onsdag 11 januari 2017

Storm P

Fler fynd från boken i mina gömmor *Kan det sägas bättre som jag skrev om Red Top här

"Man förlorar bara en massa tid på att  vara punktlig"
Storm P .

Robert Storm Petersen föddes i Köpenhamn 19 september 1882 och dog där 6 mars 1949.
Tecknare och skådespelare.
 I Frederiksberg i Köpenhavn finns Storm P' museum som öppnades 1977 där hans originalteckningar finns.

Hans mest kända
här i Sverige är denna reklamteckning med texten:
"Två luffare möts.
- Du Perikles- ka' Du sige mig hvornår smager en Tuborg bedst?
- Hvergang!"

Enig är jag.

Om detta har jag också ett minne, från tiden sambo med en dansk, vilket jag också upplöste.
Nämligen en teckning av luffarna! Men teckningen tog jag inte ens en bild av ... dansken har jag bild av :-)

Några citat:
" - Ak ja - tiden går selv om en sidder"

"Hver dag har sine skuffelser - idag har jeg ingen haft - det skuffer mig"

"I virkeligheden er der ingen forskel på optimisme og pessimisme - de er begge indbillninger"

Slut på citat av Storm P.
(Bilder som mästaren ritat till citaten hittar du på nätet såklart)

Den sista faller mig i smaken med tanke på det positiva kontra det negativa tänket har fått en uppsving sista tiden ... ett ifrågasättande som jag kan tycka är ok.

Ha det!

16 kommentarer:

  1. Jag gillar Storm P:s humor. Den är så klockren. Även om det är skrivet för länge sedan så är det minst lika aktuellt idag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klockren humor träffar gott!
      Tack för Storm P som vi fått!
      Kram

      Radera
  2. Storm P kommer jag ihåg från Tuborgreklamen och minns att min far gillade honom och hans humor. Visste dock inte att han var skådespelare också.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du kommer i håg honom också :-)
      Visste heller inte att han var skådespelare.
      Må gott!

      Radera
  3. Vilka trevliga citat, nu fick jag mig flera goda skratt. En del hade jag hört, men inte alla. "Tiden går själv om en sitter". Tänk att komma på något så fiffigt.
    Hoppas att allt är bra med dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han passande och god den goda Storm P :-)Det går framöver med mig :-)
      Må gottkram!

      Radera
  4. Tuborg känner jag väl igen och den reklamen syns fortfarande när man är i Danmark. Citat är helt enkelt kul och vissa står sig väldigt länge.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citat är kul och går aldrig ur tiden :-)
      God dag till dig!

      Radera
  5. Minns Tuborg-reklamen :) vet att jag sett mer av Storm P men inget av det har fastnat på samma sätt :) Antagligen för att man inte såg något annat av honom lika ofta som öl-reklamen ;)
    Klokt det där - tiden går själ vom en sidder :) Ingen idé att jaga den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storm P kom fram igen då jag fann honom i boken :)

      Radera
  6. Hej Tove!
    Tuborgreklamen minns jag! Citaten är ju också mycket roliga😀 Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vän!Så roligt du tittar in igen!
      Stor kram!

      Radera
  7. Storm Pedersen har jag hört talas om och kände igen som namn och Tuborgreklamen är ju klockren.
    Tack för övriga bra och kluriga citat av honom och i morgon ska jag på nätett titta efter målnngar av honom.
    Gillade också "tiden går även om man sitter". (Jag fortsätter att vila mig i form. är förkyld men piggare.Och tiden går då också...)
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans bilder är också klockrena!
      Bra att du tar det lugnt söstra mi!
      Stor kram!

      Radera
  8. Jag fastnade för den med positivt och negativt, att det inte är nån skillnad egentligen. Det tycker jag var kul tänk, här hemma brukar gubben och jag representera varsin pol men alltid i olika frågor. :-) Kände till ölburken men visste inte om mannen bakom bilden! Roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande det där att ni har var sina poler i olika frågor - det är nog kärlek tänker jag - i det långa loppet :-)
      Må gott Anna!

      Radera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...