torsdag 20 oktober 2016

Gå på affär'n

Att gå på affär'n är som att gå på teater där statister besitter alla roller och improvisation betecknar spelsättet.
Enda listan som finns är handlarlistan. 
På papper eller i mobilen. Eller hemma. De som har den hemma är på hugget: De står och räknar på fingrarna, talar högt med sig själv. Tankeverksamheten  syns utanpå. De har inte tid att hälsa på bekanta för de ser inget annat än den osynliga listan.
Så har vi de hungriga. De rusar runt, plockar allsköns gott i korgen, suckar och går ett varv till. Det som finns på listan och mycket annat kommer de hem med.
Om  listan är hemma och de är hungriga, Ja, det är ju ett kristillfälle. Jagar de därtill extrapriser ja, då har teatern blivit en cirkus.
Vidare finns ju de som till varje pris ska prata med alla och blockerar passager överallt. De har ofta de största vagnarna dessutom.
Det roligaste är egentligen de som - läs män - som ringer hem hela tiden för att komplettera och eller fråga vad som egentligen står på listan och var i affären det finns.
Höll på att glömma kategorin jämföra extra priser - för se det är  väldigt lurigt, annonserna anger, men på ett annat ställe i affären finns halva extrapriset nedsatt.

Ja, jag ska handla idag :-)

22 kommentarer:

  1. Hahaha! Du har fångat handlandet på pricken! Just så ser det ut i affären. jag tror jag för det mesta tillhör den gruppen som glömmer lappen hemma. Hör säkert till min förvirrade personlighet. Tack för ett gott skratt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) nog ligger lappen hemma- så även igår...:-)

      Radera
  2. Man känner igen sig, haha!
    Kram från Ingrid som alltid har lapp med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där att du har lappen med dig :-)
      kram

      Radera
  3. Ler igenkännande! Sånt har jag märkt av. En sak som du inte skrev, de är de som står och väntar på tur i manuella charken. De kan barrikadera den med att ställa sin stora shoppingvagn på tvären, haha.

    Kram, jag har lapp med mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så blev det igår då jag handlade i chark-kön!!
      kram

      Radera
  4. Känner igen min man som alltid glömmer listan hemma och ringer och frågar!
    Jag tillhör nog den effektive som vill att det skall gå snabbt och smärtfritt
    och därmed oftast har listan med mig.
    Bra beskrivet hur det kan vara att handla!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) kan tänka att du är effektiv när det gäller!
      Kram

      Radera

  5. Så galet igenkänmandel...

    Kram ❤

    SvaraRadera
  6. Du gör handlandet till en skön konst. Då vi har närmaste butik ett par hundra meter hemifrån brukar jag sällan ha någon lista utan handlar det som behövs just för dagen. Lägger varorna i korg och köper inte mer än vad som får plats i ryggsäcken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En dag i taget är ju en fin levnadsregel :-) Smart det där med ryggsäcksmåttet!
      Handlande kram!

      Radera
  7. Så igenkännande! Jag fnissar!
    Jag har listan med mig och går efter den. Ibland finns listan i huvudet och jag är ganska målmedveten vid handlandet. Är helst i butiken innan alla andra stormar in efter jobbet.(Handlar inte heler varje dag...)
    En skön beskrivning!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte det, du är ju en fokusmänniska du min vän :-)
      Jag försöker också undvika då det är mest folk i farten.
      Kram till fullt pris!

      Radera
  8. Jag får bara köpa tre saker, mjölk, smör och bröd. Sedan blir det inte bra ;) Jag tillhör de som rusar igenom och plockar i bra saker... att handla är nödvändigt ont typ. Jag och matvarubutiker är inte kompatibla... Jag har ett så roligt urklipp någonstans om det är med lilla Fridolf eller Oscar minns jag inte nu, där kommer han fram till disken och löser upp sin lista då expediten säger: Precis likadant som kunden före!!! Ja jag hittade listan utanför, tappade min. En rolig bild jag ofta påminns om då jag faktisgt har en lista :) En butik anser jag gör det förvirrat bara man stiger in, mjölken och smöret är längst in av en anledning, du ska förvirra dig genom hyllorna och köpa mer än vad du behöver... Precis som du nämner i rubriken: Teater.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Big smile Åke för denna kommentaren!Bra saker ... och tack för historien; gott skratt!

      Radera
  9. Så sinnrikt Tove, att se teatern i vardagen! För så där är det ju när vi marionetter ska handla mat.
    Kanske en temarubrik som beskriver handlandet och människorna i butiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det slog mig under tiden jag skrev ... en rubrik javisst :-) då har jag det inlägget klart.
      Kram

      Radera
  10. Hög igenkänningsfaktor i handlandets tecken! Sitter här med ett stort leende ... tack Tove!

    SvaraRadera
  11. Hur har du din handlarlista, måntro? Jag kör med pappersvarianten när det inte blir spontanhandling eller glömt-listan-hemma-handling.

    SvaraRadera
  12. Pappers :-) Skrev en gång i telefonen men glömde spara den ... och papperslappen ligger ofta hemma :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...