torsdag 17 november 2016

Parterapeuten - Nytt par 3

Maria tar upp stolen och sätter sig på den igen.
Anton tar genast ordet:
- Ja, jag föll för ännu en längtan.
- Är du kvar i den längtan än, frågar jag?
- Nej, det är Maria som är min längtan!
Maria säger ingenting.
-Kommer din längtan efter den andra gå över tror du, frågar jag?
- Jag vet inte, svarar hon, ser upp och möter mina ögon.
Jag fortsätter:
- Varför tror ni att er längtan tog nya vägar?
Kan längtan efter längtans mötet vara stark hos er, själva längtan?
Funderar på om jag ska lämna dem en stund som jag gjorde med mitt första par, men lägger det åt sidan.
Maria:
- Så har jag inte tänkt på det.
Anton:
- Men det har jag. Därför vet jag att min längtan är du och att den finns här! Han gör en gest mot Maria som drar sig undan.
Jag ger de i uppgift tills nästa möte att fundera över detta med längtan och vad det betyder för dem.
Maria reser sig häftigt upp och går ut ur rummet.

 Forts. följer

24 kommentarer:

  1. Nämen....jag vill ju veta NU. Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får tåla dig :-)Men 4:an är producerad nu!
      Kram

      Radera
  2. Du kan verkligen konsten att hålla spänningen vid liv. Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken header! Underbar!
    Till ämnet! :)
    Funderar en del runt detta med längtans längtan.
    Det är ju rätt vanligt att vara kär i kärleken,
    som man lätt förväxlar med att vara kär i en person.
    Väntar på fortsättningen! Spännande det här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min påfågelfjäder - det vill säga en del av den blev fin, solen sken in och ja då måste en ju knäppa till; ibland blir det bättre än en tänkt sig :-)
      Kär-nan har du fångat - kär i kärleken!

      Radera
  4. Längtans längtan. Jo. Tål att ge några tankars tankar.
    Spännande, det här.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det med längtans längtan :-)
      Kram

      Radera
  5. (Måste bara säga: ljuvligt foto ovan ... med alla skuggor bakom. :) )

    "Av längtan till dig", är det ett genomgående tema tro? När jag lyssnar och musiken tar slut följer "jag ger dig min morgon, jag ger dig min dag" med Fred Åkerström och sedan fler fina låtar. Man liksom "fastnar" i känslor som greppar hårt.
    "Längtan efter längtans mötet" - hur hittar man ett sådant uttryck? Jag måste läsa det igen för att riktigt kunna ta in och plötsligt innehåller det så mycket. Men man gör väl tolkningar gissar jag, efter egna erfarenheter och/eller hur man fungerar som människa.
    Det är spännande att läsa om dina möten som parterapeut, men också lite obehagligt. Fast jag tror att dina texter kan vara ett bra forum att reflektera över hur livet ibland ter sig. Nu vill jag gärna veta hur Maria och Anton tar hand om det här.
    Tack Tove!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din kommentar uppskattas!Vi upplever tolkar och gissar - och lägger in det i uttryck och begrepp.
      Lite obehag känner jag också då jag skriver - att jag skriver om det på det sättet jag gör - men så tar det med medmänsklighet det största utrymmet och friheten att skriva om sånt som en tänker ...
      Kram!

      Radera
  6. Härligt Tove. Ser fram i mot fortsättningen.

    Kram på dig.

    SvaraRadera
  7. Längtans längtan tål att fundera över... Bra att fortsättning följer!

    Kram och god natt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tål att fundera - ja visst tål den!
      Kram

      Radera
  8. Längtan är inte alltid given. DEn kan finnas och ändå inte vara helt närvarande. Man kan längta från och man kan längta till.
    Och vad innebär längtan?
    Tove, jag är så nyfiken...
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtan är inte alltid given, den smyger om kring och gör sig påmind .. Och vad innebär längtan?
      Stor kram!

      Radera
  9. Längtar efter fortsättningen :)
    Tack Tove ... hittade min bild på din sida :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den förtjänar det din fotoutmaning :-)
      Stor kram!

      Radera
  10. När kommer fyran? Du sviker väl inte paret? De behöver verkligen dina vingars beskydd.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är leverad Bosse och det bli fyra vingars beskydd hedanefter.
      Kram och tack för att du har tid att komma så ofta nu om dagarna!!

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...