måndag 24 oktober 2016

I väntans tider - Veckans rubrik v 43

Inget är som väntans tider. För mig pågår det numera hela dagen alla dagar. Det är som ett slags race fast det går sakta men fort. Det har blivit annorlunda sedan jag gick in i den sjukliga sfären och blev pensionista.
Det är liksom så gott å gå där å vänta på det som kan ske. Ibland sker inget heller, utan jag får fint vänta på nytt och det går så bra så. När det gått om det jag väntade på som inte kom så kom det något annat som jag inte väntade på.
Men två vänt skiljer sig från den vanliga väntan - det är vid läggdags så där ett par timmar före ungefär ... jag känner mig så uppfylld av att jag ska få gå och lägga mig! Känslan då jag är färdig-ren och med nyborstade tänder kan få krypa under täcket, då är jag så gott som salig och så smyger den nästa vänten sakta fram ....  om några långa sköna timmar för jag stiga upp igen och ta fatt på en ny dag - I väntans tider! Kolla om benen bär, om jag ser något, få igång kroppen och stapla till köket.

Vissa dagar händer det ju mer, både planerad och oplanerad - då blir  fullt i "väntrummet". Jag skuttar och flänger, så sprittande roligt!
Då lever jag ett annat liv fast jag lever i det vanliga ändå. En ovanlig vanlighet!
Jag tycker varje dag är i väntans tider - jag väntar in i lugn o ro i det lilla vardagliga under som sker - en slags för-väntan.
Det är nog lyckan i nuet jag känner -
en förväntan i själva väntan  på vänt
- alltid dörren på glänt

När som helst kan väntans tid ändras till något annat och dörren smäller igen.


Tack  Karin på pettad för dina härliga inspirerande rubriker denna månaden! Ett nöje!
Övriga som skriver rubriker hittar du th i menyn.
Vilka rubriker som nästa månad ger vet jag inte än!
Uppdatering 29/10:
Novembers rubriker är nu satta av livsrummet.blogspot.se ses th  i menyn!

25 kommentarer:

  1. Ja inget är som "väntans tider" å väntar det kanske vi gör när vi inget har för oss. För har vi fullt upp tänker vi nog inte på vänta.
    Kramiz!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntans tider :-)
      Kram kul å se dig här!

      Radera
  2. Du är då för härlig Tove! Nu sitter jag här med ett stort leende på mina läppar ... igen!
    Härlig bild som skapat sig själv ... ser en man, eller kanske en kvinna. Hur som helst, så ser personen kissnödig ut med benen i kors :)

    Tack Tove för dina kommentarer på mina "365-bilder..." och tack för länken!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men visst är personen kissnödig .. även jag ser en man och en kvinna :-)
      Så roligt å ha länken och klicka in dina bilder!
      Kram

      Radera
  3. Tänk att något så "det bara blev" kan bli till något så eget.
    Att mitt i nuet glädjas åt att ta det som det kommer - något fint över det tycker jag.
    En härlig dag önskar jag dig!
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett skönt sätt att leva på :-)
      Varm kram till dig på soltrappan också!

      Radera
  4. Så härligt du skriver om "väntans tider"! Hoppfullt och så din öppenhet för vad en ny dag kan bära med sig :D En text att bli glad av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag bjuder gärna på glädjen :-)

      Radera
  5. Härlig bild. Visst kan jag se en som står och kniper med benen, men det mina ögon fastnade på var de två enögda katterna till höger. Så härligt att känna lyckan i nuet. Allt blir så mycket enklare när man tar på sig de positiva glasögonen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt Gunnel .. nu ser jag också det. Kul!
      Jag har en skön tillvaro som du förstår :-)
      Kram

      Radera
  6. Ljuvliga ord om väntan och att leva i nuet. Som vanligt fångar du sanningar och öppnar för insikter med dina ord.
    Gillar också din färgfyllda händelse.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla Maria!
      Det är bra gott att ha det så :-)
      Varm kram

      Radera
  7. Ännu ett jättehärligt inlägg av dig!

    Tänk att skriva om väntan på det sättet... Att vänta på att få lägga sig... ibland härligt. För mig blir ofta den väntan till väldigt sent när jag är på hemmaplan... nattuggla är jag nog. Väntan på att få stiga upp, det känner jag sällan, drar gärna täcket om mig litet extra då. Nästa gång det känns motigt att kliva upp ska jag försöka tänka på dina ord om väntan... :-)

    PS! Din bild blev riktigt lyckad, alltså den du skapade av dripdropet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia!
      Nattugglefasoner ger naturligtvis sovalängeffekten :-) Dripdropp ska jag lägga på minnet ... pröva väntan får du se :-))

      Radera
  8. Tyckte extra om ditt uttryck "en ovanlig vanlighet".
    Och i väntan ligger så mycket positivt om att längta och hoppas.
    Är så förtjust i din tolkning av väntan.
    I din nya vackra header ser jag någon, en kvinna, som ser ut att gå runt och tycks vänta på något. Och något finns där till höger om henne men ännu inte helt synlig.
    Stor väntanskram från mig.

    SvaraRadera
  9. Det ovanliga vanliga jaa, så blev det :-)
    Mitt liv är ju som sagt skönt!
    Kul tolkning av headern, tack så mycket Ditte!
    Stor kram

    SvaraRadera
  10. Oj så fint du beskriver väntan. Jag ska tänka på det nästa gång jag blir otålig! Kramar

    SvaraRadera
  11. Så fint du skriver. Javisst, är det härligt att kunna leva i nuet. Jag vill gärna ätt du lägger till mig, Pensionären på ön, i din lista över dem som skriver under Veckans rubriker. Jag är med på tåget, även om jag inte varit så flitig och skrivit varje vecka. Hoppas du får en riktig skön helg! Hälsningar Birgitta

    SvaraRadera
  12. Tack Birgitta! Självklart lägger jag till dig på vår lista - och kommer på besök till dig också.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  13. Sådär är det ju med friheten när man lämnat det mer organiserade arbetslivet. Å ena sidan full frihet och allt kan hända och å andra sidan dagar då ingenting alls händer, och i båda fallen väntar man med spänning på hur det ska bli. Den högre makt som styr mitt liv (Ändringskommitten) har full sjå att hålla jämna steg med mig. Jag tror det är nyttigt för oss båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ditt svar längre ner Karin :-)

      Radera
  14. Kjippankokko- Påminner om finska? Är det ett ord med en betydelse eller påhittat. Skojig dikt, du får alltid till det så finurligt med orden.

    Kram och fin söndag
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan påminna om finska ja, tror jag har det från Norge - men mest troligt att jag hittat på det :-) eller blandat i hop eller ... :-)
      Fin söndag till dig med kram.

      Radera
  15. Den högre makten, alltså Ändringskommitten ja, så där är det ju naturligvis - och nyttigt. En fin instans att ha sådär :-)bra för båda!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...