tisdag 24 januari 2017

Gubbarna i Tornedalen

När gubbarna i Tornedalen rör sig i bastun, på bryggan och i hemmet i rörelser av en slags balett, då upplever jag en härlig känsla av mänsklighetens manliga kultur då den inte är så given utan ger plats åt det som sker när det sker.
Balett i bastun och i naturen är lika god som i en fin salong, minst!
Bastubaletten:
Inför säsong 2 - som startade söndag kväll i Svt 2,  så såg jag om igen säsong 1, 4 avsnitt på Svt play.
Sinnligt, öppet, roligt, rörligt och faktisk sensuellt. Sensuellt är för mig något ömsint nästanvackert o kroppsligt uttryck som kommer inifrån, inte fulländad utan den lämnar öppet till betraktaren att också utvecklas. Gubbarna är graciösa trots ålder.
Gubbarnas samtal, deras manlighet, om hjärtinfarkter, livsvillkår i Tornedalen, om det finska och det hela är en livsbejakande naturlig föreställning om kultur. I Tornedalen är det vackert. Värme, humor, allvar och mycket lekfull!
Justine Kirk är deras koreograf och hon har ett tillitsfullt och lockande sätt att få gubbarna med sig ...

20 kommentarer:

  1. Fina och minnesvärda program som försöker ändra synen på mansrollen, på den norrländske mannen. Äntligen!

    SvaraRadera
  2. Inget som jag har sett men det låter om ett öppet och mänskligt program!

    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. .. och så tar det upp mansrollen också :-)
      Kram

      Radera
  3. Jag såg första säsongen, men missade början nu. Det måste jag absolut ta igen. I det programmet rök många fördomar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst fördomarna fick sig en duvning :-)
      Kram

      Radera
  4. Den serien var underbar! Jag kunde känna bastuångorna ända till min tevefåtölj, lägg sedan till miljön o de goa gubbarna, inte alla sådär självklart glada och positiva, nä lite fundersamma o aviga. Helt naturliga mao. Jag sörjer bristen på bastu, men inte tror jag att jag skulle tycka om att basta ensam, det är en i allra högsta grad social upplevelse som man ska dela med familj eller vänner. Hoppas solen skiner på dig idag, jag har njutit av den på min promenad

    SvaraRadera
  5. Bastu ingick i en samborelation jag hade för länge sedan - och att rulla sig i snön vintertid ingick :-)
    Ser fram emot denna omgången för nu händer det grejer ... så nu kan vi njuta igen!
    Ja, de var helt naturliga det har du rätt i. Dåligt med sol idag men jag njuter livet ändå.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte sett programmet men kan skapa mig en inre syn ☺ Kiruna bo som jag är.

    SvaraRadera
  7. JA, när du är så nära så kan du nog det :-)

    SvaraRadera
  8. Tack för att du skriver om detta. Har inte sett programmet, men känner att jag nu ska göra det. Och bara namnet "Bastubaletten" gör mig nyfiken. En förändrad mansroll är ju alltid aktuell....
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säker på att du fångas och njuter av mansroller i förändring och allt det andra :-)
      Stor kram

      Radera
  9. Bastubalett! Det måste jag kolla upp! Hade Tornedalingar i min bekantskapskrets under studietiden på musikhögskolan i Piteå! Trevliga prickar varenda en!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla upp du kommer gilla det programmet:-)

      Radera
  10. Det låter som ett intressant program, ett program i min smak som jag har missat. Ser inte så mycket på TV så jag går miste om en hel del bra saker ibland, tydligen. Men, nu ska jag hålla utkik efter detta.
    Ha det bra och varm kram till dig.

    SvaraRadera
  11. Synd jag inte såg programmet. Har bara sett nån trailer att det skulle komma men då hade jag väl annat för mig. Får inte missa på söndag.Månntro någon kommer på att göra liknande med äldre damer.

    SvaraRadera
  12. Du kan se det du missat på Svt.Play Vonne :-)
    Jag såg ett program från Norge för en tag sedan där en manlig dansare samlade i hop ett gäng äldre damer, den äldste var 98 vill jag minnas :-)Kanske Justine gör ett med kvinnor också?
    Kram

    SvaraRadera
  13. Bra att du påminde, nu har jag tittat på första avsnittet av säsong två. En underbar idé, ett härligt program. Jag är uppvuxen med bastu och vi byggde bastu i vår lägenhet en gång i tiden efter att ha hälsat på min farbror i Finland som hade egen bastu i sin etta. Har just tagit ett bastubad i källaren - och jag bastar ensam nuförtiden eftersom maken inte vill ha lika varmt som jag. Programmet är njutbart också för språket, den där meänkieli som pappa min inte riktigt tyckte var riktig finska. Ska bli roligt att se karlarna på scen så småningom!

    SvaraRadera
  14. Då är det ju x:a roligt för dig att se när du har "rötterna" så till - och visst är det njutbart att se och höra gubbarnas samtal och rörelser! Som du säger språket är också njutbart, fast jag inte förstår det så upplever jag liksom deras identitet i det. Det finns en melodi ...

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...