tisdag 11 oktober 2016

Parterapeuten forts 4

När jag kommer in till de två kring skärbrädan ser jag genast att något har hänt ...
Med ryggen mot skafferidörren och en tanke åt knivarna jag gömde undan.
Kasper räcker mig sitt ifyllda papper som var tomt vid utlämnandet och ber mig läsa högt:
Mia!
Egentligen är ingen som du och det du är för mig kan aldrig bli borta.
Vi har försökt så länge att hålla fast vid oss.
Jag vill gå min egen väg nu.
Mia räcker mig sitt papper och jag läser högt:
Jag släpper dig nu fri nu Kasper, mitt allt på jorden.

De reser sig de två, skjuter in skärbrädan och ställer trappstegen åt sidan.
Jag öppnar ytterdörren och de går ut de två.
Nästa paret ut är inbokade; Maria och Anton. Men de är så passande på resa just nu och ett tag framåt.

15 kommentarer:

  1. Sorgligt men ändå inte. Ibland är kärleken tillräckligt stor för att ge varandra frihet.
    Så, nu väntar jag på att Maria och Anton ska komma hem efter sin resa.
    Ha en fin tisdag bästa parterapeuten!

    SvaraRadera
  2. Det blir bra slut ibland att dela på sig - och mycket att ta med sig till sitt eget liv och kanske nästa gång det kommer in någon annan i det livet:-)
    God tisdag åt dig!

    SvaraRadera
  3. Att släppa taget om något man håller så innerligt nära ... oh, det gör så ont i mig att bara läsa. Men samtidigt kan jag känna befrielsen i det stora att lyckas med något som kanske är ett måste. "Det du är för mig kan aldrig bli borta" - det är fint. Å´ så symboliskt på något vis att skjuta in skärbrädan, ställa trappstegen åt sidan och ta klivet ut mot något nytt som öppnas. Tänk att det kanske var just dig och ditt kök de behövde.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint att du såg symboliken i det att skjuta in skärbrädan och ställa trappstegen åt sidan- precis så tänkte jag då jag skrev det :-)Tack!
      Att släppa fri är svårt, men stort och nödvändigt.
      Kram!

      Radera
  4. Ett lite oväntat och sorgesamt slut....men kanske inte ändå för de två inblandade. Det verkar som om de redan tänkt de här tankarna många gånger, men nu äntligen vågat ta steget. De behövde nog bara en puff i rätt riktning. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det nog!Nästa paret får jag nog jobba lite mer ...
      Kram!

      Radera
  5. Vad spännande detta var, och så himla bra du skriver. Vilken historia. Du kan du.

    Ha det jättegott och kram.

    SvaraRadera
  6. Nu har jag läst ifatt ... och åh vad jag gillar ditt sätt att skriva! Så bra att de kom till ett beslut ... sorgligt, men samstämt. Ta bort hindren och gå vidare. Tack Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tove! Oslo calling! Mellanlandning på Gardemoen. Passade förstås på att läsa slutet. Starkt att slppa varandra och gå vidare, men livet blir ibland så. Kärleken och känslorna finns kvar men ibland räcker det inte.
      Du skriver så målande och "nära" så jag kände mig nästan som om jag själv satt där själv.
      Stor kram!

      Radera
    2. Men ååå är du där ... jag mellanlandade också där på min hemresa i sommar.
      Ja, ett släpp av kärlek finns ju också ....
      Du får bli observatör med mitt nästa par du :-)
      Välkommen till Sverige igen!
      Stor kram! Hälsa B och ge honom en kram också!

      Radera
    3. Till ANKI!
      Du, så glad jag är att du läser mig, Tack för uppskattningen!
      Stor kram :-)

      Radera
  7. Kära Tove!
    Nu har jag läst alla dina inlägg om "Parterapeuten", och du imponerar som vanligt :D
    Det känns som att du bakat in en hel del symbolik att fundera över :)
    Och du håller stilen, så att det som vanligt blir spännande att läsa. Man håller sig "vaken" ... om du förstår hur jag menar. Dessa 4 inlägg var så spännande att jag undrar om allt verkligen var sant ... hahaha
    Men det är inte svårt att tro att du hyser så mycket erfarenhet och visdom för att bli tillfrågad om att göra en insats som predikant eller terapeut ...

    Tack för ditt inlägg hos mig. Insåg hur jag saknat dig, och hur dålig jag själv varit med bloggandet under lång tid ...
    Blev så glad över ditt uttryck "nu fylls jag på av det Lolloiska" ... och känner hur rätt det blir (om än lite svårt utttalat) att skriva på samma sätt till dig; "Nu fylls jag av det Toveiska" ... ;)

    Kraaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Lollo! Tid att själv blogga och läsa bloggar har liksom sin egen bana tänker jag och så kommer påfyllningen :-) Jag bakar nog in mycket i mina historier medvetet och omedvetet, det gör så gott att skriva när drivet är tankar och fantasi.
      Kram!

      Radera
  8. Är det månne skiljsmässoterapeutens bana du slagit dig in på? :-
    ) Sådaa behövs säkert i vår tid.

    Terapeut kanske vore något för dig framöver... Du verkar ha förmåga att veta när du ska släppa utan alltför mycket möda nedlagd.

    Väntar in nästa par och ska studera hur du arbetar vidare... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se när nästa par dyker upp :-)
      Kul du hänger med för en studie :-)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...