söndag 25 december 2016

Sufragetterna - Kvinnorna på Fröken Frimans tid

I kväll startar frökens Friman krig i gen!
Jag har ägnat ett par timmar åt att se dokumentärerna Kvinnorna på Fröken Frimans tid på Svt Play. De verkliga kvinnorna och våra förkämpar för kvinnligt rösträtt och företagande.
Vi har en spännande - och viktig historia vi kvinnor - men kvinnohistoria är också männens historia. Historien fortsätter hela tiden ....
Dokumentärerna har också personliga inslag där nu levande barnbarn och barnbarnsbarn är med. Kattis Ahlström gör det bra på sitt lågmälda sätt.

Nu ska jag leta fram USB-pinnen med Fogelstadgruppen, som jag spelade in på VHS- kassett som blev överförd till pinnen. I afton är det kvinnosak som gäller ;-)
Tydligen ska Svt också visa serien om Selma Lagerlöf, det går gott an att se den en gång till tycker jag.
Så bloggvänner, vid tid och lust navigera in på Svt Play och njut.
Klicka här för del 1
här för del 2
Det finns alltid möjligheter till aha upplevelser - och att bli berörd, kanske rörd.

19 kommentarer:

  1. Än har jag inte sett Fröken Frimans Krig - och jag vet int eom jag kommer att se den ... mest för att jag är rädd att jag kommer tycka att den inte är bra - att jag kommer reta mig på än det ena och det andra ... för historia blir färgat av den som återger den? Naturligt och krångligt på en och samma gång!
    Funderar vidare :)
    Hoppas juldagarna är bra dagar för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog finns det att reta sig på, så är det ju. I mitt tycke är den bra och efter att ha sett dokumentärerna nu om de verkliga så får vi se vad jag tycker om den kommande delen ...
      Sköna dagar här hos mig :-)

      Radera
  2. Kvinnors och barns historia tycker jag är otroligt viktig. Ja även männens. Tack och lov läser man inte bara om kungar och drottningar längre utan också om oss vanliga dödliga.

    Önskar dig en god fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är viktig vår historia! Tänka i det perspektivet är spännande, mycket spännande.

      Radera
  3. Jag har tittat på föregående program m döttrarna och vi ser fram mot en tredje säsong. Nu blev jag intresserad av att titta på dokumentärerna. Får kanske göra det i kväll när döttrarna är ute på hemvändare-fest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att se serien tillsammans med döttrarna -och jag vill tro du har behållning av dokumentärerna också :-) (mail kommer)

      Radera

  4. Har också tänt titta på fröken Frimans krig.
    God fortsättning och kram ❤

    SvaraRadera
  5. Tackar så innerligt för tittartips! Tror inte att jag sett Frimans, men jag brukar den typen av dokumentär filmatisering. Känner mig så prioriterad över att leva i 2000-talets Sverige, och ha rätt att bestämma över mig själv och göra mina egna val.
    Tänk så skrämmande att det finns kulturer där kvinnor fortfarande inte anses ha rätten att ha makten över sina egna liv.

    Må väl! Och ha en fortsatt fin julhelg <3
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma tanke hos mig att vi lever som vi gör vi kvinnor i Sverige idag!
      Tror att du skulle gilla Fogelstadgruppen också. Tror att den finns på You Tube.
      <3

      Radera
  6. Vi såg den första serien om Fröken Friman, som vi tycker är suveränt gjord. tyvärr missade vi andra delen, men tack och lov kan vi titta ikapp på SVT-play! God Fortsättning! kram

    SvaraRadera
  7. Svt Play är av den goda sorten :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har jag något att se som inte bara är ett program för programmets skull utan med ett ständigt aktuellt och viktigt budskap.
      Har sett tvpjäsen när den gick men vet inte om detta är en repris.
      DSka absolut se igen när jag kommer hem-
      Tack för länken.
      Stor kram!

      Radera
    2. Sevärt i högsta grad är dessa dokumentärer! Fröken Frimans krig är en ny säsong nu.
      Stor kram!

      Radera
  8. Jag såg avsnitt 1 om sufragetterna direkt på tv:n. Jag valde bort brasa i öppna spisen, det känns viktigt det här med kvinnornas rättigheter. Ibland kan jag tycka att vi inte kommit så långt utan delvis är på väg tillbaka. Tyvärr.

    SvaraRadera
  9. Den här serien är sååååå bra.

    GOD FORTSÄTTNING till dig fina Tove.

    KRAM

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...