söndag 9 oktober 2016

Parterapeuten forts 2

Lite nervös är jag och det blir liksom inte bättre då plinget på dörren gör gällande att nu är det dags att möta i allmänhetens tjänst. Blev så torr i munnen - inte var det så då jag stod i predikstolen ... men att stå upphöjd över alla är enkelt jämförd med att på golvnivå få ögonkontakt med ett så stort ansvar.
Uppgiften jag fått var att söka hjälpa de två - Mia och Kasper som egentligen älskade varann över allt på jorden - men inte längre delade annat än - nästan ingenting.

Omöjligheterna går ofta omlott med möjligheterna. Ett har jag klart för mig: Inte en massa positivsnack, ej heller att det där med att våga vårda relationen.

Noterar Kasper och Mias blickbyte - i samförstånd? - då jag bjuder dem att sätta sig på var sin lilla trappstege om skärbrädan.
Själv hamnar jag med ryggen mot skafferidörren mitt framför skärbrädan. Men jag kan välja att ta ett steg åt sidan och lite bakåt, då står jag nästen i hallen för en stund, men ändå behålla kontakten.
(Jag bor trångt)
- Så ni älskar varann?
- K: Ja det gör vi väl. Tveksamt tonläge tolkar jag.
- M: Ja! Utan tvivel inte tveksamt tolkar jag.
Kvinnor från Venus och Män från Mars far genom mitt huvud ... måste ut i hallen och samla mig lite.
När tystnaden enligt min bedömning är tillräcklig för de två vid skärbrädan så frågar jag Kasper:
- Kan du berätta vad du tror att Mia tänker eller känner här och nu?
Blängblick åt mig.
Kasper lyser upp.
- Hon tänker nog som jag att det är en konstig plats att sitta på ..
Mia brister ut i skratt ....
Forts. följer

Här  kan du läsa min första söndagspredikan i Allmänhetens tjänst
Här del 2

16 kommentarer:

  1. Du har mig fortfarande fast i ett hårt grepp. Jag väntar på fortsättningen. Kram

    SvaraRadera
  2. Omöjligheterna går omlott med möjligheterna. Ett så härligt uttryck. Jag väntar jag också...det här är spännande

    SvaraRadera
  3. Väldigt spännande med så korta avsnitt. Och så dina himla härliga uttryck. Omkring en skärbräda. Skärseld?
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passande form faktiskt... skärseld... funderar kring den :-)
      Kram

      Radera
  4. Jag läser med spänning och väntar på nästa avsnitt. Låter lite som något mycket dramatiskt kommer att hända...
    Kram vännen❣

    SvaraRadera
  5. KajsaStina Åkerström har den "renaste" röst jag vet och "Av längtan till dig" berör mig lika mycket var gång jag jag hör den. Tack för fin läsning, du gav mig att tänka på sådant som jag tar med mig in i veckan. Och en stunds eftertanke kan vara värt mycket.
    Hoppas du får en fin vecka.
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kajsa Stina är en favorit hos mig och Av längtan till dig är så talande skön!
      Din kommentar tog en plats i mig - du får se längre fram Mia!
      En fin vecka till dig också.
      Kram

      Radera
  6. Oj oj oj...nästan som att vara en fluga i nån annas hem... Hur ska det gå??? tur att knivarna är i lådan! Hänger på låset till nästa avsnitt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som en fluga på väggen! Häng på :-)

      Radera
  7. Ser att du har en ny "header"! Så fin! Och den ger mig tankar till att låta fantasin skena iväg.
    Humor är viktigt, skratt är befriande - men vad kommer att hända.
    Du är ute i hallen och samlar dig. Vad ska hända?
    Stor kram och jag är förstås fångad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott du följer med i detta! Låt fantasin flöda och skena :-)
      Stor kram!

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...