tisdag 10 januari 2017

Flera puffar o annat småtteri

Puffar:
Kontakt med vårdcentralen igår om min förvärrade astma; Antalet puffar Bufomix inhalationspulver fördubblades igen, så nu är jag uppe i 8 doser dagligen av underhållsdosen och ska plussa på med den luftrörsvidgande. Kortisontabletter några dagar till. Och ett besök för kontroll hos astmasköterskan är inplanerad. På tiden då jag inte alls haft någon kontakt för min astma. Läkarbrist råder stort här och jag har ingen "egen" läkare som följer upp. En får själv vara på och tydligen har jag inte varit det tillräckligt denna gång.
Nu känns det bra. Förvärras jag, eller astman rättare sagt, åker jag kväll och natt in på akuten och på dagtid till VC.
Influensavaccin får det bli nästa omgång.
Influensan känner jag inte av längre, men kroppen är seg så jag tar det lugnt. Gott att vara dagledig och inte behöva krångla med sjukskrivning och bestämma om en ska orka jobba eller inte,
Har gått små promenader och jisses så skönt! Passande att det inte varit så kallt.

Smått och gott:
Det är så roligt att skriva nu igen - det där när fingrarna flyger över tangenterna och det ena efter det andra dyker upp. Ett fantastisk samarbete med hjärnans omlopp  och att få det ur kroppen:
Ett exempel:
Ska ta en till macka först - är mitt i frukosten mitt i allt småtteri
Inte på smått vis hihi . ...
men vart tog exemplet vägen ....
jag vill minnas att det var något med livslusten ...
Må gott!

22 kommentarer:

  1. Förvärrad astma. Det låter väldigt jobbigt det där men ändå tur att det finns medel som lindrar. Jag har aldrig tagit influensavaccin övertygad om att jag då skulle bli sjuk om aldrig förr. Roligt att skriva tycker jag också det är, speciellt om jag vet jag har läsare. Känner mig sugen på att tota ihop en bok, får suga på det ett tag. I så fall tar nog min fantasi mig till att det får bli en barnbok. Jag är ingenting för deckare eller självbiografier (annat än andras) och en roman tror jag mig inte om att klara. Fortsätt med dina promenader, det gör susen.
    Kram/Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt men det finns hjälp :-)Låt fantasien flöda i barnbok eller annat:-) Att skriva är att leva!En vet inte vad en kan få till om en inte provar, men visst känner en inom sig vad en skulle vilja och klara av. promenader har varit mitt livselixir genom många år, till stor hjälp och nytta specielt under och efter min utmattning - det är hälsa det!
      Kram

      Radera
  2. Hoppas du blir bättre - det är väl jobbigast på vintern med torr luft inomhus, antar jag. Tur att det finns mediciner som hjälper i någon mån. Det är småttigheterna i tillvaron som är bäst - åtminstone tycker jag så numera. När man vaknar av sig själv på morgonen och inte känner av kroppen någonstans och en hel ledig dag ligger framför en. Och man kan gå promenad, sitta vid datorn eller läsa en bok eller knåpa med ett korsord.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre blir jag :-) Astma har många bra mediciner numera. Tyvärr kan jag inte säga att min astma bara är vintertid i torr inomhusluft längre, jag har blivit sämre sedan våren 2015, men det smyger sig på och jag har inte tänkt så mycket på det förrän nu då jag ser helheten och fått vårdens syn på saken också. Gott hopp och livslust i det lilla är också min vardag sedan jag fick disponera egen tid varje dag! Livet är underbart trots en o annan nedtur! Det är också livet.
      Kram

      Radera
  3. Bra att du har varit i kontakt med vårdcentralen och fått råd och tid till astmasköterskan. Låter också bra att du återfår krafterna genom små promenader. Influensa och infektioner är jobbiga när man har astma. Roligt att du hittat skrivlusten igen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrivlusten blommar!
      Ja,det känns bra att det blir ordning nu bara jag får ut medicinen i tid?
      kram

      Radera
  4. Minsta lilla framsteg måste kännas skönt. Man vill så mycket och den viljan stannar inte upp bara för att man blir sjuk. Härligt att din skrivlust pockar på igen. Att skriva är lite som att andas....livsnödvändigt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är goda de små framstegen, jag känner alerten sprider sig ...
      Kram

      Radera
  5. Tack, det gör jag och jag vill att du också ska få må gott, utan sviter av influensa.
    Lusten att skriva är en härlig känsla - välgörande. Precis som det är att titta in till dig och läsa dina rader.
    Var nu rädd om dig Tove.
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt du tycker det Mia!
      Kram på dig!

      Radera

  6. Tack och lov för hjälpmedel.
    Skönt att förkylningen är borta och visst var det lite glädje som kom ur din text? :)

    Kram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det bra med hjälpmedel, nu hoppas jag att jag får det utskrtivet i tid också!
      Glad alerta fyller mig så du läste rätt!
      Kram

      Radera
  7. Bra att du är i kontakt med vården angående astman. Den bör väl kontrolleras regelbundet så att medicineringen ligger rätt. Men det tar tyvärr tid att bli kallad och tiderna är få här hos oss.

    Hoppas det blir bra balans nu!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja, det är till att stå på sig nu för tiden för att få det en ska ha och tid tar det.
    Balansera kram!

    SvaraRadera
  9. Bästa Tove! Skönt att du är lite bättre men det där med astman och förkylning är tärande. Har också varit dålig ett par dagar och är nu genomförkyld och har fåttt öka dosen av astmamedicin. Turligt nog har jag ju en "läkare inom famoljen" och det underlättar en hel del.
    Men annars brukar man få vara frisk för att orka var sjuk.
    Ta det varligt och var rädd om dig.
    Fint att skrivandet flödar- då är du nog på bättringsvägen.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det din tur nu :-(
      Bra med läkeri i familjen så det går smidigare!Bra du ökar medicinen i tid! Känns bra nu när jag blivit piggare, bättringsvägen är god och tid har jag ju :-) Krya på dig och ta det lugnt du med!
      Stor kram!

      Radera
  10. Skönt att du kan få den hjälp du behöver för din astma. Tråkigt när astman förvärras. Hoppas att den blir allt bättre allteftersom du blir starkare efter din influensa!

    Svar: Om man bor på hotell eller hyr boende i Thailand är det hotellet eller uthyraren som har ansvaret för registreringen och hyresgästen märker inget. Vi som har eget boende måste fixa det själva! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu känns det bra för mig att jag har en ordination.
      Tack för ditt svar om registeringen!
      Kram

      Radera
  11. Så gott att se att du är på bättringsvägen!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Skönt att du är på bättringsvägen. Inte så bra om astman blir värre - men det är skönt att det finns mediciner!
    Önskar dig en bra onsdag - men ännu mer krya på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kryar på ännu mer sakteliga! Alerten är i gång!
      Ha en fin onsdag!

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...