lördag 7 januari 2017

Så gott som på

.... på bättringsvägen
I går blev min astma såpass påtaglig att jag sökte akuten. Astman får stryk då influensa/förkylningsvirus anfaller som den gjorde nu!
En jättejobbig vecka med hosta har gått.
Det blev en akutbehandling där.
Tog sin tid, men jag har ju inte bråttom :-) och det jobbiga släppte.
 Fick mer medicin, samt råd att öka på min pulverinhalering och ta mer luftrörsvidgande här hemma.
Åter till akuten vid försämring igen under helgen, i övrigt till Hälsocentralen.
Jag kom på att jag vant mig vid att ha dessa besvär, de liksom smyger sig på och blir nästan normalt ... när jag fick tänkt mig om så har min astma faktiskt blivit sämre sedan i våras redan. Har haft den sedan 2012 och en försämring konstaterades 2014 efter spirometrikontroll.

Influensasymtomen är så här långt över, men jag kryddar tillvaron med en liten febertopp på kvällarna.
Mina lungor hade endast "astmapipväs" och ingen lunginflammation. Gott så.
Ingen lång promenad på en dryg vecka har det blivit, jag som går dagligen.
Kroppen är seg nu, men jag får ta det pö om pö :-)

22 kommentarer:

  1. Det är lätt att vänja sig vid en astma som gradvis blir sämre men det finns en gräns. Bra att du sökte akut. Känner igen det från sonen som fick sin astmadiagnos redan som liten... Då var förresten medicinen gratis vilket jag egentligen kan tycka att den skulle vara när det gäller ett livsnödvändigt läkemedel.

    Kram och krya på!

    SvaraRadera
  2. Ja, då vet du vad som gäller och hur det funkar :-)
    Tack!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men kära hjärtanes, det måste vara jättejobbigt för dig och låter oroande att astmabesvären tenderar kännas som normala. Bra att du tog dig till akuten i allafall och att influensan verkar gett med sig. Men den där kryddan med febertoppar bäst du ger akt på.

    Stor kryapådig-kram från Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Astma när det är så här är jobbigt- andningen och lungor är ju vårt livs hålligång.
      En lär sig under resan gång. Vi har ju läkarbrist här och mycket faller eftersom det inte finns någon som följer upp på det sett en "egen läkare gör". De gånger en söker så blir informationen knapphändig och undersökningarna kan bli sett önödiga, vi tar det akuta och bra med det. Tempen får jag följa upp. Tack Yvonne!
      Kram

      Radera
  4. Illa! Men samtidigt så bra att du tog dig till akuten och fick hjälp. Du måste vara rädd mig dig kära "söstra mi".
    Jag har också astma, lätt variant, men den blir mer påtaglig vid luftrörsinfektioner. Men jag har klarat mig bra från infektioner.
    Hoppas nu du skyndar dig på att bli bättre och att du tills dess vilar dig i form.
    Och läkare är till för dig så vänta inte med att återkomma till akut/vårdcentral om du blir sämre och svagare.
    Stor kram från oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har ju också astma! Min variant var också lätt, men som jag skrev här ovan; en lär sig efter resan gång.
      Nu ska jag ta ett samlat tag i detta och be om en tid hos en astmasköterska till att börja med på HC, åtminstone så jag hamnar med mer rätt mediciner och kanske ha lite reserv att ta till då jag jag behöver.Och det får jag nog stå på mig för att få har jag på känn, men akutbesök brukar göra susen har jag hört så då kommer det ju något gott med :-)kanske skulle en ny spirometri vara på sin plats igen.
      Så söstra sköter sig och vilar. Taget mycket luftrörsvidgande här i dag och det hjälper tillsammans med kortisontabletterna som ska tas nu framöver här.
      Stor kram och tack för omtanke!

      Radera

  5. Det låter allvarligt, svårt med denna astma har också en släng av den. Men nu får du kära Tove krya på dig väldigt fort... Stor kram och tankar... ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är allvarligt nog, men hjälp finns ju att få. Första gången jag sökt akut för detta!
      Tack för omtanke!
      Stor kram

      Radera
  6. Låter onekligen jobbigt med astman. Nu hoppas jag bara att du ska bli bättre och bättre för var dag som går. Det har varat länge nu. Sänder dig stora, varma kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbigt har det varit, men hjälp fanns att få när jag bara kom mig iväg!
      Tack för omtanke!
      Stor kram

      Radera
  7. Men, stackars Tove, då! Bra att du sökte akut. Något som jag har svårt för att göra.
    Nu får du krya på dig ordentligt (säger jag som har varit förkyld sen i november och den är inte över än).
    Kramar ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, nästan lite stackars blev det ju - men fick hjälp.
      Långvariga förkylningar har jag drabbats av i mängder under årens lopp, och att jag hade kronisk bronkit upptäcktes genom att jag så ofta var förkyld 2003 som senare blev diagnosticerad astma. Senaste åren har mina förkylningar minskat avsevärd. Så jag förstår du har det jobbigt. Du är kanske i riskzoonen efter din njurborttagning vad gäller infektioner? Söka akut är inte ofta jag gör,vanliga förkylningar gör inte akuten något åt om det inte finns fler symtom till följd.Första gången för mig igår med astman.
      NU kryar vi oss långsamt!
      <3 kram

      Radera
    2. Tack för omtanke också Gerd!

      Radera
  8. Klokt att söka akut när det behövs. Krya på dig :) du är nästan där redan, med din inställning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det visade sig var nödvendigt :-) En lär sig under resans gång och lär änna sig själv :-) Tack för omtanke!

      Radera
  9. Inte kul med sådana besvär ... bra att du fick bra hjälp!
    Krya på dig nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket bra att jag fick det :-)
      Tack för omtanke!
      Kram

      Radera
  10. Kroppen är seg....Men den får återhämta sig så ska du se du orkar med promenaderna igen. Jobbigt med astma.

    Ha en fin kväll och kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kroppen behöver återhämtning :-) Eländet kan inte var jämt så visst löser det sig, astma är slit men hjälp finnes!
      Tack för omtanken!
      Kram

      Radera
  11. Astma är verkligen inget att leka med. Andnöd som inte går över med inhalation ska man genast ha hjälp med. Får du inte regelbundet kallelse till en astmasköterska? Jag har också astma och vid förkylningar och influensor är det extra noga med dubbla doser medicin kväll och morgon. Sen tycker jag att du nästa år ska låta vaccinera dig mot flunssan. Skönt att höra ändå att du är på bättringsvägen. Sköt om dig noga nu, Tove!

    SvaraRadera
  12. Ansökt om tid hos astmasköterska. Jag dubbeldoserade med det hjälpte inte, ingen hade upplyst att jag skulle använda Bricanylen efter som jag har en Bufomix, då skulle den vara önödig fick jag veta träffade senaste läkaren 2 min då den skrevs ut. Någon astmasköterska har jag inte blivit kopplat till under alla dessa åren. Men nu ska det bli av, jag kommer inte ge mig på det! Influensavaccin får det också bli. Jag tog den jämt då jag jobbade i vården. Men så har det rullat på och jag har inte tänkt så mycket på det. Tack för din omtanke!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter mer än slarvigt med så kort tid med läkaren. Det är kanske olika på olika orter hur det är organiserat men det som är viktigt är att kontrollerna görs regelbundet med spirometri och läkarsamtal och att du vet vad du ska göra om du blir sjuk. Bär alltid med dig Bricanylen, den kan vara livräddande.
      Varm kram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...