fredag 12 augusti 2016

Lars Lerin på Sandgrund

Mårbacka
Mitt foto av tavlan från från utställningen, Lars Lerins målning
Mitt foto av tavlan  från utställningen av Lars Lerin
På Sandgrund i Karlstad dansade folk, åt , drack och fick ihop det.  Lars Lerin doppar sina penslar i färg och vatten, ger nyanser i detaljrika tavlor, det går som en dans och han får ihop det!
Vilket häng!
SÅ mycket mångfald i varje tavla! Sandgrund är Lars Lerins museum.
Så intensiv, så avslappnad, så produktiv, så närvarande, så möjlig, så ren, så Lars Lerin.
Han är tydlig i sin "otydlighet", mångtydig egentligen, det tyder på hans uppfattning av verkligheten. Men vad vet jag om den .... Det är en av  tjusningarna med denna man.

Han är inte småskalig av sig, fast han kanske är det, samlingen på Sandgrund är enorm och ett besök räcker inte!
Antalet bilder jag tog är inte många, jag ägnade min uppmärksamhet åt det jag såg.
Om LL:
Han är sensitiv, närvarande och borta på en och samma gång. Blygsel, genans och driv framåt går sida vid sida. Enkel.
Han är!
En högst personlig tanke är att hans begåvning funnits där  hela tiden, han hade *detet* innan han nådde sin personliga botten efter tiden i Lofoten med alkohol och tabletter. När han tog ut kursen för ett nyktert liv fyllde han det med ännu mera färg och lät nyanserna och motiven tala. Så fann han kärleken också efter idogt sökande.  Han fann!
LL skriver böcker också. För Naturläran fick han Augustpriset 2014. Men priser i sig gör inte konstnären, det är konstnären som gör priset!

Tillsammans med sin far dokumenterade han gamla övergivna förfallna hus.
Om sina böcker som blivit många sa han i en intervju: "men de handlar ju om det samma".

I min bokhylla

Denna texten är underbar och passar mig perfekt som nyss kommit hem ...

Vid besöket på Sandgrund när vi skulle gå ut hittade jag vid inträdet Junior. Brassen som med sin kärlek numera är LL' s  man och förestår museet. Kameran kom upp och naturligtvis uppmärksammade han detta; Jag fick ett strålande leende och som tack fick han en slängkyss vilken besvarades! Ingen bild togs på detta utbytet, lite privat liv ska en ha ...
Bonus denna dag tänker flörtan inom mig - och tavelälskaren. Full pott!

Junior fotograferar  också och har en sin utställning på utställningen.

LL är en skapare, en höjdare på marken!
Primitiv sofistikerad och sig själv nog.


Maud i Arvika följde med mig på denna utställningen på Lars Lerins museum
Sandgrund i april i år.

Tavlan som består av flera mindre om jag inte minns fel, täcker hela väggen och ger mig en känsla av illusioner.

Copyright Tove Olberg

34 kommentarer:

  1. Så väl du skriver och beskriver LL. Mångfald, vitt, brett och med vad jag upplevt en omsorg om mycket och litet utan att bli ytlig. Är mycket förtjust i Lerins fantastiska konst och tycker dessutom att han ger intryck av att vara fascinerande, varm och ärlig som person.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om orden finns och passar in så är han som född att beskriva :-)helt ljuvlig i person och konst!
      Beskrivande kram med tack!

      Radera

  2. Hoppas han läses din fina recension. Ja, Lars är fantastisk! 🤗

    Synd inte slängkyssen kom med i bild, Junior är så söt. 😊

    Kram på dig ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tro det :-) Nästa besök kanske ger en slängkyss i bild ;-)
      kram

      Radera
  3. Wow ... vilken härlig upplevelse - både att få se Lerins konst i verkligheten och att få en slängkyss tillbaka från Junior :)
    Jag verkligen älskar LL:s konst!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Oj ... vilken upplevelse! Oerhört fina alster han gjort, den där LL som jag inte alls kände till.
    En liten stilla flirt är inte heller fel ;)

    Och jag fick mig ett gott skratt när jag skrollade ner i texten och såg en jättebild i högerkanten. Tyckte jag kände igen den och insåg att det tillhörde min blogg som du har i listan där ...
    Hahahaha ... det är till att Lollo tar plats minsann ... :D

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt vårens stora upplevelse :-) Nu känner du till LL mmförmodligen tar även du honom till ditt hjärta!
      Jo, du bildar upp min högerkolumn nu för tiden!
      Kram

      Radera
  5. Vilken underbar hyllning av Lars Lerin och hans skapande Tove. Jag blir varm i hjärtat bara av att läsa och får med ens en väldig längtan att besöka hans museum en dag. :) Jag är så glad att du fick en härlig upplevelse och åkte därifrån med ett glatt sinne och hjärta. En dag att minnas länge. :)

    Kram på dig♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upplevelserik är hans konst och hans person därtill. Gör ett besök, du kommer också uppleva det sköna :-)
      LL kram!

      Radera
  6. Jag måste erkänna att jag inte sett mycket av Lars Lerins konst, men jag har sett TV-programmen med honom och gillade hans person. Han verkar så ödmjuk. Jag visste inte att han hade ett museum. Måste ha varit en upplevelse att komma dit. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stor upplevelse blev det, jag har länge längtat dit!Ödmjuk är han och det syns i penseldragen,ödmjuk och stark med öppet sinne.
      Kram

      Radera
  7. Förr var Lerins museum dansbandspalats. Har varken varit där då eller nu. Skulle gärna nu. Men är sällan i Karlstad. Två gånger hittills, på ishockey i ungdomen och med dotter som jobbade i Sunne. Så vi får väl se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Olberg dansade där någon gång och hade på den tiden ingen aning om LL. Åk dit!!

      Radera
  8. Lerins bilder... Som att kliva in i en annan verklighet! Och boken naturlära, så jättefin! Roligt att ha dig här igen Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. LL's verklighet som vi får dela Anna det är härligt! Känns bra att vara bloggare igen också :-)
      kram

      Radera
  9. Lars Lerin framstår, som du skriver, som en mycket ödmjuk person. Underbara tavlor, tänk att du har sett dem i verkligheten! Roligt att du träffade Junior.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fullträff att komma på utställningen efter lång längtan. En fröjd att minnas ...
      Kram

      Radera
  10. Lars Lerin är verkligen sympatisk, ödmjuk och duktig! Underbara målningar!

    Kram och ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. LL står sig gott i flera sammanhang :-)
      Kram

      Radera
  11. En av mina favorit konstnärer och författare!! Måste bara åka till hans museum någon gång..
    Hoppas att Junior kollar på din blogg så att han ser hur fint du beskrivit både honom och Lars Lerin.
    Ha det..!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åk dit, jag vet du kommer njuta du med!Hi hi tänk om de läser :-):-)
      Kram

      Radera
  12. Oh, kära Tove! Så fantastiskt! Hit vill jag så gärna resa!
    Tusen tack för ditt fina inlägg med härliga bilder. Lars Lerin är verkligen en favorit hos mig och det på många sätt.
    Jag har även läst några av hans böcker och de berör mig verkligen
    Jag skulle verkligen njuta av att se tavlorna i verkligheten.
    Passerade alldeles i närheten och önskade att ett besök här funnits med på vår resa.
    Men jag tittar en gång till på dina bilder.
    Och "Junior"! Vilket möte!
    Stor kram!
    PS Har varit på några andra utställninger. De kommer....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att hans utställning står på din lista, och att du kommer njuta att vara där. Du har ju också i förväg fått upplevelsen av honom som person, då blir det mycket innehåll i att se tavlorna. Att junior bidrog på sitt sätt är ju vårens kuriosa kan jag säga!Ja, du vet ju :-)
      Ser fram emot dina utställningar på bloggen!
      Stor kram!

      Radera
  13. Ju mer jag ser av och med Lars Lerin, desto mer tycker jag om honom och vill se mer! Kram du goa Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi i samma båt Solveig :-)
      Kram!

      Radera
  14. Han är verkligen en mycket spännande person. Man kan bara inte annat än älska honom. Att han hade ett museum visste jag inte. Förstår att du gillade att gå där. Ha det gott fina du. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han?Lätt att älska stort och litet! :-)
      Kram

      Radera
  15. Åh, min största önskan just nu är att åka till Lars Lerins Sandgrund. Det får nog bli det nästa sommar.
    Vi pratar mycket om honom och tittar på hans målningar på akvarellkursen jag går... konstigt att ingen har föreslagit en studieresa dit.
    Tack för fin beskrivning och fina bilder! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Marja du kommer att trivas och få fina upplevelser du är ju i akvarella branschen du med :-) Föreslå studieresa dit du!
      Kram

      Radera
  16. Vilka vackra genuina tavlor :) får mig att vilja gå en målarkurs jag skjutit upp i höst.

    Idag har jag billiga sovrumstips på bloggen:)

    Ha en kanonvecka!

    LOVE Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de fina hans tavlor!
      :-)

      Radera
  17. Lars Lerin - min favoritmålare sedan 1980-talet! Han hade ett par utställningar i Luleå då, alltså långt innan han blev så känd. Men hans akvareller var redan då i världsklass. Resten av mitt liv kommer jag att ångra att jag då inte köpte en tavla som jag blev totalförälskad i. Glömmer den aldrig.
    (Under etiketterna `Litteratur´ och `Konst´ har jag också skrivit om Lerin.)
    Må gott i den begynnande hösten.

    SvaraRadera
  18. Så roligt att du tittar in! Förstår att du ångrar att du inte köpte den tavlan då.
    Kommer på besök!
    Må gott!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...