torsdag 26 januari 2017

Gungstol - veckans rubrik 3

Den står där gungstolen.
Det vill säga det gör den inte - än.
Jag har inte plats till den.
Om jag inte ordnar en upphängning i taket.
Så kan jag sänka ner den då jag vill gunga ....
En fin virkat mormorsruta filt som jag själv gjort har jag fäst i gungstolsryggen och knutit fast den i sitsen.
Med sockor på fötterna och en själ om axlarna tar jag plats.
Bara stearinljusen är tända och denna gång ska det vara tyst omkring mig, bara klockan som tickar.
Min kropp får gungstolen i gungning, jag knäpper händerna på magen.
Rullar tummarna, först åt ena hållet så åt andra. Det gör inget om en kommer av sig, det går ju bara åt två håll. Tummarna och gungstolen.
Tankar går och minnen dyker upp ... ser för mig en kvinna som ammar och låter sedan barnet vaggas till söms. Knarret för mig in i nära sovande modus. Gungstolar av alla de slag dyker upp. Där sitter gummor och gubbar av alla de sorter och stånd. Ett ögonblick ser jag för mig en som tillverkar gungstolar.
Gungan går och friden  rår.
Så vaknar jag till, har träsmak i ändan och ryggen känns stel.
Tänder taklampan och hissar upp gungstolen i taket igen ....

Tack Anna för din härliga rubriker - glad över de är jag!
 -och de andra som skriver, ja, de har inte flyttat på sig  så vitt jag vet ..
Jo, till höger i menyn finns de. En dam vid namn Paula i pörtet kom med förra veckan; Välkommen Paula!
Se där ja, två nya på nyåret :-)
Uppdatering 27/1
Det blir Anki på bildbloggen som ger oss rubrikerna för februari:
v 5 Längtan
v 6 Tålamod
v 7 Nyfiken
v 8  Retro
Mars tar matfreaket på jordgubbarochbubbel.

31 kommentarer:

  1. Vilket målande inlägg om hur du gungar och låter tankarna flöda. Precis så som du beskriver såg det nog ofta ut förr i världen eller på den gamla goden tiden som man plegar säga. Rätt skönt att sitta i en gungstol faktiskt.
    Tänker på det här du skriver att du inte kan lägga upp länk till vonneprat.se hos dig. Men nog kan du väl länka men du får ett meddelande och fråga om du vill lägga till även om du inte får uppdatering. Får för mig att i vart fall Anki gjort på det sättet. Ha det så gott och tack för den fina läsning du bjöd på. Kram/Yvonne

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Apropå länkproblemet så har jag nu själv försökt att skapa motsvarande länk i min gamla blogg och det funkar precis som för er att när jag väl fått in länken och klickar på den så pekar den på en blogg som jag har raderat i wp. vindeln.vonneprat.se. Sedan fick jag ett server-error meddelande och uppmaning kontakta mitt webbhotell vilket jag gjorde nyss. Hoppas de svarar under morgondagen. Troligen nåt strul med permalänkar kan jag gissa....

    SvaraRadera
  3. Tack Yvonne!
    Om länken:
    Ja, meddelande kommer upp och jag har klickat OK, men då blir det inte till dig utan till vindeln.vonne... - hav tålamod min vän det löser sig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Ser ditt meddelande just nu då jag svarat dig, då ordnar det sig :-)Samma sak har hänt med en annan bloggvän, och så en dag funkade det...

      Radera
    2. Yvonne;jag har teaget bort det jag skrev i inlägget då du nu har bytt adress :-)

      Radera
  4. Vilken vacker header! Många tankar när jag ser den. Ja, som det brukar vara när en ny header kommer hos dig.
    Vilket härligt inlägg om gungstolen. Jag läser, jag minns och jag njuter. Har ingen gungstol men mormor och farmor hade och i den har jag tillbringar mycket tid. Tänk i Norge när jag lyssnade på "Barnetimen" och Alf Pröjsen läste sina berättelser. Jag satt på dessa mormorsvirkade rutor som blivit en pläd och drack min varma choklad.
    Tove , du kan verkligen få fram den innersta känslan. Tusen tack! Och minnena.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Tack Dittevän! Barnetimen och Alf Pröysen jaa, vilka minnen från barndomen, din och min! Med en kopp varm chocklad till ... Det är så roligt att du läser och iakttar som du gör; jag bjuder så gärna!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Jag hade en barngungstol när jag var liten, men jag undrar så var den tog vägen. Så kul det hade varit om barnbarnen kunnat använda den nu. Det är något rofyllt över gungstolsgungandet. Det är precis på pricken så som du beskriver det. Kram

    SvaraRadera
  7. Ja, var tog den vägen. En barngungstol har jag inte sett alls, så om du hittar den må du visa vild på din blogg!
    Tack!
    Kram

    SvaraRadera
  8. En sån underbar bild på rosen i din header! Mycket vacker! Gungstolar... det är något man gungar barn i, helt riktigt. Jag kan se både min mor och min mormor i dem, mamma med ett barn i famnen. Och nu har jag själv inte mindre än tre stycken gungstolar! Så fint du skriver om dem.
    Kram, Tove.

    SvaraRadera
  9. Tack fotografen! Har du tre gungstolar :-)Roligt att du tyckte om det jag skrev också.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du läste rätt. Tre stycken, en lyx! Den första, en skönhet i lackad björk önskade jag mig i jämnaårspresent av svärföräldrarna, den stod så ensam och bortglömd i ett rum hos dem. Den andra, en liten låg och nätt köpte jag på annons, 150 kr tror jag att den kostade, den skulle kanske rymmas hos dig. Den tredje är en amerikansk modell som ska bo på torpet så småningom, också den köpt på annons för en liten summa. Den stora finns i gillestugan och den sitter jag i när barnbarnen leker.

      Radera
    2. Så trevligt att du återkom med kommentar om var du har dina gungstolar,skönheten i lackad björk är ju en dyrgrip att få av svärföräldrarna, en liten modell vore nog fint här ja :-)jag kan ju flytta bort en av fåtöljerna. Ser dig där du sitter när barnbarnen leker hos dig, närvarande!

      Radera
    3. Det känns som om en gungstol skulle trivas hos dig, Tove. Den lilla är som en större stol bara. Min svägerska som har EDS säger att gungande utlöser endorfiner. I trädgården har jag klassiska stolar med böjt stålunderrede som gungar när man vill. Jag tror att jag har stort gungbehov. Svår smärtdag i dag.

      Radera
    4. Kan gott tänka att endorfiner utlöses, så värdefullt för er som har ont!Önskar dig en smärtfri dag idag, eller i alla fall mycket mindre!Kom på att fåtöljerna jag har också har böjd underrede, så lite gung går att få. Jag sitter så sällan där så det glömde jag :-)

      Radera
  10. Först ... vilken fantastisk ny header - så intensiv, så vacker!

    Du skriver så fint och det blev till ett härligt inlägg! Jag ser framför mig hur du sitter där och gungar, ser den vackra virkade pläden med sina färgade rutor och hur du njuter av stillheten ... underbart.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fotografen!Det är ju full pott när läsaren "ser det en skriver för sitt inre"
      Stor kram Anki, jag ser fram emot at skriva dina rubriker redan :-)

      Radera
  11. Härligt rofyllt tills träsmaken satte P. :)
    Drömmar och visioner kryddar tillvaron.
    Ha en härlig fredag!
    Vam kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så Mia .. tills träsmaken ....;-)
      Härlig fredag och varm kram till dig också!

      Radera
  12. Ja visst är det något speciellt med en gungstol. Och jag fattar precis det där med att inte ha plats, hur man tittar upp mot taket för att hitta lösningar där eftersom taket oftast är tommare än golvytan. Och då ska man ju ha riktigt högt i tak! Om man ska kunna hissa ner gungstolen! Men du har ju verkligen förmåga att omvandla det som inte finns (ännu) till det synliga! Åtminstone så såg jag framför mig hur du kröp upp i gungan med mormors-rute-filten. Du ska se att du kommer på nån lösning! En krok att hänga den i, en annan att fästa den i när man "vinklar upp den" mot taket OCH sen kan man fästa tvättlina i den och hänga sin tvätt där!!! Om du visste vad min hjärna har gått på högvarv för att rymma en familj på 6 personer på 50 kvm... :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din kommentar ger mig verkligen perspektiv - jag ensam bor på 44 kvm - så då harju jag mycket gott om plats - härliga tanke du ger mig ... jag skulle slå huvet i gungstolen om den hängde i taket varje gång jag går in i sovdelen :-) men din tvättlineidé ger mig åter blodat tand .. Tack Anna för denna härliga kommentar du ger mig! Utbyte av kvm :-)
      Stor kram!

      Radera
  13. Så mysigt. Ditt fina inlägg för mig i tankarna tillbaka till barndomen och min gamla farmor sittandes i gungstolen med knäppta händer, eller läste i en bok. Jag kommer ihåg att jag alltid tyckte att det var så rogivande och härligt och tänkte att då jag blir vuxen så ska jag skaffa mig en gungstol.
    Tror du att det har blivit av? Helt rätt, det har det inte. Nu skulle jag kunna köpa en förstås, men då blir jag tvungen att slänga ut något annat. Ja, men det kan ju vara värt det. Vet bara inte vad jag ska välja. Finns det förresten gungstolar att köpa nu för tiden, länge sedan jag såg en.
    Tack och varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar, vi har något gemensamt i dessa gungstolar vi inte har:-) Jo ,det finns gungstolar idag ...
      Gå in på ankistankar.blogspot.se. Där finns det flera och jag tänkte på en speciell som är för två ser dig o Mysingen i den :-)
      Varm kram!

      Radera
  14. Ett underbart inlägg! Jag har aldrig haft någon gungstol men alltid velat ha. Fast i ärlighetens namn vet jag inte var den skulle få plats. Jag får också gunga in tanken...

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
  15. Placerar mig i Alf Pröjsen "gruppen" :D)
    Gungstol har jag däremot aldrig haft, men nu blev jag sugen på en, men den måste kunna hissas upp i taket. :D)

    Stor kram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Da kan vi sitte der å gynge på en stor potet som han Pröysen sier i musevisa :-)
      Stor ram från takhissen :-)

      Radera
  16. Fint inlägg!
    Det är något rofyllt speciellt med gungstolar. Ofta känns det som dem har en egen historia.
    Bra att Anki kunde ta februari! jag har en del annat att ta hand om, men kanske kan jag få mars om ingen annan har tingat före?!
    Fin helg!!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack matfreaket! Jag ska skriva in att du tar mars, det blir finemang! Visst har gungstolen en egen historia :-)
      Allt gott till dig!
      Kram

      Radera
  17. Härligt gungstolsinlägg! När jag läste fick jag en massa bilder till mig av gamla målningar med gungstolar. Har nog inte tänkt på att kvinnorna på målningarna sitter i gungstolar, men visst gör de väl de...nu måste jag kolla efter om jag minns rätt.

    Mysigt är det dock, att sitta i en gungstol och gunga.

    Ha en fin helg!
    Kramar Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! De satt alldeles säkert i en gungstol. Om de nu inte gjorde det så var det för att de inte hade någon :-) Visst är det mysigt!
      Fortsatt trevlig helg!
      Kram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...