tisdag 27 december 2016

Veckans rubrik v 52 Halvårskollen, eller ordet

Några skriver kanske halvårskollen denna vecka.

Det ord som kunde bildas av de första fyra rubrikerna var naturligtvis ABBA.
Av abbor har vi  åtminstone två sorter: 
Musik och sillinläggningar mm.
Musikervarianten finns det inte så mycket mer att orda om tycker jag då de redan är så omtalade, omskrivna, omlyssnade och till och med fått muséestatus.
Mamma Mia så mycket det blev av de fyra!

Sill och annat är inte heller så dumt.

Bokstäverna A & B:
Astrid Lindgren - ord onödiga också här.
Beda Hallberg,1869 -1945- initiativtagare till försäljning av majblommor, grundade av Förstamajblommans Riksförbund  I Göteborg 1907.  Spårvagn M31 301 bär hennes namn. Hon fick från 1938 hederspension av svenska staten och framröstades 2004 som Tidernas hallänning!
En hederspension tänker jag - det finns inte med i vårt nuvarande pensionssystem som synes ingen heder ha.

Jag tackar er som haft tid och lust att ta er an rubrikerna jag satte för finfin och intressant respons!
 - även om jag ännu inte läst den sista!
De skrivande hittar du till höger i menyn.
Om du inte har upptäckt rubrikernas fantastiska innehåll genom att läsa runt så kan jag varmt rekommendera det inför det nya året! Kanske något för dig?
Vem som tar över rubriceringen av rubrikerna för januari vet jag inte än :-)

Gott slut gott nytt!

22 kommentarer:

  1. Ja, nog är ABBA ett välkänt varumärke både i sill-och i musiksammanhang. Fast heminlagd är godast ;-)

    Kram och ha en fin tisdag!

    SvaraRadera

  2. Tittade på din header utan glasögon, trodde det var himlen tills jag såg snön..... :)

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi jag tog ner himlen :-)
      Kram

      Radera
  3. ABBA är alltid gångbart och kul med lite nya tankar runt dessa bokstäver. Astrid är alltid en favorit och Beda Hallberg har gjort mycket gott.
    Din nya header är så fin och vilken idé att få till den.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Motivet dök upp på min promenad här om dagen då solen silade just på denna punkt, så beskar jag den!
      Stor blå kram!

      Radera
  4. Fint med lite snö så här i jultider. ABBA- sill är inte heller så tokigt.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Snö hör julen till och vi var lyckligt lottade här uppe med det!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Aha, nu förstår jag varifrån du fick idén till ämnet. Intressant att läsa om Beda och hennes hederspension. Var det bara en ära eller var det några pengar inblandade tro? Lite hederspension hade i så fall inte varit så dumt - nu får man vara nöjd med den vanliga.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beda H kände jag inte till då jag satte rubriken Beda,jag hade ett personligt minne av en Beda som bida tiden :-)
      Hederspension är så långt jag förstått en summa pengar som staten gav. Massor av info på nätet, men jag har inte sökt klart än.
      Att vara nöjd med den vanliga ja, det är en utmaning. Den minskar med åren.En får inrätta sig därefter och du milde så finns att dra in på utan att nämnvärd behöva missa själva livets goda :-)
      Kram

      Radera
  7. Beda Hallbergs spårvagn har jag inte sett - tror jag - kanske den är skrotad. Ska kolla efter den när jag är ute på vift i stan! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan den ju vara :-)
      Gör en koll då du viftar :-)
      Kram

      Radera
  8. Aj då, redan halvårskollen! Hej vad det går undan! Min halvårskoll blir sen känner jag på mig! Och så klurigt med ordet ABBA som bildades av rubrikerna! Du är påhittig du Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden går undan, ta din koll när du kan du Anna det blir bra!
      Det finner sig själv det där påhittet
      :-)

      Radera
  9. Beda Hallberg vet jag att jag brukade berätta om som guide och reseledare i samband med Kungsbacka,men har tyvärr glömt det mesta, så detta var en bra påminnelse.

    SvaraRadera
  10. Så fin din header är ... som moln mot en blå himmel - men visst är det snö?
    ABBA är ju välbekant i bägge formerna :)
    jag har inte hunnit med varken Beda eller halvårskollen ... Halvårskollen kanske jag inte hinner alls, men det blir nog en helårskoll vad det lider :)
    Stort tack snälla Tove för alla kommentarer hos mig - de både värmer och gläder!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den bilden ä jag nöjd med, den dök bara upp på promenaden :-)
      Skriv när du hinner du Anki!
      Jag har stort utbyte av dina bilder förstår du!
      kram

      Radera
  11. Tack för kluriga och roliga teman! Mycket skoj! och vilken luring med ABBA... haha! Sill och örongodis mumsigt så det förslår!
    Om ingen annan vill sätta rubriker i januari så kan jag göra det...
    Gott slut och Gott nytt år!!
    kram till dig, Tove!!

    SvaraRadera
  12. ;-)
    Gott nytt år matfreaket!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Tack Tove för inspirerande teman i december. Beda var svårast!

    Och vad bra att Matfreaket tar över teman för januari!

    SvaraRadera
  14. Tack för dina gensvar! Denna kommentaren har jag missat Karin, ser den först nu 9/1 ... men visst är det Anna som har januari , men då kan matfreaket ta februari kanske!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...