tisdag 6 september 2016

Blogglistor, kommentarer och kram

I Blogglandias värld fann jag idag, just tack vare blogglistan, inlägg och kommentarer om just blogglistor, kommentarer och kramar.
musikanta.blogspot.se
pettasblogg.blogspot.se

En kram kan vara personlig, som i bloggvärlden. Så kan den också vara privat. Hur som så kommer den från hjärtat och hjärnan.
Eller smyger den in från slentrianen för att det hör till? En slags artighetsgest i farten? En tränd?
Handen på hjärtat och hjärtat i hjärnan.
Vi människor förhåller oss olika till beröring, av uppfostrat hejd, svåra minnen eller djup längtan.

Kram under mina kommentarer har jag oftast, på senare tid har de blivit större till och med. Likaledes smajlis och <3.
Det känns bra.
En blogg med kommentarer är för mig en kommunikation utan öga till öga och då vill jag använda de tecken som finns.
Ibland läser jag utan att kommentera också.
En kommentar kan fylla och mer eller mindre "fulländar/kompletterar" ett inlägg.
Tiden att läsa och kommentera hos alla har även hos mig blivit stryka på foten syndrom; jag har gått in i ett periodisk tillstånd. Besöker och läser in fler inlägg på samma gång. Kommenterar oftast då. Så kan det dröja tills nästa gång. Några följer jag för varje inlägg.
Så tar jag då och då lov och uteblir helt.

Att möta individen bakom bloggen i skrift är också möten. Vi delar skrivlust, engagemang och intresse och vi har varann till nytänk och reflektioner.
"Värderingar", situationstecknet för att värderingar är ett laddat ord, bär vi alla inom oss. För min del vill jag ha bloggen värderingsfri - det vill säga att jag försöker låta var och en ha sin uppfattning av egen fri vilja och lust, kommentera eller lägga in mig på listan. Så kan jag ta ställning till hur jag vill ha det.
Blogglista har jag. Praktisk, smidig och tilltalande. Har hittat många bloggar i andras listor och genom kommentarer. Många jag läser finns inte på listan heller och kanske inte heller läser mitt.
En kan få full pott även på så sätt.
Listan ändras ju av och till.

På min hemsida www.klaraovidia.se har jag ingen kommentarfunktion, men en besöksbok där den som vill lämnar en hälsning. Ingen lista heller förutom en länk hit till min blogg
:-) <3

Två infallsvinklar:
1) Syfte med bloggen
2) Motivation
men om de punkterna tänker jag inte skriva ett dugg - de är så talande i sig själv enligt mitt tänk ..
och upp till var och en
Två avslutningsalternativ är aktuella:
Med eller utan kram :-)

18 kommentarer:

  1. Du får välja på en Bossekram eller en Solskenskram. Asch. Du är värd båda två.

    SvaraRadera
  2. Det där var ju väldigt gulligt av Bosse. Du får välja fastän du är värd båda. :)
    För min del handlar det om att det ska kännas bra när jag bloggar och skriver och så förmodar jag att alla vill känna det. Att jag tog upp kramandet var mest för att jag tycker att det har gått en hel del slentrian i dem och uppstått måsten som inte ska finnas. Så jag kommer att kommentera med både kram och inte kram när det känns som det känns just då. Jag vill i alla fall känna att det känns bra inom mig.
    Jag är ju en enda stor kram i mig själv, så även om jag inte ger kram så finns den där i alla fall :)
    Det finns också de som inte svarar alls på kommentarer och det får man också ta. Flera svarar på ens egen blogg istället. Det finns så många sätt och variationer som det finns bloggare. Så är det och jag vill som du ha bloggen värderingsfri.

    Jag tycker att det är fint med din hemsida och besöksboken men är också väldigt glad för att du har bloggen kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en enda stor kram i dig själv Karin!
      Given kram! :-)

      Radera
  3. Jag kramas med hjärtat, Tove ♥
    Och det här med att kramas i bloggar, det är väl tur, för här hemma bor ingen som jag kan krama på riktigt. Det är väl kudden, i så fall.
    Och blogglistor är bra. Men de får inte ge någon slags tvång, de är upplysande. Jag läser lite då och då och hit och dit. Nu råkade det bli två bloggar med intressanta rubriker ;)

    Kram, Gerd

    SvaraRadera
  4. Så trist med dina gallstenar! Hoppas de håller sig lugna!
    Instämmer i dina tankar Tove. Mne jag skickar inte alltid kramar. Har öronen lite viftandes här.
    Vi är alla olika och det är bra och vi väljer hur vi vill skriva.
    Kramen kommer här till dig. En stor.
    Bosses komentar var för härlig!

    SvaraRadera
  5. Stenarna har hållit sig i ro i flera år. Viftande öron är bra att ha ha ...
    Olikheterna ska ha en plats så sant.
    Flera småkramar i en stor!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker om att få både kramar och kommentarer. Genom kommentarer får man en relation till läsaren och för mej är det viktigt, men tror att vi alla kanske känner olika.
    Ha en bra dag och kramar från Lena i Wales

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stor kram till dig Lena i Wales!

      Radera
  7. Spännande reflektioner, får mig att fundera lite över hur jag använder kram, för jag använder det mycket. Men jag är också en kramig person. Gillar att kramas både i bloggvärlden, i sms och i verkliga livet. Så jag är nog tillfreds med mitt kramande :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besök hos mig- välkomstkram!

      Radera
  8. Det finns nog lika många synpunkter som bloggar när det gäller det här med listor och kommentarer. Jag tycker det är en fördel att ha en lista så jag slipper leta efter bloggadresser hela tiden, och dessutom ser jag när någon skrivit nåt nytt. Kommenterar gör jag kanske inte varje gång jag är inne och läser. Ibland tänker jag att jag ska gå tillbaka och göra det, men så kommer något annat emellan. Det ska givetvis inte kännas som ett tvång att kommentera, men det är alltid kul med en hälsning nån gång. Det är väl som i verkliga livet. Ibland träffas man ofta och ibland kan det dröja en längre tid. Det betyder ju inte att man glömt bort varandra för det. Kram

    SvaraRadera
  9. Bra att du tar upp "kramen" ,-)
    Vi känner ju alla olika, beroende på hur vi ä.
    Jag växte upp med att ta i hand med mina föräldrar tills jag var omk 45.
    Så kramen har inte alltid varit given, men jag avslutar alltid i bloggen med KRAM , som en vänskapshälsning ser jag den.
    Blir inte stött om någon inte skriver Kram, det går lika bra för mig.
    Ha det jättefint Kram Primrose ,-)

    SvaraRadera
  10. Stor kram du sköna rosa fluga!

    SvaraRadera
  11. Gillar skarpt kvinnan i headern! :-)

    Kramas eller inte kramas, det var frågan. I levande livet kramas jag, men i bloggkommentarer gör jag det väldigt sällan. Jag kan ju vara en trevlig person ändå... Skulle det bli tillfälle att du o jag ses IRL då skulle du absolut få en kram...:-)

    SvaraRadera
  12. Trevligheten ligger nog inte i krameriet :-) Vore kul med en IRL ... vem vet var bloggarna skuttar :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...