onsdag 28 september 2016

Veckans rubrik: Mitt förhållande till plast och syntet (v. 38)

Lite sent kommer mitt inlägg om förra veckans rubrik.
Hur förhåller jag mig till plast och syntet?
Det är inget överdrift att jag tänkte till en gång till.
Kom fram till att plast liksom nästan allt annat både är för mycket och livsfarligt; men också praktiska och smidiga och livsnödvändiga.
Tog mig en titt i hushållet om hur mycket plast jag har ...
Listan blev överraskande kort - eller lång hur en nu ser det.
Syntet ja - jag målar i akrylfärger. Ull och bomull är mina favorit material - men se i handarbetskorgen ligger akrylgarner.
Under rundan att se vad som finns blir jag varse att jag egentligen borde göra en studie om alla material och deras historia - men det bli inte idag.

Ett farmorminne dök upp: Hon sitter med en lampskärm och en plastremsa i ljust gult som hon köpt på rulle tror jag. Lampskärmen blev fin den. Men jag minns att plasten mjuknade om vi hade för stark glödlampa vilket vi hade med tanke på plasten -  så det tog fort slut  på den plast-eran.
Ett tag florerade plast i relationer - plastpappa osv ...
Själv föredrar jag bonusbenämningen.

Tack olgakatt.blogspot.se för dina tema som blev rubrikerna :-)
pettasblogg.blogspot.se ger oss följande rubriker under oktoberveckorna:

v 39 Ju fler kockar ...
v 40 Katten på bordet
v 41 Idyll
v 42 Löften
v 43 I väntans tider

16 kommentarer:

  1. Bra idé att göra en inventering av de material som finns i hemmet. Man kanske har en hel del som absolut inte borde vara där, och som man kunde bytt ut mot något annat. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju ja att jag borde rensa ...
      kram

      Radera
  2. Alla minns väl nylonskjortorna! De kom, sågs och vann - och försvann! Pappa hade en hel hoper skjortor när vi åkte till Ryssland/Sovjet och han sålde dem i ett huj, så eftertraktade var de. Plast förenklar livet, sjukvården till exempel men kan nog bytas ut många gånger hemma.
    Kram Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. O ja, nylonskjortarna ... min pappa vägrade dessa skjortor. Själv hade jag en morgonrock i nylon, en mintgrön obehaglig sak, men vacker tyckte jag då!
      Kram

      Radera
  3. Visst är det bra att kolla upp vad vi har för olika plastsaker i hushållet. Plast är ju både bra och dåligt ... och i t.ex. sjukvården har den ju blivit en nödvändighet...
    Spännande tema.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plast är både och så är det.
      Kram

      Radera
  4. Jodå, en del plast har jag...Och kanske är det dags för en inventering.
    Men å andra sidan vad är alternativet. DEt esta idag verkar vara skadligt. Vet i alla fall att jag i kläder undviker synter.
    Temat är intressant och jag hänger helt lart med i dina tankar.
    Stor kram! Äkta och inte av plast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt du hänger med; det är inte helt lätt i dag att veta.
      Stor äkta kram!

      Radera
  5. Vi som är tillräckligt gamla har ju upplevt utvecklingen av plastmaterialen från de som sprack ,smälte som din farmors lampskärm eller krackelerade efter en tid.
    För en tid sen kastade vi bort ett antal plastaskar från källarförrådet som var alldeles klibbiga och sneda. De var ett arv efter svärmor och säkert 50 år gamla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plasten har en ålder och högre blir den. Kom på i efterhand här att min damsugare är av återvunnen plast ,inte så illa det...

      Radera
  6. Min favoritdocka var i plast slår det mig när jag läser ditt inlägg och gör som du, "backar" i tiden... Tyckte verkligen om henne, Kristina Magdalena döpte jag henne till. Långa vackra namn, annat dög inte. Äkta plast hel och hållen och ett kisshål i ena skinkan hade hon... Jättekonstigt egentligen, men jag älskade henne precis som hon var. För att inte tala om alla rullar med plastband som man kunde ha till allt möjligt! Nu blir ju det här en lovsång till plasten märker jag och jag som inte ens har hunnit börja skriva på detta tema ännu :-) kram och ha en fin och solig helg Tove

    SvaraRadera
  7. Långa vackra namn så härligt. Nog finns en lovsång till det plastiga ty känslor frågar inte alltid efter material :-)
    Då har jag i nyfiken vänta ditt inlägg om det samma ..
    Skön helg med kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Jag i min tur kan bli lite provocerad över all rädsla över plast nu helt plötsligt...

    SvaraRadera
  9. Vi har plast överallt omkring oss. Bara i olika kvalitet. Till exempel tangentbordet till datorn har en hel del plast i sig. Utan plast tror jag inte att man kan leva längre. Plasten är inte enbart av ondo, utan också av mycket godo. Problemet är kanske störst när man inte tillvaratar den på ett klokt sätt utan den blir liggande i naturen. Plast som slängs i havet/naturen är allt annat än bra så egentligen ligger problemet mellan öronen på oss tvåbenta varelser. Vi ska lära oss hur man hanterar saker och ting till the bitter end. Tror jag. Och förstås, mindre vi använder oss av plast mindre tillverkas det men utan plast kan vi inte leva längre. Sådan är utvecklingen och jag tänker mycket på sjukvården och reservdelar. Snart sätter jag mig i vår plastbil med gummihjul och far till stan på ett möte där vi använder plastpennor att anteckna med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lever i plastens rike - också. Som du säger må vi lära oss vettigt bruk och hur vi tar vara på skräpet! Din plastbil till stan och antecknar med plastpennor är sannolik! Förresten är det mycket plast i pennorna redan :-)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...