lördag 10 september 2016

Därför odlar jag - eller inte - I betraktarens öga - Lördagstema

Knopp
Ja, jag är med i tema igen. olgakatt.blogspot.se rullade i gång terminstarten med rubrikerna
3/9 Därför odlar jag - eller inte
10/9 I betraktarens öga
17/9 Ekologiskt
24/9 Mitt förhållande till plast och syntet
I skrivande stund har jag inte riktig koll på vem som skriver tema denna höst - men det ska fixas.

En gång satte jag ner melonkärnor  i en kruka med jord - tror det var honungsmelon och jisses med viken fart de kom upp - plötsligt var de 15 -20 cm och så gott som alla dog på  kort tid, något angrep var synligt på bladen.
Så har jag då ett paradnummer; (om detta skrev jag i ett tidigare lördagstema)
En avacadokärna sattes ner i en kruka med jord i mars 2005, tillsammans med barnbarnet Moa som då var 4 år.
Först stod den inne, så ute på balkongen, in igen och i oktober skulle jag slänga den. Men se en pytteliten grön varelse hade börjat växa.
Och växte gjorde den, Avacadoblomman!
När vi skrev trädgårdstema så stoltserade jag naturligtvis med denna sköna sak! Men det visade sig att det inte var en Avacado; det är en Hoia Multiflora.  Olgakatt upptäckte det!
Efter knopp kommer dessa ljuvliga spetsar som är något vassa

Utsprungen och på väg att släppa taget
Hoia Multiflora, den gamla och den unga


Rosmarin, Marokansk mynta och Oregano planterade jag i jorden i våras. Gräslökstuvan håller sig, likaså persiljan. Allt i min stora balkonglåda.
Liten yta kräver lösningar då torktiden inledes.

Odla utan jord men i ord gör jag jämt. De växer fritt och kan tidvis behöva gallras. Av ord kan en ta sticklingar, de slår rot och behöver bara fria tankar i utbyte med andra. Eller för sig själv.
Dock ska en iakttaga stor försiktighet med bruk av vissa satt i en sammanhang eller utanför.
När jag nu blickar på den meningen så tappade jag rottråden .. Förmodligen menade jag hur det kan tolkas ...
Filosofisk odling uppkommer av alla orden och dess innebörd, de slår en filosofisk rot. Filosofirötterna är uråldriga med förgreningar i modern tid - alltså rätt så tidlösa.
Andlig odling håller jag också på med.  Och så odlar jag min tid; Idag gick jag upp kl. tidigt, utsövd och klar för odling.
Medicinsk odling; Urin och blododling ger alltid resultat. Negativ om det växer och positivt om inte.
Förr odlades urin av bara farten, nu ska det vara tydliga klara och identifierbara symtom.
 ag "odlade" citrondroppar i vatten och det visade sig göra susen i urinen.

I betraktarens öga ter sig ofta odling, andlig odling kanske, som något livskraftigt, lyckligt, men ibland mindre lyckad.
Det är som med en målning. Eftersom jag nu är mycket inne i att "odla konst i färg" på duk så har betraktandet fått en stor plats.
Konsten, i vilken form det än är har minst två betraktare; En själv i utförandet som betraktar något inifrån och sedan den som betraktar utifrån. Utifrån-betraktaren betraktar också inifrån. Med två utifrån inifrån så blir betraktelsen - i betraktarens  öga rik och mustig och fast våra ögon har samma funktion så blir motiven synliga på olika sätt. Även i tydliga motiv kan betraktaren se annat. Eller just ingenting!
Ögat sitter ju i hjärnregionen och påverkas av tidigare upplevelser, tankar och sinnebilder vad vi letar efter. Ibland vet vi inte vad vi letar efter, men hittar det i en text, en tavla, en skulptur eller annan installation
Bildligt talat betraktar vi med våra sinnen om det inte är öppet kan bli det! Tjusning! Eller sågning. Eller bara så där  mitt i mellan varken från eller till.
Nu ska säcken knytas i hop kring därför odlar jag - ja, i mindre skala i jorden i det övriga titt som tätt. Att odla är att leva. Livsdugligt.
I betraktarens öga sett.
Skrivaren tackar för inspirerande tema!

39 kommentarer:

  1. Så utmärkt bra och inspirerande du har sammanflätat de båda lördagstemana. Ditt ordodlande är kanske en viktig orsak i sammanhanget.
    Den själsliga odlingen tar vi förmodligen i alla varje morgon när vi vaknar, kanske allra mest innan vi vaknar, för natten bjuder på mycket för själen.
    Nu ska jag uppdatera mitt inlägg och skriva att även Tove är med i lördagstemat.
    Ha en fin lördag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordodlingen spelar en stor roll i sammanhanget :-)
      Natten bjuder mycket för själen - så riktigt!jag odlar nog lite sömn med :-)
      Fin söndag till dig!

      Radera
  2. Hur i hela friden kan en avocadokärna bli en Hoja Multiflora??
    Underliga saker hända än i våra dar minsann!
    Ord och själsodling skulle många ge sig på! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen fanns det ett frö i jorden som kärnan planterades i. Min favorit är att det kom via luften och landade just på min balkong :-)
      Odlakram

      Radera
  3. Fint inlägg!
    Jag vårdar min tomatplanta på balkongen. SÅ roligt och inspirerande!
    Vårdande kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Odla vårda gör gott och inspirerar :-)
      Tomatkram!

      Radera
  4. Du har rätt, alla vi odlar någonting. Eller inte...

    SvaraRadera

  5. Livsodlig ♥
    Din header, :D))))) hi hi hi.....

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så just det :-)
      Levande kram

      Radera
  6. Jag gillar ditt sätt att odla i både jord och ord kära Tove. Det är fint det. :)

    Kram på dig och ha en fin helg♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordord odlas också kom jag på när jag läste din kommentar; Tack!
      Odlarkramar!

      Radera
  7. Du har verkligen fått till det - både med odling och i betraktarens öga. Mycket filosofiska funderingar också som kopplar samman båda ämnena. Kul!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland går det ihop sig :-)
      Kram

      Radera
  8. Jag är imponerad av din odlarmöda. Ordodling har jag aldrig tänkt på tidigare, men visst är det ett spännande och kul sätt att odla på. Lördagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för odlarmödaordet! Du ordodlar du med:-)
      Söndagskram

      Radera
  9. Ordodling och filosofisk odling; lätt blandad med trädgårdsodling, målarodling och berätttarodling ger en ny infallsvinkel som berikar.
    Jag tar så gärna del av alla dina odlingar, av vilka slag de än vara må och om man tar lite av varje och planterar så undrar jag om inte resultatet kommer att föra oss vidare.
    Stor kram och stort tack fina Tove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte för denna kommentar som värmer odlaren - plantera lite av varje och resultat för oss framåt. Verkligen hedrad känner jag mig!
      Stor kram till odlingens plantering!

      Radera
  10. Vilket underbart inlägg om både odling och betraktande ... så bra du fått ihop dessa båda teman!
    Kul berättelse om avocadon som blev en Hoya - tänk så det kan bli :)
    Önskar dig en skön söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Stor avacado hoiakram till dig!

      Radera
  11. Så bra det ändå blev med blommorna. Det var en intressant läsning.
    Önskar dig en riktig skön söndag !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  12. Så roligt du tittar in!
    Kram och skön söndag till dig!

    SvaraRadera
  13. Fint inlägg om allt som livet ger.
    Vacker blomma den som inte är avocado!

    SvaraRadera
  14. Tove!

    Tack för kommentar! Du har rätt men jag vill inte kopplas ihop med det, av olika anledningar. Välkommen tillbaka till temat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket och ok med det!
      Kram på dig!

      Radera
  15. Ja tänk vad mycket man kan odla. Man kan odla roliga saker...dåliga saker...ätbara saker. Föresten....när jag tittar på ordet "saker". Visst är väl det ett konstigt ord ?

    Kramiz.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saker är mycket det och egentligen är det också ett konstigt ord om en tänker efter :-)
      Kram

      Radera
  16. Ord med näring som växer och berikar - befruktar i betraktarens öga. Jag älskar dina underfundiga funderingar och hur du får orden att blomma ut i ett lagom vildvuxet landskap.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt - lagom vildvuxet landskap befruktar i betraktarens ögon- å ja. inte är jag helt ensam i det landskapet Ulla Maria!
      Landskaplig kram

      Radera
  17. Hej Tove! Vad kul att du är med i temagänget igen! Spännande läsning som alltid hos dig och det där med att sätta en växt för att sedan få upp en helt annan känner jag igen. Satt ett äppelträd som fick en enda frukt i hela sig 23-åriga liv och det var ett plommon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin! Tack,jättekul att vara med igen.
      Å se ett plommon på ett äppelträd!:-))


      Radera
  18. Skickar en filosofisk hälsning från mina hoyor till dina!

    SvaraRadera
  19. Visst är det fint att odla både ord och växter. Det ser ut att gå bra!
    Kramen

    SvaraRadera
  20. Så härligt filosofiska tankar om odling och betraktande. Du beskriver allt så talande med din ordrikedom. Jag är full av beundran eftersom jag själv inte är någon ordmänniska. Har läst ikapp här hos dig och fått många klokheter och fina bilder att begrunda. Jag odlar gärna där jag hittar lite jord att påta i och resultaten varierar från fall till fall. Ha en mysig sensommardag och när det gäller kramar delar jag gärna med mig irl och i bloggvärlden. Kram :-)

    SvaraRadera
  21. Jo, men det är kul att odla. Ibland och helst lite speciella saker. Bigarråträd (se dagens blogginlägg!) och senare i höst blir det en platan.
    Trodde du hade slutat med bloggen?
    Ha det!

    SvaraRadera
  22. Jag fortsatte blogga här och har min hemsida också :-) Tittar in hos dig!
    Ha det!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...