måndag 21 november 2016

Parterapeuten - Nytt par 6

Vår sista träff blir hemma hos Maria och Anton.
Min partner Ove är inte helt med på noterna; det visar sig att han i verkligheten är familjeterapeut!
Så vi får en bra diskussion om detta oproffsiga sätt att parterapeuta på och går i väg hem till de två som längtan fått sånt fäste i.
Ingen brasa denna gång, ingen musik heller. Men kaffe.
Ove tar ordet; och det får han :-)
- Hur har det gått med att prata med varann om längtan och det som skett emellan er?
Maria:
- Jag bestämde mig  för att att skriva ner mina tankar om det som skedde och försökt lista ut varför.
Anton:
- De veckorna Maria inte bodde här hemma gav mig mycket tid att tänka:
För mig blev det klart det där med att längta efter längtans upplevelse, att bli kär i kärleken och inte personen lika mycket. Jag mötte mig själv i dörren så att säga med de rädslor jag har kring att bli lämnad, så jag gick nog händelserna i förväg och garderade mig genom att ge mig i väg för att slippa bli lämnad.
- Maria, vill du dela med oss vad du skrev?
Maria nickar och läser följande:
Till Anton!
Jag har ingen bra förklaring till varför jag gick in i den relationen, men jag var så förfärligt sårad över ditt snedsprång, blev vansinnigt rädd - utan dig skulle ju allting vara slut. Kränkt, rädd och övergiven då jag just fått allt till skänks påverkade enormt.
Jag måste bara vidare, se till att bli trygg.
Det blev jag en kort stund- men den andra var ju inte du.
Texten är mycket längre - men Maria slutar där med orden:
Resten är mitt och Antons liv tillsammans!

Jag noterade då jag kom in fyra glas på köksbänken;
De glasen ställs nu fram och Maria sprätter korken på en flaska champagne som det skummar över i flaskan och i glasen ...i ögonvrån ser jag att Ove är tveksam ... det är klart som champagne att det inte är vanligt att skåla då ett antal sessioner parterapi  får ett lyckligt slut - men så kan det gott vara i allmänhetens tjänst!
Lycka till Maria och Anton!

Och tack för uppdraget!
Ove kommer fortsätta sin praktik, och tror ni inte han frågade om jag hade lust att medverka då och då?
Vad tror ni jag svarade?

Tack alla ni som läst och ni som kommenterat när jag vindlat mig ut i fantasin.  Det har ni säkert redan räknat ut - jo,  jag var inne på tanken att bli en terapeut en gång i tiden - precis som med präst om ni minns.
Livet är så kort så jag fyller det med något i varandets stund.
Drömmar och önskningar kan förverkligas på det sätt som står tillbuds ....



24 kommentarer:

  1. Drömmar och fantasier måste vi ha, annars blir livet för stelt och tråkigt. Ock, det har varit intressant att följd med dig i dina tankebanor, i tankens arbete.
    Fint det där som Maria skrev och sant, "men den andra var ju inte du". Så härligt.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om drömmar och fantasier är vi överens:-)Tack för följe hela vägen!
      Varm kram!

      Radera
  2. Drömmar, fantasier men med bottnar i verkligheten, så ser jag det. Och blir glad att Anton insåg att han var kär i kärleken i början, det blir lätt så. Skönt att de fann sina sanningar och den trygghet de behövde i varandra. Ett gott slut! Tack Tove! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst fanns det bottnar. Jag är också glad att de valde det goda!
      Tack själv <3

      Radera
  3. Gillas att drömma både på dag och natt
    nyttigt för hjärnan, därför att
    vi behöver fantasi
    och glädje däri.

    Fint utvecklat tema i parterapi!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sierskan är så sann
      så hon mitt hjärta vann
      Och se hon kallar det för utvecklat tema
      tack så mycket Gerd!
      Kram

      Radera
  4. Så skönt att de hittade tillbaka till varandra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det var då för väl!
      Tack för följe!
      Kram

      Radera
  5. Ett lyckligt slut! Det gillar jag. Du hade absolut passat som terapeut med dina okonventionella frågor och idéer. De får med all säkerhet paren att tänka lite annorlunda och vända på problemen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med blev glad över detta lyckliga slut!
      Tack så mycket!
      Kram

      Radera
  6. Inget är självklart och kärlek, längtan och rädsla kan ta sig sina omvägar innan de landar. Och ibland sker landningen med en störtdykning och ibland blir den mer varsam.
    Tycker du lyckades väldigt bra som parterapeut och att Ove som familjeterapeut blev en bra "sidekick". Genom att lyssna och höra andra blir ibland saker mer uppenbara och tydliga.
    Tack för dessa sessioner bästa Tove.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Tack själv för följe!Det tar tid att landa ibland och eventuella rädslor ställer till det. "Sidekicken" fungerade ju fint :-)
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. Att vara kär i kärleken är nog ganska så vanligt men kanske blir det inte alltid så bra. Då hämnar känslan i fokus och inte personen. Så tror jag i alla fall...

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Det tror jag med :-) Vet också ibland ....
    Kram

    SvaraRadera
  10. Det är härligt när lyckan tycks svämma över!
    Dröm & fantasi hör till livets bubbel och ibland måste man få korka upp. Det kan rent av hända att den smäller av på egen hand. :)
    Härlig novembertisdag och varm kram!
    Mia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för denna härliga kommentar - "ibland måste en bara korka upp -smäller av o på egen hand" :-)
      Varm kram!

      Radera
  11. Jag tittade i spåkulan och såg ett lyckligt slut! Tänk om det gick så bra i alla fall som söker hjälp! trevlig läsning i vilket fall som helst! Kram

    SvaraRadera
  12. Slutet gott, allting gott, skulle man kunna avsluta med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fick det bli den här gången :-)

      Radera
  13. Vad vore verkligheten utan fantasi?
    Härligt med lyckligt slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget :-)
      Lyckligt slut gör gott!

      Radera
  14. Har läst och läst alla inlägg jag missat! Ibland dragit lite på munnen..men är så glad över det lyckliga slutet.
    Din fantasi är helt underbar och om du blivit terapeut skulle säkert fantasin varit till hjälp.
    Det kan behövas fantasi för att förstå och leva sig in i hur andra människor tänker och har det!
    Tack för dina trevliga inlägg🙏
    Tusen kramar🕯

    SvaraRadera
  15. ÅÅ tusen tack för att du taget dig tid att läsa alla!
    Tusen kramar!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...