emot är för mig en liten längtan :-)
      Så roligt att dottern o yngsten är på väg!
      Kram

      Radera
  11. När jag var yngre kunde jag längta tills jular, födelsedagar, fisketurer, semesterresor och sånt... numer lever jag mer som i dagen... ja typ som nuet då. Jag vill inte missa stunder i livet som dyker upp... men vissa mål man har kan nog vara en längtan... Det här med att sova, när jag blir trött, då går det fort, tänker jag på sängen tar det bara några minuter så ligger jag nedbäddad... många gånger har jag fått höra att när jag lägger mig brukar jag sova innan huvudet träffar kudden. Det uppstår förmodligen en längtan däremellan då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) nuets vara är när längtan uppfyllts, men vi tänker inte på det som en längtan innan ... :-)

      Radera
  12. Så fint du skriver om längtan! Det finns mycket att längta efter och längtorna varierar, men just nu längtar jag efter barnbarnen som jag inte träffat sen i onsdags :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den längtan är bäst, en riktig lyckolängtan!
      Kram

      Radera
    2. Fint och poetiskt om din längtan skriver du! Som du sett i mitt blogginlägg i ämnet så har jag just ingen längtan längre men ibland fundrar jag på om jag blandar ihop ordet längtan och önskan. Liksom lite samma sak i mina öron-men ändå inte - den enda önskan jag har är att jag och min familj och vänner förblir friska.
      Kram på dig och en skön söndagskväller

      Radera
    3. Längtan och önskan känns nära varann!
      Tack Yvonne!
      Kram

      Radera
  13. Fint om längtan och fina längtansexempel. Jag funderar lite på en längtan som försvunnit ur mitt liv, om det är bra eller dåligt. Förr kunde jag gå och längta efter brev, vissa mer än andra. Men nu kommer sms-medellanden, whatsupp-besked och (i något mer utförlig form) e-postbrev. Praktiskt, snabbt och bra men ibland kan jag sakna den där längtan och förväntan när man kikade i brevlådan, eller väntade på en lätt duns på hallgolvet. Glädjen över de handskrivna, personliga breven.

    SvaraRadera
  14. Den längtan har jag också haft. När jag flyttade hit upp hade jag brevkontakter med "de där nere", de var flera stycken. Dunsen när de landande på hallgolvet och så att ha det framför sig efter genomläsning, för att så läsa en gång till och svara!
    Saknad? Ja!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...