fredag 16 december 2016

Förändring i vanligheten

Nu har jag varit hemma i en vecka och kommit in i det vanliga. Denna gången dröjde vanligheten liksom i dörren. Och när den kom in så är den lite förändrad.
Sedan en längre tid har min tarm krånglat. Jag har tänkt i banor att det är som en del i utmattningssyndromet och att den i alla år varit knepig så att säga.
Men nu var den annorlunda och jag kunde inte släppa taget i tanken att jag borde undersöka den. Så läste jag om det och satte fart på att ta kontakt med Vårdcentralen för en tid och fick det raskt.

Rektoskopin som gjordes 28 oktober visade på en stor polyp och igår gjorde jag en koloskopi med flera fynd och de togs bort och skickas till undersökning. En av fynden kunde läkaren se med blotta ögat att den inte var elakartad, den var så pytteliten och ny. De övriga kunde han inte säga något om. Om 4 veckor får jag svar.
Oavsett resultat kommer jag att i fortsättningen följas upp med denna undersökningen eftersom en polyp kan utveckla cancer om de får växa för länge och inte plockas bort.
En polyp är en utbuktning från tarmslemhinnan som växer ut i tarmens hålrum.

Gott att de är ute och gott att veta såpass långt. Bemötande och omhändertagande i vården var mycket bra och jag känner mig trygg i detta på så vis.

Jag är jag personligen  i så gott som allt jag skriver och det kändes nästan som en "spärr" att inte skriva in förändringen som jag inte kommer att låta ta överhanden, men som ska landa inom mig och jag ska förhålla mig till den eftersom tiden går.
Jag vet av erfarenhet att jag mår bäst av att "ta in" och möta de farhågor som uppstår.
Ärlig öppenhet inför mig själv och andra gör ofta att det svåra går att hantera på ett gott vis om än svart och jobbigt. Den inre tryggheten har sin väg att gå innan den tar form.
Sedan jag fick min sjukersättning på halvtid och gick i pension på andra halvan har jag lyckas få fatt i min livsglädje från förr, blivit en livsnjutare fullt ut och lyckas fånga de små ögonblicken av att vara till. Lustfylld är ordet.
Det är så fint att leva, få se hur det går och det kommer det att vara framöver också.
Små njut och stor glädje.
Skriva, fota och måla är ju min kanal från insidan och utåt, ingenting ändrar det efter denna förändringen.
Bloggvänner, ni som inspirerar och lär mig, ni är så värdefulla, var och en på sitt sätt, så jag delar detta med er!
En annan ton har kommit närmare i min vardag ... den tillhör också livet och lusten.
Den slår jag en G-klav runt.
Tack för att du läste hela vägen hit!

30 kommentarer:

  1. "Den inre tryggheten har sin väg att gå innan den tar form." <3 Svårt att ta den tiden - men så viktigt!
    Tack för att du är "jag" och delar med oss! Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag" tackar så mycket!
      Stor kram!

      Radera
  2. Tarmen är viktigt för hur vi mår, tyvärr är det många "unga äldre" som får problem med den. Det gäller att hålla koll på den precis som du gjorde. Jag hoppas på idel positiva svar så småningom. Alltså, att inga spår efter cancerceller ska kunna finnas.

    Så klokt du resonerar runt ditt sätt att hantera läget... Öppenhet och även att ta in inåt... Så klok är inte jag. Jag har svårt med medlidande, därför bearbetar jag inåt, det fixar jag bra, innan jag öppnar mig utåt... Det kan handla om sjukdom, men det kan lika gärna handlar om andra sorgliga saker runt mig.

    Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  3. Just så! Man kan inte ljuga för sig själv, lika bra att ta också det dåliga och låta det finnas. Nu hoppas vi på att allt är godartat. Fint med din g-klav!

    SvaraRadera

  4. Så klokt du är fina Tove! ♥
    Genom livet möter vi på det ena med det andra, vi kan inte göra annat än att ta allt som det kommer och kanske be en bön att vi omsluts med det vi behöver för att möta motgångar, sjukdomar och annat besvär som vi med tiden möter. Den inre tryggheten är egentligen allt vi behöver, det är den inre tryggheten som sjukdomar försöker ta ifrån oss och när vi genomskådar detta så ser vi att vad som än händer så är vi OK med det. Nu håller vi tummarna för att de andra fynden är till det bästa. Så skönt att du sökte och blev undersökt i ett tidigt skede. Allt gott till dig och allt blir bra. ♥ Många kramar ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Många kramar <3

      Radera
  5. Tack för vanlighetens kloka ord
    som satte sig ned vid mitt bord
    Vinter, vår, sommar, höst
    vi ger varann glädje och tröst.

    Jag har tagit bort en sån där polyp för många år sen, allt fint och inget tillbaka, så lycka till. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycke'
      tar en dag i stycke'
      det är också en slags lycke'
      Kram <3

      Radera
  6. Bara så synd att man alltid ska behöva vänta så länge på de där svaren, fyra veckor är en oändlighet. Håller alla tummar och tår för dig under tiden.
    Kram, Tove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Väntan ja - den har sitt ..
      Stor kram!

      Radera
  7. Kloka ord och kloka tankar...
    Skönt att du tog tag i problemen och sökte vård och så bra att du blir så fint bemött i vården.
    Hoppas av hela mitt hjärta att allt visar sig vara som det ska och att du slipper vidare bekymmer.
    Ha det gott allra bästa Tove!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  8. Så bra att du tog tag i det hela och vände dig till sjukvården. Det känns ändå tryggt när man kan låta proffsen ta över. Jag hoppas verkligen att provsvaret är positivt så du kan lägga din energi på sådant du tycker om. Kram och ha det gott min vän.

    SvaraRadera
  9. Så klokt att du lyssnade på din kropp och kontaktade läkare och positivt med ett fint bemötande. Håller en tumme för att allt ska vara helt harmlöst.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Duktig flicka som lyssnade på kroppen och gick till doktorn omedelbums. Lite tråkiga undersökningar, men ack så viktiga! Stor varm kram!

    SvaraRadera
  11. Så bra att du gick och undersökte dig, och att den lilla visade sig vara ok, håller nu tummen för bra fortsatt resultat!
    Bra med tryggt mottagande så viktigt vad det än gäller inom sjukvården.
    Ha det nu så jättefint KRAM från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
  12. Så klokt av dig att följa magkänslan och göra undersökningen. Jag önskar av hela mitt hjärta att du får bra besked om provsvaren. Synd bara att det ska ta så lång tid. Öppenhet och att dela med sig både i glädje och sorg känns bra i bloggandet. Vi går alla igenom prövningar av olika slag och då ger vänner irl och bloggvänner stöd och uppmuntran. Håller tummarna och önskar dig en fin 4:e advent. Varma lyckokramar :-)

    SvaraRadera
  13. Bemötande och omhändertagande i vården, det som behövs för att göra en trygg. Lägg därtill till din livsnjutning... Livet är fullt av möjligheter :)

    Naturligvis bearbetar man i sin egen takt. De små ögonblicken kan betyda väl så mycket ja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Stor kram även om vi inte brukar kramas :-)

      Radera
  14. Mina tankar är hos dig och jag vet att positiva tankar kan hjälpa till med mycket. Hoppas nu på det bästa. Väldigt bra att du tog tag i det hela och gick till doktorn.
    Ett positivt bemötande är också så viktigt att få inom vården och även att känna sig trygg med de en möter.
    Stor kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket söstra!
      Stor kram!

      Radera
  15. Så bra att du undersökte dig och nu håller jag tummarna för att du ska få ett lugnande svar på provet. Skönt också att du blev väl mottagen inom vården. Trygghet är viktig när man känner sig sårbar. Tänker på dig och önskar dig allt gott. Stor varm julkram :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...