fredag 20 januari 2017

Tillit - veckans rubrik 3

Tillit  til-lit.
Känna tillit och lita till. Pålitlig. Förtroende-trygg.
Tillit är en känslomässig byggsten i vårt inre och som fylls på med flera. Faktisk en hörnsten.
Lite tillitsbruk som kitt ger hållbarhet.  Bruk och återbruk.
Tillitsbruket lossnar mellan varven, det är sånt en inte vill ska hända, men det gör det iallafall.
En tillitskrasch.
Några människor föds in i icke- tillit. Bygger heller aldrig upp den och förblir otillitsfulla, till sig själv och andra. Inte allt är ombyggbart.
De går omkring  på vår jord som individuellt trasiga, kanske bildar de söndriga familjer. Som en slags arvsynd, det där som finns i generna.
Tillit behöver tillit.
Med och i min egen tillit till de som gav mig livet, de som finns omkring mig och mig själv har jag sakta använt mig av tillitsbruk. Bruk och återbruk. Återvinning.
Bytt ut stenar och typ skapat nya tillitsfaktorer.
Motsatsen till tillit är misstillit - här kommer röda ormen krypande fram från rättstavningskontrollen - den kommer inte att synas vid publiceringen så därför skriver jag om det. Misstillit är lite av en röd orm i verkligheten också ..
Ormen i tillitsparadiset.

I djupare möten med människor, då menar jag det som inte styrs av våra sociala koder - ni vet trevlighetsfaktorn - så kan tilliten vara väl synlig eller lysa med sin frånvaro. En o- tillit som för en stund blir tillit.
Små korta stunder av en tillitsfull mening - från den ena till den andra. Det händer då och då!

Tack
Anna för din rubrik denna vecka så jag åter fick svänga mig i ordlianernas tillit!
En lian finns t.h i menyn där du hittar fler rubrikare :-)
En ny kvinna har anslutit sig till rubrikernas gäng och henne hittar du här:
Paula i pörte  hälsas välkommen!

24 kommentarer:

  1. Jag läser det du skriver om och om och om igen. Din förklaring att tilliten är ett slags byggmaterial är så rätt. Mycket bra och njutbar beskrivning! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt och skönt att du fann en tillitstråd här, jag blir glad!
      Tillits kram!

      Radera
  2. Fantastiskt beskrivet ... för så är det ju! Härliga Tove som framkallar fantastiska bilder i min hjärna!
    Tillitsfull kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt och skönt att du också fann en tillitstråd här; jag blir glad!
      Tillits kram!

      Radera
  3. Att läsa dina texter två, kanske tre gånger ... stanna upp och klura lite, tänka; "läste jag rätt där" eller "hur menar hon nu". Jag gillar det; ditt tänk och hur du sätter ord på det.
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bli läst på så sätt är en stor glädje!
      Tillits kram!

      Radera
  4. Jag instämmer helt med det som de övriga här har kommenterat. Vad är tillit och hur skapas det? Kan det förvärvas? Kanske ärvas? Och som du skriver, ibland försvinner det och man får börja om med nruket och mura från botten. Och kanske rasar vägen igen. Men risker må man ta och jag tror det också för oss vidare.
    Stor kram och tack för njutbar och tankefull läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så också till dig; att få en sådan kommentar, så roligt och skönt at du också fann en tillitstråd, den tar oss framåt, rasar och som du säger risker får en ta.
      Stor tillits kram!

      Radera

  5. Så bra skrivet, tilliten är så mycket trevligare än misstänksamhet. Men tilliten till sig själv är den viktigaste, har vi den så fungerar oftast vår fingertoppskänsla till andra. God natt och kram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillit till sig själv, fingertoppskänsla till andra - så bra skrivet!
      Tilllits kram

      Radera
  6. Fint inlägg på temat. Själv har jag inte klurat ut något att skriva om än.
    Ha en skön helg önskar Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Du finner säkert något i tillit du med :-)
      Kram

      Radera
  7. Så klart! Tillits-bruk! Så klart var det här inne man skulle finna det😊För så fungerar verkligen tillit, fogas sten vid sten. Du kan du Tove! Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  8. Stort tillitsleende sprider sig när jag läser din kommentar Anna!
    Tillitsbrukande kram!

    SvaraRadera
  9. Vilken otroligt bra och träffande text om tillit. Precis så fungerar tilliten och det satte du ord på!

    Kram och trevlig lördag önskar jag dig!

    SvaraRadera
  10. Inget lätt tema, men du har gjort en mycket bra insats, tack!

    SvaraRadera
  11. Tack för dina ord om tillit. tillit och förtroende för sina medmänniskor vill man kunna ha. Världen blir så mycket finare då.

    Ha det fint kramar!
    Christina

    SvaraRadera
  12. Trevliga tillitsförklaringar! Själv är jag naivt tillitsfull, tänker alltid gott om alla tills motsatsen bevisas. Och den har bevisats under livets färd kan jag lova
    Ha en skön söndag, 54 var en utmärkt årgång apropå...

    SvaraRadera
  13. Tack! Jo, nog fanns en naiv tid i mitt liv med - 54 är en bra årgång ...

    SvaraRadera
  14. Hej och hå, Tove, svinga på i tillitslianerna! Härligt inlägg!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...