måndag 19 december 2016

Barns guldkorn om Gud


Kona (frun) till Gud heter Gudmor. Hun er moren till alle barnebarna hans; Moses, Jesus og Julenissen (Tomten)

Kineserna kommer nok ikke til den vanlige himmelen. Kanske kommer de till den syvende himmel?
Eller til Den Himmelske Fredsplass.

Gud heter egentlig Den allmennpraktiserende (allmänpraktiserande) hersker på himmelen og på jorden.

Gud er forholdsvis  grei, men han liker ikke at tyver kommer til himmelen uten grund.
(Gud är förhållandevis  lätt att ha med att göra, men han tycker inte om att tjuvar kommer till himlen utan orsak)

Fann dessa via en nätsida http://www.ettgottskratt.se/barn-ger-klockrena-svar-pa-religionsprovet/
som i sin tur hänvisar till denna källa http://www.rykogreis.com/barns_svar_pa_kristendomsprover.htm

16 kommentarer:

  1. Barns funderingar och kommentarer kan ibland vara helt underbara.
    Tack för dessa klurigheter.
    "Tjuvar kommer inte till himlen utan orsak". Den var annorlunda, men jag förstår hur barnet tänkte.
    Ha det fint och sköt om dig.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så med barn :-)
      Ha det gott
      Varm kram

      Radera
  2. Barns tankegångar är sköna :) inga konstigheter egentligen ;)
    Tack för ett gott skratt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) enkelt och utan krusiduller!

      Radera
  3. Haha! Barn är underbara. Rakt på sak utan krusiduller. Kram

    SvaraRadera
  4. Det fina är att barn ofta säger sanningen på ett väldigt enkelt sätt. Om man riktigt lyssnar så finns den där :)
    Jag tycker om tanken att jultomten är Guds barn. Det visste jag inte tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, de är enkla och underfundiga i sanning, som du säger om en lyssnar. Att tomten fått en plats på detta vis gillade jag med.

      Radera
  5. Av barn får man ofta kloka ord och de ser ofta saker på ett så självklart sätt som vi vuxna inte gör.
    Jag läste med ett stort leende på läpparna.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Underbara barnatankar. Jag är just nu fascinerad över vinterflickans (2,5 år) funderingar. Kommer på mig med att plocka fram en och annan tanke när de har åkt hem.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vinterflickan, så vackert smeknam! Underbart är att höra och sedan då de åkt tänka och minnas. Det är en härlig tid med de små liven.
    Kram


    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...