söndag 23 oktober 2016

Löften - veckans rubrik v. 42

Karin på pettas har denna veckan i oktober gett oss rubriken Löften!
Övriga rubrikare hittar du t.h i menyn. Läs gärna. Nästa vecka: I väntans tider

"Himmel och jord må brinna, höjder och berg försvinna, men den som tror skall finna, löftena de står kvar..."
Hon var en väl sjungande undersköterska och just denna psalmen Löftena kunne ej svika är skriven av Petrus Lewi Pethrus, f. Johansson i mars 1884 i Vargön. Han dog i september 1974 i Stockholm. Tillhörande Pingströrelsen och initiativtagare  till partiet Kristen Demokratisk Samling.

Alltså är några löften knutna  till tro och politik. Politiska löften är som bekant inte av de mest
lov(-)ande. För att få till ett löfte måste en ju lova något. Löften ges i äktenskaplig syfte i kyrkan. Själv är jag ett levande exempel på att det löftet bröts!
Nyårslöften är knuta till förhoppning och förväntan och uppstår troligen ur förtvivlan.
I personlig mening ligger det tillit till i löften.

Wikipedia säger;
"Ett löfte är en utfästelse och kan ha flera former"
 Det märks ...
"Ur ett psykologisk perspektiv är ett löfte ett psykologisk kontrakt som indikerar en transaktion mellan två människor kommer att ske, i vilken  den första personen undertar sig att utföra någon form av tjänst eller ge en gåva  till den andra personen, som anses värdefullt för denna"

Ni ser själva: Undra på att hålla löften är krångliga till sin natur?
Undertar finns inte ens i rättstavningskontrollen.

Mer Wikipedia:
"Ett löfte kan också vara en ed eller utfästelse av annat slag, såsom en garanti, det kan då ha ett juridisk bindande. Ibland finns det särskilda formkrav för att löftet ska ha rättsverkan, i Sverige måste till exempel ett löfte om framtida gåva göras i skriftlig form, eller offentligt"

Begreppet tomma löften dyker upp i mitt huvud - de politiska torde ligga högt  på den listan  ... ?

I värmländska  klokboken Gôrmôe klokt hittar jag:
"Hôll gârne mer än du lôver"
Klockrent, men inte helt sant enligt myten som säger att värmlänningera de lôver å lôver ...

Sinnrika Laila Wikström från Sunderbyn har gjort denna akvarellen
Britt Söderholm står för texten




Ett hållbart löfte

26 kommentarer:

  1. Det finns många olika slags löften och många variationer på hur de hålls. De löften som är enklast att hålla är kanske de man ger sig själv. De kan man ändra på i det oändliga från ursprungsmeningen till att de så småningom passar det man egentligen vill. Fast då är det inget riktigt löfte. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de egna löften kan ändras efter livets gång, så sant!
      Kram

      Radera
  2. Löften kan som sagt ges och hållas lite hur som helst ... säkrast att inte ge några :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Tove! Jag vet inte varför du inte kommer in på "Mina 365..." Jag har testat både med min och med Lasses dator och kommer in utan problem. om du vill så är adressen http://ankisegna365foton2016.blogspot.se/
      Jag har istället problem att skicka hälsning i din besöksbok hos Klara Ovidia ...
      Ha det got!
      Kram

      Radera
    2. God förmiddag! Då ska jag gå den vägen för jag vill se din foton :-)Det har nu på morgonen varit tjall på min sida, jag kom inte in men kommer just därifrån och då funkade det - prova igen du :-)
      Kram

      Radera
  3. Just den "Löftena kunna ej svika, nej de stå evigt kvar", där minns jag min pappa. det var hans bästa psalm.
    Det där med att skriva löften med blyerts, hihi, den var bra, haha!
    Skyltsöndagskram och du hade ju skyltar du med! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just det det blev lite skyltat här med :-)
      Kram

      Radera

  4. Som första skylten säger är kanske oftast hur det i verkligen är.

    Kram ❤

    SvaraRadera
  5. Jag brukar hänvisa till Orsa kompani!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägger det till det i mitt löftesliv :-)

      Radera
  6. Jag visste det! Det som idag är högsta managementvisdom kommer egentligen från Värmland. För visst kan man översätta "Underpromise – overdeliver" med "Hôll gârne mer än du lôver"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Big smile - har läst hos dig nu så jag instämmer dubbelt!

      Radera
  7. Ser detta med löften som de bilder du visar.
    Och löften känns ibland som om de är till för att brytas...
    Och vad gäller politiska löften så gäller de mest före ett val. Sedan är de inga löften längre.
    Intressant att läsa dina tankar och jag stämmer in.
    Stor löfteskram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns så ibland ja ...och vallöften ja det är ingen reson i dem - och vi väljer ...
      Stor löfteskram!

      Radera
  8. Gillar en "klok kvinna skriver sina löften med blyerts"..man kan ju ändra sig!
    Ofta försöker jag dock hålla löften man inte till varje pris...så klart.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan en ändra sig - så blyertsen är bra :-)
      Kram

      Radera
  9. Att skriva löften med blyerts är en talande symbolik. Själv brukar jag försöka stå för vad jag har sagt men man är ju inte mer än människa... Politikernas fagra löften i valtider gör mig dock besviken. Då lovas många gånger både det ena och det andra men med facit i hand blev det inte så mycket av det...

    Kram

    SvaraRadera
  10. Nej, en är inte mer än människa så sant. Blyertsen är inte så dum :-)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jadu, bara den kloka kvinnan nu har ett suddgummi också.

    Lewi Pethrus och min förra mans pappa var båda födda i Vargön. De var barndoms- och ungdomskamrater. Jag tycker om den psalmen och gnolar den gärna.

    Löften verkar många gånger nu vara något som inte hålls, i alla fall inom politiken, jag har slutat att tro på dom. För mig är det viktigt att hålla det jag lovat, försöker i alla fall.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  12. Ja, det må vi tro att hon har sudd också :-)
    Visst vill vi hålla det vi lovar. Så trevligt att din pappa var vän med LW. Undersköterskan som sjöng fick ofta de äldre i boendet att stämma i.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Mycket om "löften" du fick till ,-)))
    Riktigt bra.
    Skriva i blyerts det ska jag lägga på minnet ,-)))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  14. Håll gärna mer än du lovar... Det gillar jag.. :-) Löften i blyerts... hmm... ska man lita på dem... :-)

    SvaraRadera
  15. Bra visdom det där - blyertslöften är inte tillförlitliga mer än för givaren ..

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...