torsdag 15 september 2016

Ekologisk - Veckans rubrik/tidigare lördagstema

Nu byter vi namn på Lördagstema till Veckans rubrik. Det innebär att det blir "lördag hela veckan" :-) Vi levererar alltså den dag i veckan som passar var och en av oss. Allt annat är som vanligt: En dirigent varje månad som setter rubriker och nästa månad en annan.
Besök gärna de andra - det blir tema med variationer, det lovar jag.  Vill du gå med?
I  veckans rubrik skriver
Karin på Åland
Englundskan 
Karin i Stockholm
Anna
Ulla
matfreaket
olgakatt
ankistankar.blogspot.se
om någon inte finns med på min lista så säg till.

Olgakatt har gett oss rubriken denna veckan; 
Ekologiskt

E  som i ekonomi i jorden, kanske också evidens
K  som i  klimat
O som i odlat
L som i  läckert
O som i oviss
G som i grönt
I som i inriktning
S som i sunt
K som i kraftfull 
T som i tänkbart 

Det har surrat en del tankar i mitt huvud kring ekologi och ekologiskt och jag tog hjälp av min vän Wiki-Pedia för att utreda: Ekologi utan -skt är en vetenskap som behandlar samspelet mellan levande organismer och den miljö de lever i. 
Vetenskapen bör hållas isär från begreppet ekologisk - ! 
Ekologiskt handlar om odling i ren jord - hur vet vi att den är ren? Fri från konstgödsel.
Vi pratar om maten vi äter. Köper jag ekologisk? Ja, det gör jag ibland. Ibland blir jag besviken för jag hittar inte smaken eller tycker den är annorlunda. Alltså har jag vant mig vid smaken av "ofriskt". Förresten så har min smaksans förändrats genom naturligt åldrande, samt att jag blivit av med den under perioder vilket  säkert också påverkar det hela. Smakminnet kan lura en!
Tycker jag den är onödigt dyr? Ja, det gör jag, men tänker också att odlaren som anstränger sig ska ha lön för sin insats; Hen vill påverka hållbar utveckling med frisk mat!
Vem vill inte ge sina barn det bästa? 
Gruppens Karin på Åland "är" ekologisk, en slags inrättning då hon och mannen i sig levandegör växternas mångfald (biologi)och möjligheter i samspel med eller i ett ekosystem - ett avgränsat kapitel av naturen som vi människor, läs Karin och Uffe, valt att betrakta som ett system. Förbehåller mig rätten att det inte är helt korrekt detta tänkandet jag har här, men det är så jag uppfattar det och så jag tänker under tiden jag skriver om detta spännande och omfattande tema. 
Tomaterna och gurkorna jag växte upp med i växthuset hemma hos min far smakade. Jag har det smakminnet kvar. Naturligt!
Här i Skellefteå har vi Renfors tomater, de är ekologiska och de smakar som farstomaterna. Men var det ren jord - vill minnas att vi gödslade genom att tillsätta gödsel i vattnet - men var det konstgödsel tro? Far kan inte längre svara där han ligger i jorden. Jorden på en kyrkogård ja - den borde också vara ett ekosystem - ....
I materialet som användes då jag gick dialoghandledarutbildning för 10 år sedan, användes ekologi i meningen  att vi människor ska vara medvetna om att vi ingår i ett system, en helhet, - en ekologi - som finns där oavsett vilken  del vi själva upplever att vi tillhör, som en förutsättning för dialog. 
Det ekologi-helhetstänket tillsammans med ekologiskt är att reflektera över - vetenskap i praktiken kanske :-)
Ordodlaren och mitt betraktande öga slutar inte förundras över den mängd begrepp som snurrar kring olgakatts röda  jordfärgade tråd i rubrikerna denna månad.
Nästa vecka blir det om plast och syntet.

26 kommentarer:

  1. Du har många intressanta tankar om ekologisk. Visst smakar hemodlade tomater på ett helt annat sätt än de vattniga, importerade som man ibland hittar i grönsaksdisken. De smakar inte tomater...de bara ser ut som tomater. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankarna surrade; vattniga tomater där satt den beskrivningen :-)
      Kram

      Radera
  2. Det är ett ämne som bör och ska stötas, blötas och diskuteras. Jag är nämligen mycket misstänksam mot ekologiskt odlat! Nerfallet vi har gör ju inte saken bättre. All annan odling försöker få ut så mycket som möjligt av sina grödor. Både ekonomiskt och på annat sätt. Vad är det som säger att inte många odlare av ekologiska växter gör samma sak? inge vi kan kolla tyvärr, men fusket finna överallt. Självklart är det viktigt att vara så snäll det bara går mot Moder Jord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett stöt och blöt tema Veiken!

      Radera
  3. Jo, jag försöker mer att tänka på närodlat än ekologiskt. Och jag köper inte ekologiskt till vilket pris som helst.
    Det enda jag vet, det är vad jag odlat och lagat själv från grunden.
    Tusen tack för dina fina och intressanta tankar omm alltings varande!
    Eko-Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Närodlat är bra!
      .. hi hi .. om alltings vetande kram!

      Radera
  4. Tur att jag inte är med i temat den här månaden - jag hade inte kunnat skriva ett dugg om detta ämne. Så fint du fick till det! Jag är nämligen sorgligt oekologisk - köper det som är billigast. Har levt så länge och mår relativt bra så jag tycker jag kan göra som jag vill. Sen kan man väl knappast vara säker på att ekologiska bananer t.ex. är just ekologiska. Vi kan ju knappast kolla...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du ju en variant på temat du med!
      Kram

      Radera
  5. Så bra du fick till det Tove!
    Naturligt hemodlat och solmoget smakar som manna från himlen i jämförelse med köpegrönsaker. Även ekologiska köpetomater kan smaka "tunt". Då beror det på att de har plockats omogna och transporterats långa fördyrande vägar. Och Veiken har rätt, man ska stöta och blöta och diskutera. Man behöver inte vara misstänksam där kontrollmärken finns med, då är produkterna garanterat granskade ända in i fröets första början och gen.
    Inte köper vi ekologiskt till vilka priser som helst vi heller, då låter vi hellre bli och tar någonting mera prisvärt istället. Det finns stort utbud på det mesta.
    Tack Tove, ett fint inlägg fick du till i ett ämne som ligger mig väldigt nära.
    Karin <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Ekologia + Ekologiern :-)
      Kram som ger eko ...

      Radera
  6. Jag instämmer med Veiken. Har funderat en hel del på detta med "ekologiskt" Vad jag upplevt är att jag på Åland överlag får kött av betydligt bättre kvalitet (vi beställer ibland där och hämtar) likaså att en hel del grönsaker där smakar bättre än hemma i Stockholm.
    Men när jag köper frukt och grönt i tHailand, Spanien (däär jag ofta är) elle ri andra lände så smakar dte ju betydligt mer och bättre än de ekologiskt odlade produkter jag kan köpa hemma. Och inte är de alltid ekologiskt odlade.
    Vad gäller bananer från Sydamerika, hur vet jag att det är ekologiskt odlade. Det gör jag ju inte. Men köps de på plats så är ju smaken helt annan än det den är här hemma. De har ju rest långt och plockats omogna.
    Tack för dina fina tankar tove. De berikar.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har även du berikat!
      Tack!
      Stor kram till er där nere :-)

      Radera
  7. En sund skepsis är bra; man ska leta kontrollmärken och välja sina leverantörer. Ekologiskt odlat blir dyrare eftersom odlingen är mera arbetsintensiv och ofta ger litet mindre avkastning. Men hellre en liten välsignad bit än ett stort förbannat stycke av det dyra; goda billiga eko-rotsaker kan man frossa i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten välsignad bit - tack för din kommentar!

      Radera
  8. Har läst de andra svaren och skepsisen kring märkning. Eftersom jag själv gått kurser som krav- och fairtrade-ambassadör vet jag att det ställs höga krav och genomförs regelbundna kontroller för att få märka sina varor på detta sätt. Vilket i och för sig innebär att mycket, som t ex närodlat, kan vara ekologiskt men att producenten inte har tid, ork eller råd att bli kravcertifierad.
    En bekant till mig driver ett ekologiskt jordbruk med nötkreatur och han har berättat att det flera gånger om året kommer någon från Krav och tittar på olika saker. Bl a ser de vilka ogräs och blommor som växer runt åkrarna där de odlar utsäde för att genom detta kunna avgöra om han använt konstgödning på sin åker.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fick mitt inlägg mer innehåll av intressanta och viktiga upplysande karaktär; tusen tack för det du!
      Kramen!

      Radera
  9. Jodå, vi ingår alla i det ekologiska kretsloppet och det får mig att tänka till några extra gånger när det gäller hur vi behandlar djuren och naturen.
    Köper mest ekologiskt odlad frukt och grönsaker och kött från en bonde som vi säkert vet hur han behandlar djuren och naturen. (Det är hans djur som ofta figurerar på mina bilder)
    Såklart kan vi inte vara 100% säkra att allt gått rätt till och säkert blir man lurad ibland men jag tar det..!
    Bra inlägg Tove!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det ghugge!
      Jordisk kram!

      Radera
  10. Ekologiskt är nog så viktigt! Tyvärr tror jag att många väljer ett annat alternativ eftersom vissa ekologiska produkter har en tendens till att vara dyrare. På min arbetsplats är nästan 100% av matvarorna ekologiska och det tycker jag är ett imponerande gott facit :D

    SvaraRadera
  11. Det är ju jättebra på din arbetsplats :-) Kul du tittade in, jag tittar in hos dig nån dag också.

    SvaraRadera
  12. Allt som är eftertraktat och "inne" används av marknadskrafterna. Så även ordet ekologiska... men visst är det bra att vi är på väg åt det hållet!! Förändringen tar tid, men hoppas att vi hinner i tid innan moder jord är ett minne blott. Ekologiska borde vara det självklara, och allt som inte är det borde svartmärkas med stämpeln "icke-ekologiskt". Fast visst finns det alltid någon som fuskar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns en väg att gå innan vi är där - svartmärkning ... hm ja varför inte.

      Radera
  13. Spännande det här med hur man tolkar ordet ekologiskt... för mig är det självklart att handla ekologiskt och att välja närproducerat om det finns.
    Ha det gott allra bästa Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Närproducerat väljer jag också ... en del av ekolologisk som gör gott.
      Kram

      Radera
  14. Så är det nog Tove,man har smaken med sig i minnet. Vet precis hur hemmaodlade tomat och gurka smakar. Tyvärr är jag ingen odlare själv så jag får förlita mig på det ekologiska som jag oftast försöker välja.

    SvaraRadera
  15. Ja, smakminnet är nästan lika starkt och långvarigt som luktminnet.

    Fick "hemgjorda" ägg för ett tag sedan och vips var jag hemma i farmors kök för väldigt länge sedan. Mindes smaken av äggen från hennes hönor, som gått omkring och krafsat på gården och i sin väl tilltagna "rastgård" i anslutning till hönshuset. Kruxet var bara att de här äggen inte var stekta i hemkärnat smör. Då hade det blivit den perfekta smaktidsresan!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...